Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 3194 ggr
Blanksteg
2016-06-23 11:16

Svullen mage efter antibiotika

Efter en antibiotikabehandling (för infekterat skavsår) som avslutades för en vecka sedan så är min mage fortfarande lite svullen (dock inte lika mycket). När jag trycker på den så känns den hård. Har inte förstoppning, utan är lite lös. När jag tog antibiotika gick jag på toaletten 2-3 ggr per dag, numera 1 gång som jag alltid brukat.

Hur lång tid brukar det ta tills magen är bra igen? Jag äter yoghurt/fil till frukost med glutenfri müsli, skippar pasta, ris, vetemjöl o.s.v., och äter activia till mellanmål. Dricker ibland proviva. Och frukt. Skippar också godis, glass, chips och bakverk (i förrgår åt jag dock lite godis efter ca två veckors uppehåll). Jag tar även probiotika-tillskott.

Annons:
OlgaMaria
2016-06-23 11:19
#1

Det brukar kunna ta ett tag, men vad bra att du tar probiotika mm. Du får ha lite tålamod.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Blanksteg
2016-06-23 11:24
#2

Tack! Tålamod är tyvärr inte min starka sida när det kommer till hälsa och sånt här :P Men får försöka :) Det positiva är ju att jag äter mer nyttigt nu än vad jag annars brukar :P

IaMiaMaria
2016-06-23 11:27
#3

Jag kan inte säga exakt hur lång tid det tar, men det kan ta några veckor då magen måste få tillbaka sina goda bakterier då antibiotikan dödar dom också. Men kroppen är bra på att reparera sig själv :)

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Blanksteg
2016-06-23 11:42
#4

ok tack :)

Annielle
2016-06-24 09:13
#5

Det är olika, för mig hänger konsekvenserna av antibiotika kvar i ca ett år och då är det tyvärr fler symptom än magen….men vissa påverkas ju knappt alls eller känner sig bra väldigt snabbt.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Blanksteg
2016-06-24 11:35
#6

Ah ok :/ Är iaf glad att magen inte är lika svullen som under behandlingen.

Annons:
Vixxen
2016-06-27 02:06
#7

Prova att äta A-fil ett tag. Brukar vara bra efter en antibiotikakur.

Upp till toppen
Annons: