Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 5984 ggr
Blanksteg
6/6/16, 9:27 PM

Infekterat skavsår

Hej!

Har ett skavsår på hälen. När jag vaknade idag så kunde jag knappt gå, för det gjorde ont, inte bara vid såret, utan även i benet (nedre delen, på baksidan). Nu gör det inte lika ont, och kan gå rätt normalt, även om det gör ont lite.

Såret är rött, kan inte se något gult. Men det ser lite blankt och lite vattnigt ut, så kanske varar lite. Det är svullet (ca 1,5 cm), och svullnaden är ganska ljust röd.

Tidigare ikväll så hade jag 37.9 graders kroppstemperatur och kände mig lite varm. Någon timme senare 37.4, och nu 37.6. Brukar ligga mellan 36.5-7.5 grader, oftast vid 36.5-7.0 numera.  Har bara varit stilla idag, så kan inte bero på aktivitet.

Tror ni detta är något allvarligt? Brukar sårinfektioner lätt gå att läka? Ska ringa vårdcentralen i morgon och se om jag kan boka tid på närakuten.

Annons:
Maria
6/6/16, 9:51 PM
#1

Det viktigaste är att du inte har någon sko som skaver mot såret utan att det får läka.

Skavsår brukar liksom brännsår vätska sig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Blanksteg
6/6/16, 9:55 PM
#2

Ja, låter såret lufta nu. Ska köpa mer compeed i morgon så har jag det när jag är ute. Och får ha lite bekvämare skor, och inneskor på jobbet  som inte trycker mot det området.

Läste bara att om det varar så är det tecken på infektion. Symtomen på infektion verkar stämma in i mitt fall tyvärr. 

Är lite (läs: mycket) hypokondrisk av mig, och oroar mig för att behöva amputera foten……

Maria
6/6/16, 9:57 PM
#3

#2 Att det vattnar sig är helt naturligt och det är inget var. Var är en gulaktig sörja.

Du lär inte få amputera foten på grund av ett skavsår😉

Kan du inte ha skor utan häl så att området får vila?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Blanksteg
6/6/16, 10:05 PM
#4

ok, vad bra :)

Haha nej, det tror jag inte jag heller, innerst inne ;P 

Har tyvärr inga ytterskor som inte täcker det området. Har ett par sandaler, men lite svårt att gå i dem.

Maria
6/6/16, 10:07 PM
#5

Då är ju compeedplåster bra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
6/6/16, 10:08 PM
#6

För några år sedan fick jag infektion i ett skavsår. Fu tusan vad det rann var. Fick antibiotika eftersom det vägrade läka.

Jag skulle råda dig till sandaler utan häl och inga plåster fram till dess det är läkt.

Annons:
Blanksteg
6/6/16, 10:16 PM
#7

Det kanske bara är min noja, men det ser ut lite som att själva foten är lite svullen, inte bara runt såret. Skelettet är inte lika framträdande som på den andra foten. Men det kanske bara är inbillning…

Blanksteg
6/6/16, 10:17 PM
#8

#6 Ok. Men exponeras inte såret då för miljögifter och smuts ute?

Honestyisdead
6/6/16, 10:46 PM
#9

#8 Tvätta och håll rent det. Det läker bättre när det får andas.

Om du tycker foten är svullen så ring Vc.

Blanksteg
6/6/16, 11:07 PM
#10

Ok tack. Ska ringa i morgon bitti och boka tid på närakuten om de anser det behövs.

Blanksteg
6/7/16, 8:53 AM
#11

Nu är febern borta iaf, om det var det jag hade igår. Är tillbaka på 36.5 grader. Är fortfarande svullen runt såret, men såret ser ut att börja läka. 

Har akuttid om en timme på VC.

Maria
6/7/16, 10:06 AM
#12

#11 Du får skriva och berätta vad de sa.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Blanksteg
6/7/16, 11:38 AM
#13

Läkaren tog en snabb titt och skrev ut antibiotika. Så nu har jag tagit första dosen. 10 dagars behandling. 

Köpte också klorhexidin att rengöra såret med (svider inte som alsolsprit gör). Apotekspersonalen var väldigt hjälpsam. Ska se till att använda plåster så lite som möjligt. Vanligt plåster kan jag använda utomhus för säkerhets skull, men låta såret lufta helt när jag är inomhus. Och får gå i mina sandaler tills såret är läkt. De är inte så lätta att gå i dock… Men bättre än att riskera skada såret.

Annons:
Maria
6/7/16, 11:50 AM
#14

Så bra

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Blanksteg
6/12/16, 8:51 PM
#15

Nu har det äntligen blivit en sårskorpa, så såret är inte öppet längre. Men får fortsätta gå i sandaler som fötterna nästan åker ur… Har lite ont i en tå, kanske för att jag spänner fötterna när jag går för att de inte ska åka ur sandalerna.

Underlivet verkar inte må så bra heller av antibiotikan. Bara tre dagar kvar av behandlingen.

Maria
6/12/16, 9:23 PM
#16

Har du ingen möjlighet att skaffa sandaler som fötterna mår bra av? Det är ju inte meningen att du ska få ont i en tå för att du har skavsår på hälen😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Blanksteg
6/12/16, 9:31 PM
#17

De flesta sandaler tycker jag är svåra att gå i :P Och vill inte lägga ner pengar på skor som jag sedan inte kommer använda så mycket. Klarar nog av en ond tå några dagar till :P

IaMiaMaria
6/16/16, 1:15 PM
#18

#15 Det är väldigt vanligt att man får svamp i underlivet av antibiotika, finns receptfria läkemedel mot det på apoteket.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Blanksteg
6/16/16, 1:51 PM
#19

Ok. Har ingen klåda längre iaf i slidan. Men… det gör ganska mycket ont när jag gör nr 2 på toan, eller efteråt iaf. Som om jag har en spricka eller om slemhinnorna är väldigt irriterade. Ibland gör det ont att även sitta ner.

Kan dock stå ut så länge det inte blir värre och så länge det går över efter antibiotikabehandlingen.

Maria
6/16/16, 3:13 PM
#20

#19 Det låter som om du har fått en hemorrojd.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Blanksteg
6/16/16, 3:17 PM
#21

ok :/ Är det ungdomsmottagningen man kan gå till för att få det bekräftat? Eller är det VC?

Upp till toppen
Annons: