Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1047 ggr
Ribessa
6/5/16, 1:15 AM

Har lite funderingar...

Hej. Jag har en liten sak som gnager mig, jag har varit till VC och läkare och gjort diverse prover i omgångar men alltid detta "allt ser bra ut", fast det ej gör det. Grejen som tynger mig är att jag har endometrios, jag får hjälp för den, har en underbar läkare - men något som är så galet underligt med mig är att de får mig aldrig blödningsfri. Jag har stått på diverse olika p-piller sedan 13 års ålder (då jag fick min mens och började få riktigt med problem), jag har alltid käkat ihop kartor, ibland dubbel dos, provera, visanne, esmya… you name it. Jag blir ALDRIG blödningsfri. Jag är nu 21 år och har hittills sedan jag fick mens haft en blödningsfri månad. Nu det sista halvåret har det ballat ur totalt och jag har mensperioder som är ca en månad åt gången, mensfri i 1-2 veckor sedan mens i en månad igen. Just nu är jag inne på dag 34. Trots allt detta som skall stanna upp detta, som skall kontrollera detta? De kan inte begripa varför ingen behandling får mig ens lite fri från blödning? De har aldrig varit med om någon som har varit lika svår som jag… Detta tynger mig såklart, för för min del så känns det som att det skall finnas någon annan bakomliggande orsak varför det håller på såhär.

Jag bad läkarna kolla blodstatus och allt sådant - allt såg normalt ut. Jag blir tokig på detta… 

Sedan så vaknade jag förra veckan igen med ett blåmärke stort som en tennisboll på vaden, som en ring. Jag har haft så i flera år, att jag får oftast på vaden, blåmärken som kommer mitt ur tomma intet, de gör inte ont heller?

Ja… dessa är bara två saker av flera som jag funderar på… och försöker ta upp, och försöker hitta svar… Men blir inte klok på det… Vad tusan kan det vara med mig?! Jag känner mig snart som en alien… Haha.. Då jag börjar bli så van att ha diverse symptom men som sällan visas på prover, jag har haft en läkare som har sagt att man ej kan ta crp på mig, då det sällan visar utslag på mig - även om något är fel. Och alla dessa "alla prover är bra" fast jag inte är bra… 

Ja.. Jag behövde ventilera lite…

Annons:
Tarotstollan
6/5/16, 1:41 AM
#1

Har de kollat din ämnesomsättning?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Ribessa
6/5/16, 1:51 AM
#2

#1 i flera omgångar faktiskt… Men det var väl ett tag sedan nu.

OlgaMaria
6/5/16, 8:43 PM
#3

Fy vad jobbigt det låter… Lchf har hjälpt många att få en regelbunden mens… Förresten, har du aldrig provat en längre tid utan P-medel?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ribessa
6/6/16, 1:02 AM
#4

#3 - Jag har det faktiskt, vilket har gjort det sju resor värre.. Då fungerar jag inte alls, senast jag testade fick jag åka in på akuten och få ketogan subkutant pga smärtorna, fick käka citodon varje dag - som inte hjälpte…

Maria
6/6/16, 7:58 AM
#5

Vad säger läkaren om dina återkommande blåmärken då. Har du fotat så att du  kan visa din läkare?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
6/6/16, 8:40 AM
#6

Endometrios är ett rent h-vete. Blir som du inte blödningsfri heller. Men dessa blåmärken låter ju konstigt som få. Har dom kollat så att du inte har någon form av rubbning så inte blodet gör som det ska? Kommer inte på vad det heter nu.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Halvdansken
6/6/16, 9:27 AM
#7

Det finns ju en kvinnlig variant av blödarsjuka som gör att man får blåmärken väldigt lätt.
Hur är det om du skadar dig så att det blöder, tar det lång tid för blodet att koagulera?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ribessa
6/6/16, 12:06 PM
#8

Ja, dessa blåmärken är väldigt lustiga tycker jag också, jag bad läkaren nu senast kolla blodstatus och koaguleringsförmåga osv och han sade då att allt såg bra ut. Jag brukar annars inte lätt få blåmärken, upplever inte heller att det tar länge för blodet att koagulera heller… Enda gången jag märker något "lustigt" med det är alltid då jag tar ett stick i fingret, sköterskorna får alltid kämpa för att få ut blod ur fingret, de får trycka ordentligt, och sedan ofta när plåstret har kommit på så kommer det en våg haha, brukar alltid precis när jag gått ut blodat igenom allt så det rinner efter handen (men har lärt mig att jag ska sitta och trycka på fingret i högläge ett bra tag efteråt nu).

Jag har fotat det senaste blåmärket nu, visseligen efter att det hade varit där i några dagar - så det hade börjat gå tillbaka. Men jag tänkte ta kontakt om det..

Upp till toppen
Annons: