Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1618 ggr
Lia
5/24/16, 7:06 PM

Yrsel

Jag har haft yrsel nu i 1-1,5 månad. Jag får lätt yrsel om jag tex badar eller äter mediciner, men inget av det har jag gjort eller gjort annorlunda direkt. Jag har/hade kraftig D-vitaminbrist senast jag var hos reumatologen, så då fick jag tabletter mot det. Så nu har jag tagit blodprov igen och så får jag se hur det är nu. Men jag vet inte om yrseln kan ha med det och göra? Eller om det måste bero på nåt annat? Jag vill inte gå till doktorn i onödan, så förhoppningsvis går det väl över. Men det är inte det vanliga karusell som jag brukar ha, utan det är precis som den där abstinenskänslan när man inte tagit sina antidepressiva i tid. Typ. Mest när jag reser mig upp ett tittar hastigt åt olika håll. Vad tror ni? Är det lugnt att vänta tills jag får höra om proverna? Jag har ju redan väntat länge.

Annons:
Maleficum
5/24/16, 7:16 PM
#1

De saker som direkt poppar upp i mitt huvud som kan ge yrsel är Kristallsjuka och Menières sjukdom. Meniérs får man dock en del andra besvär av också.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lia
5/24/16, 7:21 PM
#2

#1 Ja, mamma har ofta kristallsjuka. Däremot har man karusellyrsel då, och det har jag haft till och från i 12 år, men det är inte det jag har nu. Angående Menières har jag endast diarré och illamående, men så har jag ju IBS också. Så det kan det inte vara. Tack så mycket för att du svarade! 🙂

OlgaMaria
5/24/16, 8:06 PM
#3

Har du ofta diarre? Isåfall kan det ju vara en orsak till olika näringsbrister. Yrsel beror ju ofta på lågt blodtryck och kan ofta avhjälpas med lite extra salt. Ta t ex lite mineralsalt i ett glas vatten om det känns jobbigt. Kan ju hända att du får saltbrist helt enkelt av att ha diarre.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lia
5/24/16, 8:14 PM
#4

#3 Den senaste tiden har jag haft högt blodtryck på grund av mediciner jag slutade med för ett tag sen, men det är mycket bättre nu, men lågt är det inte. Ja, jag har diarré i alla fall en gång i veckan, men är jag stressad är det var och varannan dag. Dock beror det nog främst på kosten, jag är urusel på att äta ordentligt. Jag blir lätt illamående, så det är svårt för mig att få i min näring i perioder. Jag äter litium så saltet håller de koll på.

Maleficum
5/24/16, 10:34 PM
#5

Nåt annat jag kom på är att jag ofta kan bli yr om jag är spänd i nacke/axlarna (eller lyckats få musklerna att slappna av av någon anledning).

Sen blir ju jag lätt yr om jag fått för mycket intryck under dagen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

OlgaMaria
5/25/16, 9:42 AM
#6

#4 Det kanske kan bero på att du slutat med de medicinerna då. Kan bli en omställningsperiod och ditt tryck har ju uppenbarligen sjunkit under en period - och det kan nog kännas, även om trycket inte är för lågt nu.

Sen alla dina symptom du nämner, inklusive diarren och illamåendet, är ju sådant som kan komma av för hög dos litium. De brukar ju hålla mycket koll på det, men vad jag förstår är litium ändå ganska svårdoserat - lätt att det blir för mycket om man inte kollar hela tiden. Du får ta upp alla dina besvär med den som är ansvarig för litiumet.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Lia
5/25/16, 11:36 AM
#7

#6 jag har egentligen plats för mer litium enligt mina prover, och proverna tas mycket regelbundet. Ibland kan det vara svårt att ställa in, men för mig har det aldrig varit problem. Eller jag har haft problem med karpaltunneln, men det var länge sen. Men ja, det är därför de kollar mig väldigt ofta. Jag har också tänkt att det är medicinen jag slutade med, men när jag slutat med andra mediciner har yrseln försvunnit efter 2 veckor. Det här är jättelång tid. Men visst, det kan ju skilja sig från medicin till medicin. Det låter rimligt i alla fall, och yrseln kommer ju knappast från ingenstans.

OlgaMaria
5/25/16, 11:45 AM
#8

Jag vet inte hur det funkar men kan det finnas en möjlighet att din kropp inte tolererar så mycket litium som proverna tycker att du ska göra? Det kanske är en frågeställning värd att ta upp då du faktiskt har så många besvär som stämmer överens med överdosering av litium. Hoppas du snart blir bättre i alla fall. Och jag tycker du kan testa med lite extra mineralsalt trots allt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lia
5/25/16, 11:55 AM
#9

Jag hade en period för några år sen då jag åt 6 tabletter och låg på nivån 0,9. När de upptäckte att det var så högt var jag tvungen att sänka. Inte för att jag mådde dåligt, jag har aldrig mått så bra i hela mitt liv och jag saknar den känslan, utan för att det helt enkelt är så högt att man kan få struma. Så sen dess ligger jag stadigt på 0,5-0,6. Så jag har aldrig haft problem av medicinen mer än då med karpaltunneln. Men det var bra att du tänkte på det för det hade lika gärna kunna varit det :-) däremot ska man inte äta mer salt än man är van vid när man går på litium. Det rubbar balansen, så jag är noga med mitt intag.

Jaguar_
5/25/16, 12:25 PM
#10

Kollat järn i kroppen? Jag var konstig innan och under träningspass och det visade sig vara något med järn. Så jag drack järntabletter och vips efter 3 dagar på den kuren var jag normal från mycket yrsel och pip i örat vid träning.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Lia
5/25/16, 12:45 PM
#11

#10 Senast jag var hos reumatologen togs alla prover, och då var det bara d-vitaminbrist. Så det var inget fel på järnet :-) Men nu har de tagit prover igen, så det kan ju vara järn nu. Det brukar vara nåt nytt varje gång.

Lia
8/26/16, 6:26 PM
#12

Hm, nu har jag ätit D-vitamin jättelänge och senast jag tog prover var det inget fel heller. Nu ska jag ta blodprov igen på onsdag så jag får se efter det vad de säger, men jag har fortfarande yrsel så jag får väl gå till doktorn nu snart.

FataMorgana
8/26/16, 7:24 PM
#13

"Mest när jag reser mig upp ett tittar hastigt åt olika håll. Vad tror ni?"

Det där är typiskt för spänd nacke och har man det blir man också lätt yr när man badar i badkar och när man ligger ner utan  att ha huvudet på en kudde. Tittar man en längre stund åt ett håll och vänder sedan snabbt blicken åt något annat håll snurrar det till och det kan kännas obehagligt en lång stund efteråt. Sitter du mycket framför datorn eller har du dålig hållning? Det kan ju bero på något annat också, men så som du beskriver det låter det som att komma från nacken. Ofta märker man inte ens av hur spänd man är och därför tänker man kanske inte att det skulle kunna bero på det.

Annons:
Lia
8/26/16, 7:32 PM
#14

#13 Jag har inget badkar och använder alltid kudde. Jag sitter sällan vid datorn över lag och har väl normal hållning.

FataMorgana
8/26/16, 8:13 PM
#15

Nej, men då blir man också lätt yr om man har spänd nacke…. Skulle i alla fall kolla upp det, för som sagt märker man det inte alltid själv.

Lia
8/26/16, 8:47 PM
#16

#15 Nej det är klart. Jag får gå dit och se.

Upp till toppen
Annons: