Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 2392 ggr
Fransu
2016-05-06 07:36

Någon mer som inte kan rapa?

Jag kan inte rapa, har inte kunnat så länge jag kan minnas. Min mamma säger att när jag var bebis så rapade jag efter matning precis som bebisar ska. Men efter det har hon aldrig hört mig rapa som barn.

Jag har luft som rör sig i strupen, men den liksom fastnar i halsen. Kommer inte upp hela vägen. Ett fåtal gånger i mitt liv har det hänt att jag precis i samband med luftbubblan i halsen får en gäspning, då har det kommit ut en rap. Det är precis som att jag har någon "spärr" i halsen.

Jag frågade en läkare för flera år sedan varför jag inte kan rapa. "Alla kan rapa" var hans korta svar. Så varför det är så här har jag ingen aning om. Det är inget jag direkt lider av. Men kolsyrade drycker får jag vara försiktig med. Har aldrig kunnat dricka mer än väldigt lite kolsyrat, annars får jag riktigt ont i magen ett tag.

Så jag är nyfiken, är det någon som känner igen sig?

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
IaMiaMaria
2016-05-06 08:35
#1

Har du svårt att svälja ner mat också, då kan du ha problem med att övre magmunnen inte öppnar sig som den ska.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Fridaaaa
2016-05-06 08:46
#2

Jag rapar extremt sällan.

Dricker jag t.ex mycket kolsyrat kan jag inte ens då rapa utan bubblar upp i halsen bara, sjukt jobbigt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fransu
2016-05-06 10:19
#3

#1 Svälja funkar bra. Jag har gjort gastroskopi två gånger pg a magproblem. Tänker att där kanske dom borde sett om övre magmunnen bråkade? Eftersom dom sa åt mig att svälja för att kunna skicka ner slangen.

Däremot så gjorde någon typ av matstrupsmätning på mig för många år sedan(också pg a mina magproblem). Jag hade en tunn slang nere i strupen och jag fick svälja ner en massa vatten. Den visade att jag hade något slags muskelavvikelse i strupen. Inget allvarligt vad jag förstod, men kanske kan det vara en orsak till att jag inte kan rapa.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Fransu
2016-05-06 10:21
#4

#2 Blir du också väldigt mätt av kolsyrat? För mig räcker det att dricka ett halvt glas Loka eller liknande, då är jag proppmätt en stund.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Jaguar_
2016-05-06 10:29
#5

Känner igen mig helt! Jag ha inte en aning om hur man rapar heller. Har aldrig gjort. Enbart som bebis. Det har hänt 3 gånger i mitt liv att det kommit en rap utan att jag vetat om det t ex i samband när man pratar. Blir mätt av att dricka bara. Behöver inte vara kolsyrat.

Ha svårt att svälja men nu har jag ju en förklaring till mitt sväljande iaf. Eftersom jag fick diagnosen struma i början av året, tror dock inte den ha påverkat min rapförmåga som jag aldrig haft haha. Men får väl se hur jag blir efter att den är bortopererad. 🙂 Jag kanske blir en helt ny människa! 😃

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Fridaaaa
2016-05-06 11:00
#6

#4 Japp det blir jag

#5 Ja jag blir med mätt av vanlig dricka med, till & med vatten.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Jaguar_
2016-05-06 13:44
#7

#6 Ganska hopplöst med den mättnaden. Om man vet man ska äta snart och är supertörstig eller på fest och man lagar mat samtidigt. Det går inte dricka en cider eller ta ett glas vatten för då är det typ kört med ätandet 😐 Suck! Men tyvärr får man stå ut med det och bara vänja sig vid rutinen eller säga 'du får skylla dig själv om du dricker innan maten!' 😃

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Fridaaaa
2016-05-06 14:51
#8

#7 Verkligen!
Ja det är inget kul alls :/ Jag har det problmet att jag behöver dricka mer men då äter jag mindre eftersom jag är mätt och inte bra att äta för lite heller xD Problem och drygt ja :P 

Typ ;)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jaguar_
2016-05-06 21:17
#9

#8 Jag går lite i perioder. Ett tag så drack jag ett glas oboy eller juice på morgonen men orkade inget mer än detta och var knappt hungrig när det var mat 6-7 timmar senare. Ibland så blev jag hungrig 1½ timma efter att ha ätit ett stort mål mat. Sen tar det ju forever att trycka i sig en glass! Strutsorten. Då tar det upp till 8 timmar innan jag är hungrig igen.🤪 Få la se det som att man är billig i drift 😎

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Scorpio97
2016-05-07 11:44
#10

Jag kan inte rapa, men har egentligen inte upplevt några problem med det. Blir inte mätt av att dricka,  och jag kan dricka 2 liter kolsyrat vatten på en dag utan att få ont i magen eller liknande. Någon enstaka gång har jag känt att "rapen fastnat i halsen", men det är ovanligt.


//Jessie

Upp till toppen
Annons: