Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1724 ggr
gickan87
5/2/16, 10:17 PM

Onormal mens, sjukdom?

Är en annan här i gruppen som vill att jag lägger ut denna fråga då hon vill vara anonym.

"Jag är 25 år gammal, överviktig sedan barnsben om det kan ha något med saken att göra?

Min mens har blivit jättekonstig och vääldigt jobbig.

Fram till ett år sedan så hade jag mens drygt 5 gånger/år. Den varade då 8 dagar och var normal i blödningen.

Men sedan började den bli mer regelbunden, hade mens i 7 dagar varje månadsslut.

Men nu senaste 5 månaderna är den jättekonstig! Blöder lite i 1 vecka sedan normal blödning i 1 vecka. Sedan fortsätter den 1-2 veckor till och då är den så kraftig så jag måste ta tabletter mot blödningarna, det kommer enorma blodklumpar som nu ikväll på 3 timmar har nog enbart blodklumparna varit drygt 2 dl i mängd.

Till slut när jag tror att den aldrig kommer ta slut så är den borta en dag.

Mensen kan även starta om jag får en orgasm, det kan inte vara normalt?

Jag har enbart barnmorska på min husläkarmottagning, dessutom är jag för rädd för att våga söka hjälp :("

MVH Erika :)

Annons:
taylor__lambert
5/2/16, 10:41 PM
#1

tips, denna kan postas anonymt inne på kvinna.ifokus också :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

SegerSims
5/2/16, 10:43 PM
#2

Nu kommer jag inte ihåg namnet på det men jag själv har det liknande och ska till gyn inom någon vecka och kolla min livmoder då den är något förstorad. En läkare såg det under en annan operation jag nyss haft. Det kan vara som muskelknutor på livmodern. Din vän borde kolla upp det.

oddahviing
5/2/16, 10:51 PM
#3

Det kan vara mer eller mindre normalt att blöda mycket. Blodklumpar däremot är jag osäker på. Jag har en vän som haft problem med sin livmoder, och det går tydligen i familjen. Hon kan ha mellanblödningar i flera veckor, och hon har flera gånger fått kolla upp det och gjort små "operationer", och tyvärr hade hon en risk att bli infertil och var orolig över det eftersom hon vill ha barn. Du måste nog gå till gynekolog för att utesluta förändringar i livmodern, och ta prover! Det är inte så farligt, och det är bättre att få det uträtt så snart som möjligt! Har inte barnmorskan nämnt något om detta?

'-Headlights on the highway-'

gickan87
5/3/16, 9:57 PM
#4

#3

"Jag har aldrig varit till en barnmorska pga läkarskräck. Varje gång tänker jag att det är dags att ta tag i problemet men det slutar ju alltid till slut. Och jag upplever inget annat obehag än att det blöder mycket. Ingen smärta eller trötthet.

MVH Erika :)

oddahviing
5/4/16, 1:43 AM
#5

#4 min kompis kände inte heller någon smärta eller trötthet, bara blödning. Det kan dock hända att om det är en förändring i din livmoder och det fortskrider så får du så småningom värre symptom, och det blir svårare att göra något åt, och då måste du till slut gå till läkare iallafall. Bättre att kolla upp det nu och utesluta det värsta! Jag lovar, det är verkligen inte farligt, det går väldigt snabbt och gör inte ont.

'-Headlights on the highway-'

Åsa S
5/4/16, 8:22 AM
#6

Bättre kolla i tid då man kanske kan fixa till det med nått litet ingrepp än att vänta och det kanske behövs större ingrepp. Och gå till riktig gynekolog inte barnmorska till gyn brukar man inte behöva remiss och det finns även privata såna med avtal med landstinget. Opererades i måndags förmiddag jag på cevita care st Göran (privat), bra personal och bra vård men jag borde sökt hjälp tidigare nu var de tvungna snitta från naveln och nedåt. Hade jag gått när jag fick problem hade det kanske räckt med en liten titthålsoperation och nästan ingen sjukskrivning.

Annons:
SegerSims
5/4/16, 8:07 PM
#7

#6 Får jag fråga vad du opererades för? Du behöver inte svara om du inte vill så klart. 

På måndag ska jag själv kolla upp min förstorade livmoder som upptäcktes under en annan operation. Man blir ju lite nojig och så och jag har med haft rikliga blödningar under ett bra tag i tron om att det är klimateriet som kommit. Men nu är det förmodligen något helt annat som orsakar det.

Det bästa är att kolla upp det TS då det kan gå för långt innan något görs, vad det nu kan vara.

Åsa S
5/4/16, 9:14 PM
#8

Jag började få svårt att kissa i samband med mensen för ca 1år sedan men tänkte jag är ju en bit över 40 är väl kanske nått med förklimakteriet så jag lät det vara tills jag fått totalt urinstopp och hamnade på akuten för andra gången. Då sökte jag hjälp hos gyn det gick inte att undvika längre det visade sig att jag hade en jättestor cysta den hann bli större än ett mjölkpaket innan de skar ut den + en av mina äggstockar och då behövde jag inte vänta mer än ca 7v på operation vill inte tänka på hur stor den hunnit bli ifall jag gått inom vanliga vården för där handlar det inte om veckors väntetid utan månader.

#7Och du det behöver inte vara så farligt ex. myom kan ge de symptom du beskriver och de brukar man kunna ta ut i småbitar vid en titthålsoperation och då är man snabbt uppe på benen igen. Brukar bara behöva vara hemma från jobbet max nån vecka. +Man kan som sagt gå privat med och har de avtal med landstinget så kostar det inget mer än annars, vissa sjukhus kan ju vara lite för pigga på att vilja ta bort livmodern när man passerat 40, och vill man inte det själv kan det ju vara bra ta reda på vilka alternativ som finns.

SegerSims
5/4/16, 11:25 PM
#9

#8 Tack för att du berättar! Skönt att du har fått ut cystan. :)

För min del får de ta bort livmodern om de så vill. Jag har mina 3 barn då yngsta är 12 år så jag har gjort mitt.  

Man blir ju lite nervös över vad det är och hur det hela ska sluta. Men det bästa är ju att kolla upp det och får det överstökat. :)

Åsa S
5/5/16, 7:43 AM
#10

Fast livmodern gör annat än att föda barn, numera vet man att de finns ett ämne i livmodern som skyddar mot hjärt-kärlsjukdomar som de inte kan ersätta med piller. Jag ville behålla min även om jag inte vill ha barn för jag ar inga problem vid mens etc. och inga tester som de tagit visade på att cystan var något elakartat. Hade det lutat åt att den var farlig hade de fått ta allt.

Det var 2 damer på samma sal som mig som tog bort livmodern vaginalt, de var uppe på benen väldigt snabbt så det verkar vara en rätt mild metod så även där kan det finnas alternativ, det är inte skönt bli uppskuren på magen.

Maria
5/5/16, 8:27 AM
#11

Din väninna är ju 25 år och någon gång måste hon besöka gynekolog och det här verkar vara ett bra förstabesök.

Hon är rädd för att söka hjälp men det bästa är att få henne att inse att ju tidigare man söker desto mindre problem.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

SegerSims
5/5/16, 1:42 PM
#12

#10 Okej det visste jag inte. Men det är ju dumt att spekulera nu. Får se vad de säger på måndag. :)

Honestyisdead
5/9/16, 2:06 PM
#13

Du har inte några val som jag ser det. Uppsök gynekolog och ta reda på vad som är fel.

Annons:
Ribessa
6/5/16, 1:33 AM
#14

Jag tycker att det låter som hormonrubbningar, då kan det bli helgalet - men detta är såklart något som skall kollas upp. Sen är blodklumpar inget man ska vara orolig för - blodklumpar betyder att du blöder mer. Så det är ju något som är bra att kolla upp, men i sig inget farligt, eller så ovanligt heller för den delen. / Tjej med endo.

Upp till toppen
Annons: