Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1402 ggr
[LoveUnite]1
2016-04-24 22:10

Nerv i Kläm?

Mitt pekfinger har ryckningar och har pågått i 5 dagar, det började med lite då och då under dagarna men de senaste 2 dagarna är det konstant.

När jag håller fast fingret så känner jag liksom ryckningarna ändå.

Ryckningarna händer i "avslappnat" läge, alltså inte nu när jag till exempel använder den för att skriva på tangenterna.

Det gör inte ont, är bara obehagligt, och jobbigt.

Jag antar ju att det är en nerv i kläm, hur länge brukar sådant pågå?

Det är inga små ryck utan, man ser det tydligt, pekfingret drar sig in mot långfingret.

Annons:
Sindri
2016-04-24 22:17
#1

Omöjligt att veta, det finns inget normaltillstånd för det. Det beror såklart också på varför nerven är i kläm, hur den kom i kläm etc.
Hjärnan är lustig ibland, den kan haka upp sig i ett tillstånd som egentligen gått över. Vet ju inte om det är fallet med ditt finger.

Vill du inte gå till doktor så prova sjukgymnast. Massage, akupunktur, TNS, ultraljud….de har och kan mycket som kan hjälpa kroppen.

[LoveUnite]1
2016-04-24 22:20
#2

Jag kan inte minnas att jag har gjort något, eller skadat mitt finger på något sätt. Men det behöver ju inte vara därifrån, alltså har läst någon stanns att det finns en nerv i axeln/nacken som kan orsaka problem nere vid händerna osv…

Men jag vet inte…
Ska till läkare på Fredag inklusive sjukgymnast så om jag fortfarande har detta så får jag passa på att fråga dem.

Sindri
2016-04-24 23:10
#3

Ja, kroppen är en förunderlig mekanism och hur allt hänger ihop är ibland svårt att förstå. Men visst kan det komma från nacken.
Har själv haft problem därifrån i många år, även fast jag vet vad jag skall göra/inte göra.

Men som sagt, nerver kan ibland haka upp sig utan synbar anledning och då gäller det bara att bryta. Som hicka ungefär.

[LoveUnite]1
2016-04-29 17:45
#4

Pratade med sjukgymnasten idag men hon sa det kunde vara nerv i kläm eller muskelryckningar vilket oftast brukar gå över.

Inte så mkt mer än så. Men ska ha regelbunden kontakt med läkare och sjukgymnaster i några v framöver så… får väl klämma in frågan igen om det ej går över.

Är inne på 14 dgr nu med detta och det blir allt mer och oftare, när jag går, kör bil, sover etc. Har faktiskt börjat linda in pek+långfinger när jag är hemma och softar vid datorn för min hand o fingrar blir trötta och är det inlindade så svänger det inte lika mkt.

Är helt klart ryckningar då jag känner av det trots inlindningen så ryckningarna sker ändå men är inte lika… rörligt eftersom fingrarna sitter ihop. Haha!

Ush!

[LoveUnite]1
2016-05-03 00:59
#5

Jag börjar bli trött på detta nu :(

Ska ta upp det igen när jag ska till sjukgymnasten, annars får jag väl gå via vc, för… inne i 3.e veckan med dessa ryckningar och lite krampartade ryckningar i pek-långfinger, det rycker i de två benen i handen också.

Min hand börjar bli TRÖTT nu, alltså… trött, den tränar ju konstant med dessa ryckningar. Jag är också högerhänt.

Jag har haft nervryck och annat förr men de går ju över efter allt från någon timme till några timmar, har aldrig haft i över 2 veckor, konstant, dygnet runt.

[LoveUnite]1
2016-05-18 00:30
#6

Har det fortfarande… nu har jag även värk i tummen sedan 3 dgr bak, kan vara pga något helt annat men vad vet jag, tummen är ändå brevid pekfingret.

Det rycker inte lika intensivt, jag misstänker bandageringen hjälper, tejpar ibland också.

Är väl inne på 1 månad nu. Läser överallt att det är normalt, så jag tar det som det.

Är bara jobbigt för jag är högerhänt. Så när jag skriver, använder datorn eller ja typ allt, så blir handen helt utmattad, lite jobbigt när jag jobbar.

Annons:
Sindri
2016-05-18 07:03
#7

Jag tycker du skall träffa fler läkare, fler sjukgymnaster. Alla kan inte veta allt om allt.

Upp till toppen
Annons: