Annons:
Etikettläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 2667 ggr
Skitgalen
4/19/16, 2:45 PM

Erfarenheter av Mirtazapin?

Jag har skrivit ett liknande inlägg innan, men nu undrar jag ifall man kan gå upp i vikt av M trots att man sköter kost och träning? Vad har ni för erfarenheter av det? 
Jag tar just nu 1 Mirtazapin 15 mg på kvällen tillsammans med 2 propavan 25 mg, jag sover så fruktansvärt gott tillsammans med M men jag är så orolig att jag kommer gå upp i vikt av det… har precis lyckats gå ner och skulle va surt om allt kom tillbaka igen… 

Vad har ni för erfarenheter av det och hur mycket tar ni?

Annons:
Maria
4/19/16, 3:01 PM
#1

Den eventuella viktökningen som kan vara en biverkan är oftast för att man kan få ökad aptit så håller man koll på vad man äter bör det inte vara några problem.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annielle
4/19/16, 6:00 PM
#2

Eller att man går upp av att man binder mer vätska i kroppen, hände mig tyvärr…

Men, alla går inte upp av Mirtazapin, men det är en av de vanligaste biverkningarna så det är stor risk trots allt.

Men, jag håller med, sömnen är underbar på dem.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Skitgalen
4/20/16, 6:40 PM
#3

#2 Finns det inget man kan motverka att vätskan binder sig? Jag dricker jättemycket vatten men det kanske bara gör saken värre…

Annielle
4/20/16, 8:27 PM
#4

Jag vet faktiskt inte hur man kan motverka det eller om det går att motverka, men någon annan kanske vet?!?

Man brukar ju annars säga att salt binder vatten, och det är ju inte bra att äta för mycket salt, men att minska på det om man inte äter för mycket redan är ju heller inte bra.

Jag var tvungen att sluta med Mirtazapinen bland annat för att den gjorde att fingrarna svullnade pga vätska och gjorde väldigt ont varje dag när jag vaknade eller dagtid inte rörde på fingrarna konstant typ, kunde knappt böja fingrarna på morgonen….läkaren på vårdcentralen reagerade direkt på sambandet med detta och Mirtazapinen, själv trodde jag att jag börjat få ledgångsreumatism först….

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Skitgalen
4/20/16, 9:49 PM
#5

Usch va hemskt!! Riktigt såna biverkningar har inte jag fått, det enda jag känner av är att jag är fruktansvärt svullen i magen men vet inte om det beror på det. Hur mycket Mirtazapin tog du när det hände?

Annielle
4/20/16, 10:00 PM
#6

Jag är väldigt känslig för mediciner och åt bara den i liten dos,  var nog halva din dos (halv tablett) och i ca 3 månader innan jag slutade pga detta men även för att jag fick så torra slemhinnor att jag åkte på urinvägsinfektioner + att jag gick upp 7 kg på den lilla dosen på så kort tid vilket jag inte heller klarade av med många många år av ätstörningar i bagaget.

Men, bara för att det blev så här för mig behöver det ju absolut inte hända dig, jag har en vän som inte har drabbats alls så som jag, där emot är han väldigt överviktig, men hur mycket av det som beror på mirtazapin kan jag inte säga eftersom han äter flera andra mediciner, rör sig alldelles för lite och äter skitmat mest hela tiden…

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Splatter
4/21/16, 11:53 PM
#7

Har aldrig gått upp i vikt av Mirtazapin, bara sover bättre om nätterna! Om man inte får ökade hungerkänslor första veckan man tar Mirtazapin så brukar man inte gå upp i vikt. :) 

Har tagit allt mellan 15-45 mg, 15 för att bara sova bättre, 45 under en period jag var nedstämd.

Skitgalen
4/22/16, 2:18 PM
#8

#6 Jag har egentligen inte märkt någon sådär överdriven viktökning än och jag tror jag har ätit det i en vecka nu, sen äter jag massa andra mediciner också som dämpar hungern väldigt mycket för mig, bland annat Elvanse, sen har jag börjat tänka på vad jag äter och att jag försöker röra på mig så mycket jag kan. Får hoppas det håller sig annars får jag kanske sluta… 

#7 Som jag skrev i ovanstående svar så tror jag att jag har ätit det i ca en vecka nu och jag har fortfarande inte känt några hungerkänslor, men det beror nog på den andra medicinen jag tar så jag får hålla tummarna!

Annielle
4/22/16, 7:29 PM
#9

Det låter ju lovande att du inte fått ökade hungerskänslor och troligtvis inte går upp i vikt av den på grund av ätandet i alla fall.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: