Annons:
Etikettvikt
Läst 1573 ggr
[Clifford5sos]
2016-04-09 19:25

Energy drink som föda

Kan man livnära sig enbart på kaffe, vatten och energy drycker? Alltså då menar jag medans man fastar under 2-3 dagar i veckan?

Annons:
[Klave]
2016-04-09 19:28
#1

Skulle inte rekomendera så mycket koffein då du kan bli koffein-förgiftad, speciellt på tom mage vilket involverar kräkningar, diarre, magkramper och migrän.

[Clifford5sos]
2016-04-09 19:35
#2

#1:ok vad tycker du man kan dricka istället för energi drinkar? Finns det någon hälsosam dryck att köpa på affären?

Haemoglobin
2016-04-09 19:44
#3

#2 Energidryck innehåller så mycket socker, så du skulle lika gärna kunna dricka smoothies eller liknande under fastan.

[Klave]
2016-04-09 19:51
#4

#2 Bättre att köpa någon juice som det inte är så mycket socker i så får du i dig vitaminer och en naturlig sockerkick ifall det är det du letar efter. Brämhults juicer innehåller bara frukt.

Sindri
2016-04-10 21:32
#5

Frågan är vad som är syftet med din fasta? Är det för att få i dig mindre energi så är väl energidrycker det sämsta du kan dricka. Bara socker och inte ett smack näringsämnen.

Fasta innebär oftast att man skall inta så lite energi som möjligt, d.v.s. vatten, te etc.

Om du vill att magen skall vila från tuggad föda (men är inte så övertygad om att det är nyttigt för den) så är buljong det bästa. Koka en rejäl kittel och frys in så du har ett tag om du skall ha återkommande fasta.

Carrosh
2016-04-10 22:48
#6

#4 Frukt innehåller också socker. Fruktsocker. Så juice är samma sak som att dricka läsk och andra sockrade drycker.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
[Devya]
2016-04-11 05:40
#7

#6 Om det är färskpressad juice så javisst innehåller den fruktsocker,  men den innehåller ju en så massa andra fina saker att det är helt klart inte samma sak som att dricka läsk. :)

Carrosh
2016-04-11 19:17
#8

#7 Både färskpressad och annan juice innehåller socker/fruktsocker, det kommer man inte ifrån. Men de näringsämnen som finns i färsk frukt hittar man bara i helt ny färskpressad juice, den försvinner sen ganska fort, vilket bara lämnar just en massa fruktsocker och onyttigheter kvar. Man får mer nyttigheter och näringsämnen från en smoothie.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[Devya]
2016-04-11 20:08
#9

#8 Det finns dock skillnad på färskpressad juice och juice. Den senare har väl även tillsatt socker?

Jag brukar köpa färskpressad juice och då menar jag verkligen färskpressad juice. I den butik jag går till får man själv mata in apelsiner, äpplen eller vad man nu vill och få den direkt färskpressad. Mumsigt värre! :) 

Tror inte desto mer på så kallad färskpressad juice som sitter och står någonstans i butiken och som dessutom har någon snygg text på sig.

Smoothie är definitivt också en av mina favoriter och den blir ännu nyttigare om man slänger i lite grönsaker.

Sindri
2016-04-11 20:31
#10

Frukt är godis, hette en gammal slogan. Det var mer sant än man visste då.
http://www.allas.se/sa-manga-sockerbitar-ater-du-utan-att-veta-om-det/

Om man tror man får i sig en massa C-vitamin från apelsinjuice så är det bättre att äta en bit paprika. Jag äter frukt, men inbillar mig inte att jag får i mig nyttigheter av det. Det får jag av mat och grönsaker.

Tant Grön
2016-04-12 17:00
#11

Bäst att köpa en juicepress och pressa själv. Dom är inte så dyra.
Man kan blanda både grönsaker och frukt. Om man odlar själv så blir det väldigt billigt.
Dricker det varje dag nu, hittade en affär som säljer äpplen med små skönhetsfel billigt. Man kan blanda med morötter och lite rödbeta, det är väldigt nyttigt.

Zadeira
2016-04-13 08:38
#12

Som andra redan sagt, eneridricka är inte hälsosamt alls på något sätt. Vad är ditt syfte med att dricka energidryck under fasta?

Vatten, vatten och åter vatten, gärna med lite citron i är nog det bästa du kan dricka om du fastar.

Juice ger dig mycket vitaminer men även socker så jag hade hellre druckit grönsaksjuice om du nu vill dricka juice istället.

Effie
2016-04-15 10:52
#13

#9 Juice får inte ha tillsatt socker; det får bara vara pressad frukt.

Själv föredrar jag att inte dricka min mat; det är så lätt att få I sig mer än man tänkt.

Skulle jag fasta skulle jag hålla mig till vatten, te, kanske lite kaffe, och buljong. Men jag undviker ju socker. Utspädd juice kan nog funka; det var vad jag använde på den tiden jag köpte fastepaket.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
[Clifford5sos]
2016-04-15 21:08
#14

Jag tackar för alla bra & nyttiga svar!

Tant Grön
2016-04-15 22:06
#15

Annat som du kan dricka under fastan är örtte och buljong utan salt, gärna hemmagjord. Du kan plocka nässlor och göra nässelte m.m.

Upp till toppen
Annons: