Annons:
Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 2523 ggr
sali
2016-02-14 07:46

Hostar ihjäl mig

Hej, efter inlägget om min trötthet som bara eskalerade bröt det tillslut ut en flrkyldning och nu har jag haft hosta i en vecka. Det bubblar och rosslar i mitt luftrlr så jag blir tokig och jag VET att det sitter slem ocj det känns som det sitter långt ner men ändå har jag bara ytlig torrhosta uppe i halsen?! Det killas och är jobbigt långt ner i bröstet och jag känner hur mycket jag vill hosta upp det men jag får lixom inget tryck i hostan det blir bara ynkliga halshostningar. Jag hostar så jag kräks och får svimmningskänslor samt att jag hostat sönder mig totalt i ryggen så jag faller nästan ihop av smärta när jag hostar och står upp! Jag har provat med bromex som ska lösa upp slemmet för jag känner ju att det sitter där men icke. Inatt hostade jag så jag tillslut bara låg och grät för jag var så utmattad så jag provade nipaxon för att få slut på det, det hjälpte i 20 minuter :( Jag känner mig desperat, det är så obehagligt när det bubblar i hela bröstet och jag inte kan få bort det!!!

Annons:
AnnaFagerell
2016-02-14 07:51
#1

Sökt hjälp? Finns bra slemlösande medel att få

Medarbetare på djurskydd.ifokus

sali
2016-02-14 07:57
#2

Nej det har jag inte men får nog ringa vc imorgon om jag inte får loss det. Jag är lite osäker på slemlösande eftersom jag ändå inte orkar hosta så djupt :(

DesK
2016-02-14 09:02
#3

Du måste söka läkarhjälp

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

sali
2016-02-14 09:23
#4

Jag ringde 1177 dom sa åt mig att fortsätta med bromex och dricks mängder men jag hostar ju inte längre ner för det, skulle höra av mig igen om febern kom tillbaka annars vc imorgon sa dom!

MatVeronica
2016-02-14 14:50
#5

Alltså jag brukar ha väldigt mycket hosta efter att mina förkylningar blivit bra. Det är aldrig bara en vecka jag hostar. I höstas gick min förkylning över fort men jag hade tokhosta i 5 veckor. Riktigt jobbigt och jag höll sambon vaken varenda natt med mitt hostande. Det riktigt tjöt och bubblade i bröstet. Men sen avtog det sakta. Det som jag tyckte hjälpte bäst var att dricka varmt vatten som jag smält en riktigt stark halstablett i.

Sindri
2016-02-14 14:53
#6

Det kan vara så att du hostat så mycket att du irriterat luftrören högre upp än där hostan sitter. Då vore det bästa att få hostdämpande. Visserligen kan det kännas mycket irriterande att känna slemmet, men försök inte få upp det med våld.

Kolla vad du har hemma. Citron? Honung? Timjan? Oregano? Ingefära? Lakritsrot, anis, stjärnanis. Kanske någon kan handla åt dig annars.

Hett citronvatten, te på timjan och/eller oregano, lakritsrot etc. Ingefära är inte direkt slemlösande, men det är bakteriedödande och antiinflammatoriskt och gör gott när man är förkyld.  I med en klick honung, och drick, drick, drick.

Och som sagt, försök inte hosta upp slemmet som ändå sitter för långt ned för att komma upp.

Annons:
sali
2016-02-14 15:42
#7

Jag har upptäckt att om jag ligger ner på vänstersidan så tar hostan där den ska! Har fått upp massor och hostan har lugnat sig lite :)

OlgaMaria
2016-02-15 06:28
#8

Koka upp vatten och häll över skivad gul lök och ställ på golvet i sovrummet. För starkast effekt kan man sätta sig över det med en handduk över huvudet, men akta så du inte bränner dig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

sali
2016-02-15 14:43
#9

Har fått en hemsk yrsel känns som jag ska ramla fast jag ligger ner ich har tom svummat två gånger, den tredje hann jag sätta mig ner. Konstant yrsel och vc vägrar ta emot, jag ska ligga och vila sa dom men det är extremt obehagligt!!

Upp till toppen
Annons: