Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 2679 ggr
Mysan_
2/9/16, 2:40 PM

Mörkt urin

Jag märkte precis att jag hade väldigt mörkt urin, mörkbrunt ungefär. Vad kan det bero på? Mår fysiskt bra och har inte ont någonstans.

Annons:
Fransu
2/9/16, 2:41 PM
#1

Har du druckit dåligt? Ätit rödbetor?

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[tk1971]
2/9/16, 2:41 PM
#2

Uttorkning gissar jag.

Ninja
2/9/16, 2:45 PM
#3

Jag dricker i allmänhet väldigt dåligt, men ibland sämre än vanligt och då blir urinen väldigt mörk och åt det bruna hållet. Har läst att det är ett tillstånd som är mycket dåligt för njurarna och de riskerar att ta stryk. Så se till att du dricker bra med vatten. Om du däremot redan dricker ordentligt så kolla genast upp för att försäkra dig om att njurarna fungerar som de ska. Eller, som #1 skriver, fundera över om du ätit något med stark färg, när jag ätit rödbetor har urinen dock blivit röd och inte brun (paniken när man tror det är blod.. :) )

Mysan_
2/9/16, 2:45 PM
#4

Ja uttorkning skulle det mycket väl kunna vara, dricker inte ens en halv liter om dagen och har druckit lite sämre nu. Men idag har jag druckit lite mer än jag brukar. Rödbetor har jag inte ätit. Igår åt jag potatisbullar och till middag lasagne, och idag har jag ätit makaroner och köttfärssås.

Ninja
2/9/16, 2:54 PM
#5

Att vara uttorkad under en längre tid påverkar njurarna negativt, så försök att göra det till en vana att dricka bättre. Fuskar man kan man drabbas av njursvikt. Du verkar inte ha ätit något som färgar urinen så med stor sannolikhet beror det på vätskebrist.

Mysan_
2/9/16, 2:57 PM
#6

Ojdå, det låter inte bra… Har jag fått problem med njurarna nu? Eller är det bara en "varning"? Ska absolut börja dricka mer!

Annons:
Zadeira
2/9/16, 3:09 PM
#7

Troligtvis hade du märkt om du fått problem med njurarna på fler sätt än mörkt urin. Så försök att börja dricka mer från och med nu.

Mysan_
2/9/16, 3:14 PM
#8

Ja det ska jag absolut göra. Det enda är ju att jag hade väldigt mörkt urin, annars mår kroppen jättebra. Hur märker man om något är fel då?

Ninja
2/9/16, 3:35 PM
#9

Njurarna märker man i regel inte att det är illa ställt med förrän de är riktigt dåliga, så ta hand om dem. :) Själv försöker jag att alltid ha med mig en flaska vatten om det så är på jobbet, till stallet, ett glas vid sängen osv. Fortfarande får jag kämpa med att dricka ordentligt men det hjälper i alla fall för då kan jag ta en klunk när som helst (många bäckar små) i stället för att försöka häva i mig stora mängder de timmar jag är hemma och stilla och "kan" dricka. 

Jag tycker inte om vatten heller, så ibland blir det lite extra kämpigt att få i sig tillräckligt så då måste jag dricka loka, ramlösa eller liknande för att få i mig över huvud taget (men då tycker jag inte om kolsyra i stället så den lär jag skaka ur :P ). Citronvatten eller gurkvatten underlättar drickandet det med. Man lär hitta det som fungerar för en själv.

Lite info om njursvikt; http://www.1177.se/Gavleborg/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Njursvikt/

Mysan_
2/9/16, 3:44 PM
#10

Tack för tipset! Ja, jag kanske borde ta med mig en flaska vatten.

Upp till toppen
Annons: