Annons:
Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 3589 ggr
ilenna90
11/28/15, 4:20 PM

magsjuka

Jag har kraftig fobi för att spy och nu har min mamma precis fått magsjuka här hemma. Mår fruktansvärt dåligt psykiskt nu och undrar bara om det är nån som brukar känna liknande och som kan dela med sig av bra info? Smittas det genom luften? Finns det nån chans överhuvudtaget att klara sig när man bor i samma hus? Något förutom att tvätta händerna ofta som jag kan göra? Smittas en magsjuk person innan den blir sjuk? Osv. Skulle vara jättetacksam för svar/tips :(

Annons:
ilenna90
11/28/15, 4:21 PM
#1

Och när kan jag som tidigast bli sjuk? :(

Bill&Bull
11/28/15, 4:25 PM
#2

Vet inte hur fort det smittas osv tyvärr men det kan smittas genom att använda gemensam toa. Så rengör toan innan användning om ni delar.

||My Love For Animals Is Immortal||

Maria
11/28/15, 4:36 PM
#3

Magsjuka är oerhört smittsamt så försök att inte använda samma toalett till att börja med.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fridaaaa
11/28/15, 4:37 PM
#4

Jag klarade mig när sambon åkte på det och då bor vi inte stort.
Men var supernpoga med tvätt av sängkläder, städning ect. 

Brukar ta upp till 48 timmar efter man blivit smittad som det kommer i så fall.

Men försåtr din känsla, jag har med fobin :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ilenna90
11/28/15, 4:40 PM
#5

#4 okej då finns det något hopp i alla fall ._. Även om det här känns som en mardröm just nu. Med sängkläder menar du den personen som är sjuk va?

Fridaaaa
11/28/15, 4:43 PM
#6

#5 Tvättade alla sängkläderna för säkerhets skull. Men jag är extremt nojjig, tvättade på hög grad och med ättika i sköljmedlet.
Men jag & sambon delar ju säng så  därför

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
ilenna90
11/28/15, 4:50 PM
#7

Ja det förstås, jag ska flytta ner till 'källaren' så att jag inte sover på samma våning i alla fall :( men känner att jag knappt vågar röra mig i huset eftersom jag förmodligen andas in miljoner magsjukebaciller då D: (ja jag har verkligen löjligt stor skräck för det här.)

molam
11/28/15, 5:01 PM
#8

Vitpepparkorn, hela, svälj 4-6 sånna om du är under 18, eller 6-8 sånna om du är Över 18, De ska vara hela så dom är som småbollar och inte bara Kornen så att säga en halv Cm i Diameter eller nått är dom, vi är en familj på 11 perv vi bor i en 4.

11 pers och Två toaletter, Jag och mamma tar ALLTID 6-8 Vitpepparkorn om nån spyr och nu har inte jag haft magsjuka på 13-14 år! ^^ är 21 och då är det ändå jag och mamma Som tar HAND om Nedspydda kläder, sängkläder golv, etc Sen är det ju viktigt att tvätta händerna, Tvättar alltid händerna i sprit samt Spritar ned Toan innan jag använder den. Är extremt rädd för magsjuka

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

ilenna90
11/28/15, 5:35 PM
#9

Har hört så mycket olika om det där o: att det bevisat inte ger någon effekt med vitpepparkorn? Men låter ju verkligen som att det är något som hjälper dig och din mamma! Har inga sånna hemma nu tyvärr bara :( men handsprit har jag i alla fall.

molam
11/28/15, 5:45 PM
#10

HJälper aslltid för mig och mamma, eller så har vi ett jävla immun försvar som håller oss friska med 9 pers som spyr runt om oss :p

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

ilenna90
11/28/15, 5:48 PM
#11

Tack för tipset (:

Fransu
11/28/15, 6:56 PM
#12

Jag förstår din rädsla fullständigt, jag lider också av spyfobi. Magsjuka är ju som redan sagts väldigt smittsamt. Du har redan fått bra tips som att hålla toaletten ren och tvätta händerna (sprit tror jag inte hjälper mot magsjukevirus, utan det är verkligen tvätt med tvål och vatten som gäller). Sedan kan det ju vara så att din mamma ätit något olämpligt, kanske ens inte är något smittsamt. Hoppas din mamma kryar på sig snart och att du ska få fortsätta vara frisk.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

ilenna90
11/28/15, 7:07 PM
#13

trodde att handsprit var ´starkare´ än tvål och vatten, men då ska jag tänka ännu mer på handtvättningen! 

tror tyvärr inte att det är så :/ och ja jag hoppas också hon blir bättre snart, känns så själviskt när man själv får panik på det här sättet när det är någon annan som är sjuk - men när det handlar om en fobi går det ju inte riktigt att tänka så :( 

men hur är det med det här att det smittas/inte smittas genom luften? jag har läst på några sidor att det smittar om den sjuka tex. lagat mat eller om man skulle få kräkpartiklar på sig och sen få i dom i munnen typ. Men så lättsmittat som det är - även bland äldre barn och vuxna som inte stoppar fingrarna i munnen - så måste det väl ändå smittas genom luften också? D: någon som vet?

Annons:
Fransu
11/28/15, 7:17 PM
#14

Jag vet faktiskt inte riktigt hur det smittar via luften. När jag var barn så hade vi min moster med familj på besök från Finland, vi var totalt 11 personer i huset. En av dom minsta barnen blev magsjuk en eftermiddag. Det spred sig sedan som en löpeld, alla utom min pappa och min mosters pappa åkte på eländet. Jag var "bara" kraftigt illamående och lite taskig i magen, men spydde aldrig. Alla andra spydde och det var totalt kaos under den natten hos oss. Min brors skolkamrat kom förbi dagen efter för att lämna över matteböcker. Han var bara vid dörren och räckte över böckerna och natten efter det var även han magsjuk… Så smittsamt är det, men hur det smittar via luften vet jag inte.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

molam
11/28/15, 7:32 PM
#15

DEt är droppsmitta på magsjuka! ^^ Så för att förenkla det, så kan även fin mamma vara noga med handhygien och sådär så är det ännu mindre risk! ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

ilenna90
11/28/15, 7:44 PM
#16

#14 okej .____. då känns det inte som att det finns någon chans att klara sig om det faktiskt är så pass smittsamt.. 

#15 med risk för att låta dum, menas det att dom dropparna kan färdas i luften också? alltså om en person spyr på övervåningen så kan kräkpartiklarna färdas runt i hela huset? 
vet som sagt inte och går inte riktigt att tänka klart i det här läget jag är heller :(

molam
11/28/15, 7:51 PM
#17

Du måste komma i kontakt med hennes "Vätskor" på nått sätt det vill säga att du måste ta i hennes Avföring eller Spya och stoppa i munnen eller näsan eller Liknande för att det ska smitta, henns vätska måste in i dig Säg Att din mamma kommer och Pratar med dig, sen måste hon spy, också spyr hon Tremeter ifrån dig, men en micro mini droppe hamnar på din han och du torkar dig om näsan, så blir du sjuk, men om hon spyr en halv meter ifrån dig och du får ingen Spya på dig nånstans som du sen på nått sätt kan få "in" i kroppen, så kommer du inte bli sjuk

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

ilenna90
11/28/15, 7:55 PM
#18

tack för förklaringen! så det är extra viktigt att hålla händerna ifrån ansiktet förstår jag. så det är i alla fall så att Jag Själv måste få i mig smittan(dropparna) på något sätt? Jag kan inte andas in dom typ? (såvida jag inte skulle stå med ansiktet ovanför en spya då..)

molam
11/28/15, 7:57 PM
#19

PRecis, Magsjuka är INTE luftburet! ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

ilenna90
11/28/15, 8:14 PM
#20

tack (: tur ändå att jag slutade bita på naglarna för några veckor sen!

Annons:
ilenna90
11/28/15, 8:41 PM
#21

har förresten också läst nu att en magsjuk person smittas i minst 48 timmar Efter sista kräkningen. Hur går det då ihop om personen ifråga inte sprider iväg några kräkpartiklar? :/

molam
11/28/15, 9:06 PM
#22

Magsjuka smittar i 48 timmar Efter sista kräkningen, är Det VINTERkräksjuka så smittar det i 72 tim Vinterkräksjukan är även lite elakare på att smitta, men det är basra att de till att hålla koll på hand hygien och sådär de 48 timmarna, och se till att hon inte får Laga mat ol, att man smittar så länge beror på att Bakterierna/smittan inte "dör" förrän efter såpass många timmar utan håller sig kvar Trots att man inte längre spyr, så är man fortfarande skjuk.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Kaninhoppare
11/28/15, 10:05 PM
#23

Som redan sagt smittar det inte i luften, utan genom att droppar från spyan eller diaréen kommer i kontakt med dig. Be din mamma att alltid lägga på toalocket innan hon spolar efter att hon gjort något av detta, det förhindrar iallafall lite. 

Använd ej samma toa, tvätta händerna med tvål ofta, klia inte i ögonen (helst inte i ansiktet alls), vistas utomhus så mycket du kan, ät mycket grönsaker och frukt ;). Vitpepparkorn som någon sagt kan du ju testa om du vill. Det har dock inte funkat för mig, och ha i åtanke att OM du också blir sjuk är det kanske inte så skönt att kräkas upp. 

Jag vet precis hur du känner. Jag får på början till ångest bara av att läsa den här tråden, och har haft ganska allvarliga problem där jag vägrat vistas bland andra folk överhuvudtaget och tvättat händerna efter att ens ha nuddat minsta lilla föremål i rädsla att någon smittsam person skulle rört det. Det är dock kopplat till en annan sak och har inte här att göra, men som sagt förstår jag din rädsla. Tyvärr kan man ju inte garantera att du inte blir sjuk, men försök iallafall att inte oroa dig för mycket. Jag vet att det är svårt, men du vinner på det. Och egentligen, är det verkligen så hemskt att bli magsjuk? Enligt mina upplevelser blir det nästan komiskt hur mycket man oroat sig när man väl får det, för då är det inte så illa som man trodde. 

Jag tror att du kommer klara dig utan att bli sjuk. Sist gång jag var sjuk satt min pappa bredvid mig när jag spydde, tvättade hinkarna och vistades ganska mycket nära mig. Han blev inte sjuk trots det. 🙂

Medarbetare på Jättekanin

ilenna90
11/28/15, 10:15 PM
#24

#23 tack för dina tips. kan ju tyvärr inte t gå ut nu på kvällen och det hemska med den här paniken är ju att jag är livrädd att få magsjukan och helst inte vill vara här hemma alls, men samtidigt får jag panik av att ens tänka tanken om jag skulle vara utomhus och plötsligt bli magsjuk. allra helst skulle jag ju vilja åka hem till någon annan men folk brukar inte vara så pigga på besök när man har magsjuka hemma.. haha. 
och ja, för mig känns det fruktansvärt hemskt om jag skulle få magsjuka, blev mer eller mindre gråtfärdig bara utav frågan haha :( så otroligt synd att det inte gått att utveckla några slags vaccin mot magsjuka :(( men är förstås omöjligt när det finns så många olika sorter kan jag tänka mig. 

tack vad snäll du är. jag hoppas verkligen att du har rätt. blir jag inte sjuk redan inatt så vet jag ju dock att jag kommer gå runt med den här ångesten varje frisk dag i veckor.. :( eftersom det dels kan vara lång inkubationstid och sen det här med att smittan kan överleva i 48 timmar efter att den första personen blivit frisk också..

känns väl på sätt och vis skönt att man inte är ensam om den här rädslan i alla fall, för ibland känner man sig så fånig och ´besatt´ :/

Kaninhoppare
11/28/15, 10:47 PM
#25

#24 Hm, jo förstår hur du känner. Det är verkligen riktigt jobbigt när någon är magsjuk i familjen! 

Och förlåt om frågan var lite dum kanske. Jag håller med dig om att det känns fruktansvärt och man mår riktigt hemskt inför tanken på det, MEN kom ihåg att all oro är i onödan. Jag kan ju bara prata för mig själv nu, men när jag blev sjuk i samma veva som jag hade min värsta period av ångest så låg jag helt ärligt och skrattade över hur mycket jag överdrivit. Man målar upp att det är så otroligt hemskt, och visst det är inte trevligt att ha magsjuka, men man förstorar det, ju mer man sitter och oroar sig. Magsjuka går över, och det oftast fort. 

Jag läste någon gång när jag toksurfade om magsjuka att det finns/ utvecklas ett vaccin mot magsjuka, dock bara mot den sorten som oftast sprids på dagis. 😕

Jag känner igen allt du skriver, haha. Det är verkligen hemskt hur dåligt man mår över det, oftast värre än själva magsjukan får en att må. Mitt enda tips är fortfarande att sköta din hygien noga, var inte nära mamma, ät nyttigt med mycket vitaminer och kanske framförallt gör något som lindrar ångesten. 🙂

Medarbetare på Jättekanin

ilenna90
11/28/15, 11:02 PM
#26

nej din fråga var inte alls dum, förlåt själv om jag fick det att låta så haha! :( 
men ja du har väl i och för sig rätt i att oron är onödig och att det blir värre ju mer man oroar sig. kommer väl inte kunna hindra det på något sätt ändå :/ även om det känns något bättre när man vet vad man kan göra för att minska risken i alla fall - även om det är just lite grann bara :( 
men utöver fobin så lider jag också av en blodsockersjukdom som gör att jag får jättelågt blodsocker och då mår superdåligt - och det om jag så bara skulle slarva lite med en lunch och inte äta ordentligt. så det gör också rädslan mycket värre då jag vet att jag kommer att bli att må fruktansvärt dåligt på ytterligare sätt :( 
och att det går över fort? jag hoppas det. men återigen har jag hört/läst om folk som spytt i flera dygn i streck.. 

åh vad typiskt att det bara var till just den sorten! men skönt för dom åtminstone. 

jag ska försöka med det (: är bara så rädd för den där illamåendekänslan och att man då Vet att det snart är dags att spy, eller att det ännu värre kan dröja lång tid men att man vet att man har det framför sig. 

tack för dina svar i alla fall (: som sagt skönt att prata med nån som vet hur man känner.

Fridaaaa
11/29/15, 10:09 AM
#27

Vi blev magsjuka av min sambos syster med familj. De hade inte varit 100% symtomfria över 48 timmar och vi blev smittade. Och jag varken kramade eller rörde dem. Ja 100% att det kom därifrån och sambon blev dålig och jag.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
molam
11/29/15, 11:59 AM
#28

Men om nån av er rörde nått som nån av dom rört tidigare och inte rengjort helt eller liknande så är det därför. för Magsjuka är inte luftburet ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Fridaaaa
11/29/15, 12:20 PM
#29

#28 Menar du mig? Ja jag vet att det inte är luftburet. Men menade bara på hur pass smittsamt det är och hur viktigt det är med rengöring ect.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ilenna90
11/29/15, 12:32 PM
#30

jag tvättar händerna supernoga efter att jag tagit i något och åt dessutom min frukost på papperstallrik ifall det möjligtvis skulle ha funnits några smittor på porslinet i skåpet. håller mig också mesta tiden i ett eget rum, på källarplanet istället för övervåningen där ´spytoan´ är. 
har också bett min pappa köpa klorin så att det kan rengöras lite varstans. 
men det kanske inte är någon idèe att göra rent köksbänkar/handtag/badrum/osv innan dom 48 timmarna efter sista kräkningen gått? för då sprids det väl bara ny smitta på dom rengjorda platserna? 

återigen; ursäkta om det är dumma frågor eller om jag verkar jätteöverdriven. en fobi är som sagt inte alltid rationell.

molam
11/29/15, 2:06 PM
#31

#29 Oke doke! ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annielle
11/29/15, 2:44 PM
#32

Det är som mest smittsamt 48 timmar efter att man har varit sjuk (De 48 timmarna ska man hålla sig hemma efteråt för att inte smitta andra lika lätt) men tyvärr kan man bli smittad i upp till flera veckor efteråt.

I allafall om det är vinterkräksjukhelvetet! 😮

Var dig själv, det finns redan så många andra.

molam
11/29/15, 2:55 PM
#33

Vinterkräksjukan är riktigt Elak, men man märker om det är Vintetkräksjukan eller magsjukan, då MAgsjukan håller i sig i max en dag, medan Vinterkräksjukan kan hålla i sig i 3-4-5 dar

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

ilenna90
11/29/15, 3:00 PM
#34

ja då tror jag i alla fall inte att det är vinterkräksjukan för min mamma slutade kräkas sent inatt.

Annons:
Annielle
11/29/15, 3:00 PM
#35

Ja, magsjuka är ju verkligen en riktig lightvariant av Vinterkräksjukan tack och lov!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annielle
11/29/15, 3:06 PM
#36

Tror inte att någon har nämnt det, men det är väl kanske en självklarhet.

Givetvis ska man inte använda samma handdukar som en som är eller har varit sjuk i magsjuka eller kräksjuka på sistone…

Var dig själv, det finns redan så många andra.

ilenna90
11/29/15, 3:20 PM
#37

nej jag använder en egen handduk som jag har här nere på mitt rum, så det är jag väldigt noga med i alla fall.

ilenna90
11/30/15, 3:51 PM
#38

har inte blivit sjuk än (peppar peppar!) och räknar verkligen ner dom 48 timmarna smittan kan hålla i sig efter sista kräkningen. men nu verkar min pappa må lite sådär så nu har självklart paniken gått upp jättemycket idag .___. 
dessutom så börjar väl smittan om igen  när någon mer blir sjuk? även om det är samma smitta som den första? 
känns verkligen som en mardröm allt det här just nu.

Annielle
11/30/15, 5:09 PM
#39

Usch! Stackars dig!Ja tyvärr blir det ju smitta på nytt med din pappa och lika smittsamt igen 😕

Hoppas verkligen du slipper bli sjuk!

Tänker själv på kräksjuka var eviga dag sen några veckor tillbaka, bland annat p.g.a. att en lärare på en liten kurs jag går har varit jättesjuk i det inte mindre än två gånger senaste månaden.

Känner verkligen skräck över det eftersom jag blev så fruktansvärt sjuk senast och dessutom bor ensam 😮

Var dig själv, det finns redan så många andra.

ilenna90
11/30/15, 5:19 PM
#40

hoppas på att det är någonting annat han känner så att han inte heller behöver bli sjuk :( :( 

tack! 

men fy vad hemskt D: det är ju sånt man verkligen inte vill höra så förstår din rädsla. 

nej ännu värre, stackars D: hoppas på att du också slipper få smittan!

Annielle
12/1/15, 6:16 PM
#41

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Upp till toppen
Annons: