Annons:
Etikettsmärta-och-värk
Läst 1115 ggr
Gahich
2015-11-18 14:20

Ni med ryggproblem

Hej!

Jag läser till designingenjör på högskolan och går just nu en kurs i produktutveckling. Har bestämt mig för att utveckla en lösning som gör att man slipper alla de tunga lyft man måste göra med sin resväska när man är ute och reser.

Exempel på vad jag menar är när man lyfter in sin väska i bilen/på tåget/ på bussen. Eller när resväskorna ska upp och ner på transportband i samband med säkerhetskontroller på flygplatser.

Den primära målgruppen är personer som har direkta problem med ryggen, som kan försvåra för tunga lyft. Personer som har ex. diskbråck, träningsskada, ryggskott, handikapp osv. Sedan finns det även personer som är svagare i kroppen, ex. äldre, där en lösning av detta problem kan underlätta.

Det skulle vara till stor hjälp om du som har problem med ryggen (eller annat handikapp som försvårar dessa tunga lyft) skulle vilja svara på några frågor inom ämnet. Skriv gärna vilken typ av problem/ handikapp du har 🙂

  • _Reser du mycket? Hur reser du mest?
    _
  • _Vilken typ av resväska brukar du använda?
    _
  • _Vad gillar/ogillar du med resväskan/or?
    _
  • Vad är jobbigt/ problematiskt med att resa med mycket packning?
  • Har du upplevt problem med att väskan varit för tung? När?

Där är några frågor som jag hoppas kan leda in till en diskussion om ämnet kring att resa med mycket packning. 🙂

/Sofia


Annons:
Adelheid
2015-12-22 09:11
#1

Jag har prolaps i nedre delen av ryggen och isialigi som ved svåra dagar kan klæmma åt nærver ut i vænster ben som gør att jag førlorar kænsel eller får vældigt ont.

  • Reser du mycket? Hur reser du mest?
    Reser inte så jætte mycket men nær jag væl reser så gør jag det helst med flyg. Mycket bekvæmare. På grund av ryggen så tar jag taxi till och från flygplatsen och jag checkar också in mitt bagage så behøver inte hantera den så mycket.
  • Vilken typ av resväska brukar du använda?
    En liten kabinvæska på hjul ræcker før mig som regel. I tillægg kan jag också ha en ryggsæck.
  • Vad gillar/ogillar du med resväskan/or?
    Jag ogillar att ofta kan handtagen som man drar ut før att dra væskan efter sig vara snæppet før kort.
  • Vad är jobbigt/ problematiskt med att resa med mycket packning?
    Bæra allt och hålla kontroll på all packning nær man ær på resande fot tycker jag ær det jobbigaste. Eftersom jag anvænder små væskor kan jag inte stabla min ryggsæck ovanpå væskan och rulla, dra båda två før då ramlar væskan av. 
  • Har du upplevt problem med att väskan varit för tung? När?
    Før ett par år sedan nær jag reste till Italien var min væska før tung. Størsta problemet har varit att lyfta den.

 Hoppas det hjælper. :)

Följ min viktresa med LCHF på min blogg http://from88kilo.wordpress.com

[loveisall]
2015-12-23 15:24
#2

Jag har alla möjliga problem med ryggen; diskglidningar, spondolys, diskdegeneration, nerver i kläm, överrörlighet upptill, naturligt stelopererad nedtill, deformerade kotor, sned rygg nedtill. 

  • Reser du mycket? Hur reser du mest? Jag reser ofta inte så långt men ofta. Det blir ofta med bil.
  • _Vilken typ av resväska brukar du använda?  Kabinväska på hjul och andra väskor som man kan stapla ovanpå kabinväskan.
    _
  • _Vad gillar/ogillar du med resväskan/or?  Att den är vinglig och ibland / ofta kan välta.
    _
  • Vad är jobbigt/ problematiskt med att resa med mycket packning? Mängden och tyngden, men framför allt mängden saker jag måste ha med mig.
  • Har du upplevt problem med att väskan varit för tung? När?    Ja många gånger, när jag inte hade kabinväska på hjul. 
Fialialej
2015-12-29 11:51
#3

Ett tips är att byta ut ordet "handikapp" för att vara lite med i tiden. Tror inte det används i speciellt många sammanhang längre. Funktionsnedsättning tror jag är det som är korrekt att använda.

"På natten är alla katter svarta"

Ary
2015-12-30 16:55
#4
  • Inte ofta men helst med bil eller annat eget fordon.
  • Mjuka väskor. Om hård väska skulle jag vilja ha en med 4 hjul.
  • Jag gillar när resväskor har förlängningsbart handtag/ Saknar ett handtag/lyftpunkt nertill/under eftersom att enda sättet för mig är att "tippa" in resväskan i baksätet på en bil och sedan lyfta nerifrån botten.
  • Vad som är problematiskt med mycket packning är om man ej kan lasta saker ovanpå en annan väska som kan "rulla"/ta vikten.
  • På buss/tåg/bil är svårt med tungt.
Upp till toppen
Annons: