Annons:
Etikettsmärta-och-värk
Läst 2600 ggr
Majaa12
2015-09-30 22:29

Ont i ländryggen

Jag har ända sen jag varit liten haft svårt att ha ryggen rak, alltså jag svankar väldigt mycket. Senaste tiden har jag fått väldigt ont i ländryggen, ont och det känns som att jag är jobbigt trött i ryggen. Jag klarar inte av att stå upp och gå länge utan att jag måste sätta mig ner en stund eller böja mig framåt och sträcka ut ryggen upprepade gånger. Finns det något att göra åt det? Kan inte gå med ryggen rakt som det är nu…

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Annons:
[Daisy-Moa-Elsa]
2015-09-30 22:42
#1

Sätter min fot här för att följa tråden tacksamt 🙂

AnneN
2015-09-30 22:43
#2

Har du kollat ryggen ordentligt hos läkare med röntgen, mm? Om inte så kan jag rekommendera att du gör det så snart som möjligt.

Jag har gått med liknande symtom som du beskriver i väldigt många år och senaste åren har det blivit sämre och sämre och jag fått mer och mer värk. Fick tillslut komma till en läkare som skickade mig på röntgen och det visade sig att jag har en missbildad disk och kotförskjutning i ländryggen vilket mest troligt är medfött.

Behandlas nu med smärtlindring och sjukgymnastik för att stärka muskulaturen i ländryggen och förhoppningsvis bli bättre på det sättet.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Majaa12
2015-09-30 23:00
#3

#2 Nej, men det kanske är bäst att göra det. Ska prata med mamma och se om vi kan fixa en tid. Är rädd att det ska bli värre, göra ondare…

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

AnneN
2015-09-30 23:04
#4

#3 Ja gör det, jag började få ont då och då redan i tonåren och det har bara blivit värre och värre med tiden tills det i fjol var så illa att jag knappt kunde ta mig upp ur sängen pga smärtan i ländryggen. Det var då jag fick åka till röntgen och då röntgensvaret kom så sa läkaren att hade jag gått till läkare och fått diagnos redan i tonåren då jag började få ont så hade jag kunnat vara helt smärtfri nu med rätt sjukgymnastik.

Berätta gärna hur det går för dig.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Majaa12
2015-09-30 23:11
#5

#4 Tur att dom fick reda på vad som var fel med dig, hoppas att det blir bra! Är tonåring, orkar inte ha såhär ont eller värre flera år.. Har stått och gått hela eftermiddagen/kvällen och har jätteont nu, kan inte somna… Förhoppningsvis hjälper Ipren och alvedon.. :)

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

AnneN
2015-09-30 23:30
#6

#5 Kan tipsa om något som kan lindra tillfälligt ibland.

Tryck med fingertopparna på den punkt som gör ont, tryck ganska hårt och håll kvar 1-2 minuter och släpp sedan.
Det kan göra ont som *** medan man trycker men för mig så släpper den värsta smärtan efter att jag gjort så.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Majaa12
2015-09-30 23:36
#7

#6 Hm, lite svårt, smärtan sitter liksom vid tre kotor typ, känner ingen smärta när jag trycker alls, men tack ändå.. Tror att jag åt för mycket ikväll, har inte ätit på hela dagen. Känns som att det trycker på så att det gör extra ont. Det ilar ner i bäckenet och utåt från ryggraden just nu, usch.

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

[Daisy-Moa-Elsa]
2015-09-30 23:42
#8

# 6 aj aj exakt vad min naprapat gör, brinner så in i "hel.." men vet det gör gott i slutändan.

AnneN
2015-10-01 00:17
#9

#8 Ja det var en naprapat som lärde mig det knepet, gäller bara att hitta den ömma punkten. Ibland kan jag ha ont som tusan på ett ställe, men den ömma punkten som orsakar all smärta kan sitta på andra sidan av ryggen eller lite ovanför eller nedanför det område som känns ont.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ellismakaroner
2015-10-01 13:19
#10

Har också lite problem med detta, så att jag inte kan sova tex, då funkar det för mig att lägga en liten kudde ungefär där det gör ont, det är kanske värt att prova? En annan grej när man sitter ner med ryggstöd är att igen sätta en liten kudde (eller annat vad som helst, tröja, halsduk) bakom ländryggen. Detta hjälper att stötta och gör att det gör lite mindre ont. Fick tipset av en sjukgymnast. Sedan finns det också olika övningar som hjälper för att stärka ryggen, som du kan googla fram eller en sjukgymnast kan visa dig.


IceTee
2015-10-01 13:52
#11

gå till läkare och be att de undersöker dig. I mitt fall förslog min läkare kiropraktor då min rygg kändes väldigt låst. Det kan i ditt fall handla om svara muskler också, och då är sjukgymnast bra om det "bara" är musklerna. 
Men gå och bli undersökt först så det inte är något mer allvarligt

Medarbetare på Skor iFokus

Zadeira
2015-10-03 19:33
#12

Läkarundersökning först där du kan få utrett om det är något fel på diskarna eller ryggraden, och gärna en remiss till en sjukgymnast som kan hjälpa dig.

Jag har enorma problem med svanken eftersom jag har översträckta knän. Det leder till att så fort jag står vippar hela mitt bäcken neråt och jag får svankrygg. På det har jag dåliga muskler i hela bäcken-delen. Jag har genom sjukgymnast fått en del hjälp med dels aktiviteter som stärker rätt muskler, men även fått hjälp med att utreda mitt rörelsemönster och hur jag ska förändra det. Bara småknep som att sova med en kudde i knävecken kan hjälpa till att lätta på smärtan.

Majaa12
2015-10-03 19:47
#13

#12 Vi ska boka tid hos VC, eller jag ska dit om nån vecka för ett annat problem så vi kan fråga då. Vad är överstreckta knän?

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Annons:
Zadeira
2015-10-03 19:54
#14

Boka en tid speciellt för att utreda din rygg.

Översträckte knän är egentligen att man är överrörlig i knäleden. Ofta visar det sig som att när man står rakt och avslappnat så viker knäna lite bakåt, dvs man har inte någon böjning i knäleden utan det blir nästan som om knävecket blir helt uträtat och benen går lite på fel håll. Bild ser du här, till vänster är ett översträckt knä, den till höger är hur man normalt ska stå: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTnPtDwibaHwDEWdv9UqMg1WJ1XwOckPxfoXWLBRC1zdTSQHEinjQ

Majaa12
2015-10-03 20:11
#15

#14 Jaha. Jag har för korta muskler eller något vid knäna. Kan inte sitta ner på golvet utan att luta mig mot något, kan inte få ut bena rakt på golvet, alltså dom är böjda. Kanske kan bero lite på det..

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Scorpio97
2015-10-03 22:22
#16

Min syster kan inte stå still en länge stund för då får hon ont, även hon svankar för mycket. När hon går eller sitter/ligger ner får hon inte ont. Hon har dock även problem med fötter och knän.

Men hon gick i alla fall till läkare och blev hänvisad till en kiropraktor, och nu har hon fått lite övningar och liknande som hon ska göra varje dag. Och enligt henne så hjälper det. Om jag minns rätt så hade hon även låsningar i ryggen som dom fick bort hos kiropraktorn. 

Så gå och kolla upp det!


//Jessie

Åsa S
2015-10-04 09:39
#17

För mig funkar kiropraktor + styrketräning, starka rygg och magmuskler ger stöd åt ryggen så den inte belastas så mycket + diskarna mellan kotorna fylls på med vätska när man tränar. Är man mycket inaktiv så kan diskarna mellan kotorna torka ut och kotorna mera skaver på varann. +Man ska undvika att sitta och helst röra på sig mycket under dagen.

allhealing
2015-10-07 01:41
#18

jag har haft ryggproblem hela livet och det är först nu när jag närmar mig 50 som jag funnit en terapeut som lyckats hjälpa mig där alla andra gått bet. Det kanske fungerar även för dig. Ta kontakt med en naprapat är mitt förslag. Kolla med dina föräldrar innan såklart om du är under 19.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Sashhi
2015-10-17 23:44
#19

Jag har upplevt exakt samma sedan tidig tonår. Gick till läkare och fick konstaterat att min rygg är för lång för mina muskler, dvs att musklerna är för svaga. Gick till sjukgymnast och fick övningar att göra i någon månad. Hjälpte till och från, inga otroliga resultat för de priser man betalar hos sjukgymnast, så jag sket helt enkelt i det i slutändan. Sagt och gjort, kom till läkare annan gång då ena sidan av ländryggen var bortdomnad ända ner till knäet, fick veta att det inte bara var en "för lång rygg" som krånglade, utan även känsliga ichiasnerver som är svåra att påverka.

Så ja, det kan vara mycket krångel med ryggproblem, då det kan vara flera faktorer som spelar in. Har ännu samma problem med rygg, men har hittat egna små knep för att avlasta ryggen. Försöka och känn efter vad som funkar för dig! Ett tips är att försöka att inte böja sig med ryggen först, utan att alldrig "gå ner på knä" istället. Bär med armar och ta stöd av mage istället för att belasta rygg. Gör det till en vana och det kommer hjälpa vid fysiskt arbete, som man måste ge sig in i då och då.

Not your mom, not your milk.

Majaa12
2015-10-18 01:51
#20

Var hos sjukgymnast i onsdags efter att ha pratat med VC. Han tror att det beror på för svaga muskler i ryggen i förhållande till magen. Jag har fått en övning som jag ska göra varje dag i en månad så får vi se om det blir bättre, annars är det väl något annat och då får vi kolla hos läkare. Tror inte att sjukgymnasten kostar något, är under 15 :)

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: