Annons:
Etikettpsykisk-hälsa-ohälsa
Läst 2076 ggr
Fridaaaa
9/30/15, 9:59 AM

Varva ner?

Känner att det är extremt mycket i skolan just nu, och i helgen (fredag-sön) känner jag att jag behöver koppla av skolan 100%!

Men jag har svårt att koppla. 
Jag är ingen person som tycker om att sätta mig ner och läsa en bok,måla eller pyssla, för jag tycker det är så tråkigt, i alla fall själv (läsa gör jag för mycket i skolan redan).

Så, vad kan jag hitta på i helgen? Jag kommer redan gå med hundarna och vara ute en del. Inget som direkt kostar, budgeten är tajt just nu. 
Sambon ska iväg så blir inte mycket att umgås med han :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Ruffsetuss]
9/30/15, 12:43 PM
#1

Ett danspass Zumba eller dansa hemma , då använder du en annan del av hjärnan o det gör att du ev. Kan varva ner. Annars så kan du göra något som du verkligen tycker om , baka , laga mat eller vad det nu kan vara 😊

Fridaaaa
9/30/15, 2:36 PM
#2

#1 Ja det kommer jag redan göra: hålla på med djuren, men upptar inte så mycket tid :( Och sambon då inte hemma så kan inte umgås med han :(

Provat zumba se om jag hittar någon bra video på nätet 🙂👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
9/30/15, 3:36 PM
#3

Spela TV-spel eller roliga appar på mobilen kanske?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
9/30/15, 3:41 PM
#4

Du kan ju fixa skrivbordet som du skrev om på en annan sajt. Lite lagom pyssel.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fridaaaa
9/30/15, 3:44 PM
#5

#4 Dessvärre inte pengar till att göra iordning skrivbordet som jag vill ha det :(
Har inga roliga tv-spel tyvärr :( Bara sambon som har där :( 
Hmm appar kan jag kolla efter till plattan :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Rainee
9/30/15, 11:04 PM
#6

TV-serier eller film går alltid hem hos mig i alla fall, vet inte hur det är med dig, men att bara sitta och mysa till något bra med något gott är ju aldrig fel. Hjälper mig koppla bort alla tankar också 😃

Annons:
Fridaaaa
9/30/15, 11:38 PM
#7

#6 Gjort det så himla mycket nu så börjar bli tråkigt, sett så mycket med nu :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Rainee
9/30/15, 11:47 PM
#8

#7 Aja, du gör ju som du vill, det finns faktiskt inte så mycket att hitta på, ibland får man göra det gamla vanliga eller ha tråkigt helt enkelt :)

Fridaaaa
10/1/15, 7:24 AM
#9

#8 vill ju varva ner och vissa vanliga saker måste jag göra men behöver förändring och då kan man ju inte Köra på det gamla hela tiden :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Ruffsetuss]
10/1/15, 9:33 AM
#10

Otroligt , jag upplever en orolig själ när jag läser det här .

Fridaaaa
10/1/15, 12:15 PM
#11

#10 orolig själ? Stressad och pressad av skolan, allt som ska fixas hemma sen mm. Behöver koppla av helt enkelt. :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
10/1/15, 12:26 PM
#12

Gör ett fotbad. Lyssna på avslappnande musik under tiden.

Finns inte mycket att göra utan pengar att röra sig med och eftersom du redan ska hålla på med djuren och du inte vill se film eller läsa.

Rainee
10/1/15, 1:00 PM
#13

Men det finns inte så jättemycket förslag om du vill "varva ner" liksom :)

Annons:
farvendal
10/1/15, 1:26 PM
#14

Om man ska koppla av till 100% så är INTE dator eller tv (framförallt inte tv-spel) ett alternativ..  Knappt mobilen. Då hålls bara hjärnan igång ständigt. 

När jag varit riktigt stressad så har jag tagit mig en lång promenad, gärna haft kameran med mig. När jag kommit hem har jag tagit en lång dusch eller bad och skämt bort mig med ansiktsmask och peeling.. lyssnat på lugn musik under tiden. 

Sedan kanske lyxa med god mat på kvällen. För att sedan gå och lägga mig tidigt.

Miljöombyte tycker jag fungerar allra mest, om man har någonstans att ta vägen. Att åka till stugan en helg är för mig guldvärt. Men alla har ju inte den möjligheten.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Fridaaaa
10/1/15, 3:16 PM
#15

#14 Nej åka iväg eller vara borta en helg ellerså har jag inte möjlighet till :(
Promenad kommer jag ta i och med hundarna, är minst en långpromenad i helgen som det kommer bli, nu när jag är ledig och håller med, det är toppen! Och avslappnande :)

#13 Varför skulle det inte finnas annat än det jag skrivit eller som skrivits?Känns inte logiskt :P

#12 Kommer se film på kvällen med sambon när han kommer hem men inget jag vill göra på dagen också :) Och sett så mycket redan så svårt att komma på filmer nu xD Ja hade jag bara haft mer pengar och kunnat åka iväg lite mer eller så eller liknande hade det varit fler alternativ. Lånat en bok, som jag ska läsa,om jag finner ro till det, aldrig varit läsare speciellt inte sedan jag började högskolan :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Ruffsetuss]
10/1/15, 3:22 PM
#16

Men hur många alternativ behöver du för att det ska vara ok för dig ? Tycker att du fått massor av bra tips men det verkar inte falla i god jord av någon anledning . Med den attityden tappar du trovärdigheten till slut och det vill du väl inte ?

Fridaaaa
10/1/15, 3:27 PM
#17

#16 Nja stämmer ju inte riktigt,  Vissa förslag är ju saker jag redan ska göra :P
Eller saker jag vet att jag inte varvar ner på eller inte har råd med (kan liksom inte trolla), Men maria gav förslag med plattan, vilket jag skrev att jag ska kolla upp.  Även din Zumba. Promenader med hundarna. Så vet inte vart du fått det ifrån?
Har definitivt ingen attityd. Jag har skrivit neutralt hela tiden i tråden, och din kommentar är inte speciellt trevlig eller så bra attityd däremot. Lite tråkigt.

#12 Får leta upp en balja att stoppa fötterna i :) Fungerar såpa att ha i vattnet eller vad bör man ha? =) Gör aldrig fotbad nämligen xD

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Ruffsetuss]
10/1/15, 3:32 PM
#18

I rest My case 😊

Fridaaaa
10/1/15, 3:40 PM
#19

#18 Onödigt. Känns som att du vill skapa reaktioner och bråk just nu. Och så säger du att jag har attityd? Anser att din är defintivit inte bättre, negativ och spydig om man inte säger jaaaaaa till allting. Men är så jag läst dina kommentarer i alla fall.
Menmen tänker itne fortsätta denna onödiga diskussion.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Rainee
10/1/15, 4:33 PM
#20

#15 Fast det skrev jag ju inte :)

Annons:
Fridaaaa
10/1/15, 5:14 PM
#21

#20 "Men det finns inte så jättemycket förslag om du vill "varva ner" liksom :)"kan tolkas som att du syftar till det menmen :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
10/1/15, 5:21 PM
#22

Har du ingen duschcreme? Det fungerar också.

Fridaaaa
10/1/15, 5:26 PM
#23

#22 Jo det har jag :) Då ska jag prova med det 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Rainee
10/1/15, 5:48 PM
#24

#21 Okej, men menade inte så hehe, men kan du inte träffa någon kompis på en fika eller nåt? :)

Fridaaaa
10/1/15, 5:51 PM
#25

#24 Kan höra men tror ingen kan ta sig hit tyvärr men får kolla med de som bor nära :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Devya]
10/1/15, 6:28 PM
#26

Då jag vill koppla av så måste jag först städa så att jag kan njuta av hur mysigt och fint det är i lägenheten. Sen tänder jag en massa stearinljus och njuter av det fina skenet de ger. Efter det sätter jag på någon vinylskiva och bara njuter. Under tiden kanske jag skriver i min dagbok eller något liknande. Så brukar jag slappna av. :)

Ria74
10/1/15, 8:19 PM
#27

Meditation kanske kan vara något.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Rainee
10/1/15, 10:16 PM
#28

#25 Ja för det är ju jättemysigt, tycker det är väldigt avslappnande, att få prata ut om allt möjligt med någon :)

Fridaaaa
10/2/15, 10:29 AM
#29

#28 Kollat nu, ingen som kan ta sig hit i helgen :( Iväg eller jobb :( 
ev kommer mina föräldrar liten stund om de kunde och lämna ny frys men blir ingen längre stund.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Usagi_
10/3/15, 12:27 PM
#30

Kolla på hela Harry Potter filmen som tar typ ett dygn? Ät lite gott. Pausa emellan och kör zumba :)

~ Be sure to taste your words before you spit them out ~

Halvdansken
10/3/15, 3:57 PM
#31

Jobba i trädgården.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Fridaaaa
10/3/15, 4:00 PM
#32

#31 Gjort det mesta nu 🙂 Finns inte mycket mer att göra inför vintern, tagit in det som behövs nu och så 🙂 Men tycker tyvärr inte det är så nedvarvande :(

#30 Såg dem för inte så länge sedan men kan kolla upp annan "serie" av filmer att se från första till sista 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Halvdansken
10/3/15, 4:04 PM
#33

Finns massor att göra i trädgården nu.  Höst och vår är de tidpunkter det är mesta att göra.

Nervarvande kan ju också vara att göra nåt annat än det man brukar. Att jobba med kroppen är väldigt nervarvande. 

Vad anser du vara nedvarvande?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Fridaaaa
10/3/15, 4:09 PM
#34

#33 Inte för mig :) Jag är ingen trädgårdsmänniska så enda som görs är klippning av gräs och plocka undan saker i princip :P Men sånt brukar jag pyssla med när jag väl gör något i trädgården :)
Jobba med kroppen kan vara det för mig också ja :) Som t.ex promenad och sånt.

Nedvarvning för mig är också att kunna slappna av, inte tänka på alla måsten, saker som tynger en osv. Bli lugn i kropp och själ helt enkelt :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Zadeira
10/3/15, 7:28 PM
#35

Prova att ladda ner någon mindfullness-app och testa det.

[Daisy-Moa-Elsa]
10/3/15, 8:41 PM
#36

Många förslag I tråden, jag kan bara bidraga med två som kanske inte passer.

När du skriver avkooppling, dyker dykning upp för mig. Tävärt emot vad folk tycker och kostnad samt säsong, så de stuvar vi undan I minnet att dykning är en fantastiskt avkoppling

Så…. mitt tidigare stressade jag sager dels… meditation. Tänker inte länka till någon sida då jag är helt vertygad om att du kan googla fram det som passer dig.

Min andra kommentar, om du vill träna som stressavkopplare, har du provat att googla "Les Milles"…utan att veta vad du gillar inom träning

Fridaaaa
10/3/15, 8:44 PM
#37

#36 Aldrig hört talas om Les Milles vad jag kan komma på men ska jag googla på sen 👍
Jag dykning är ingenting för mig på något plan tyvärr. Aldrig dock testat men ingen vattenmänniska. Men säkert avkopplande :)
Meditation var evigheter sedan jag provade, se om jag hittar något bra sen 🙂

#35 Förslag på någon gratis som finns till android? 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zadeira
10/4/15, 2:22 PM
#38

Jag använder inte det själv (kör mindfullness övningar utifrån vad jag lärt mig och behöver inte någon som "leder mig") men båda dessa sägs vara bra:

https://play.google.com/store/apps/details?id=se.johanbergstad.mindfulness.lugnochlycklig&hl=sv

https://play.google.com/store/apps/details?id=se.lichtenstein.mind.se&hl=sv

Fridaaaa
10/4/15, 2:28 PM
#39

#38 Tyvärr var dem inte gratis (nej inte stora summor men ifall jag inte gillar apparna). Inget betalkonto kopplat till mitt heller tyvärr. tack ändå :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zadeira
10/4/15, 2:52 PM
[Sabina]
10/4/15, 4:34 PM
#41

Tända en massa ljus och ta ett skönt avslappnande bad, gärna med ett glas vin om du tycker om det, fungerar jättebra på mig i alla fall 🙂

Annons:
Fridaaaa
10/4/15, 4:36 PM
#42

#41 Önskar att jag hade ett badkar! Bara dusch :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Sabina]
10/4/15, 5:09 PM
#43

 #42 Det finns andra saker du kan göra för att pyssla om dig själv; lägga ansiktsmask, fotbad (som Hera föreslog), ta en skön varm dusch med någon skön tvål och sen smörja in sig med någon trevlig creme /olja, be din sambo om massage (om han är hemma) osv

Ansiktsmasker kan man göra själv med hjälp av olja och salt eller vatten och havregryn (skrubbmask) eller tex honung, avocado , banan eller gurka.
Jätteskönt, avslappnande och vardagslyxigt att bli ompysslad av sig själv eller av andra, tycker jag 🙂

Fridaaaa
10/4/15, 5:29 PM
#44

#43 Skönt fotbad körde jag en runda igår 👍 Superskönt var det 🙂
Duschade även igår i samband med det 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Adelheid
10/5/15, 2:30 PM
#45

Jag är en pysselperson så jag målar, läser och skriver för att koppla av. När inte det fungerar så fungerar alltid serier och filmer för mig. Följer en massa serier så har alltid något att se på. Om inte så ser jag om någon gammal serie.

Baka eller laga mat kan också var avkopplande för mig. Eller så fixar jag naglarna. Det brukar ta en halvtimme, en timme. Gärna framför ett serie avsnitt då. :P

Följ min viktresa med LCHF på min blogg http://from88kilo.wordpress.com

farvendal
10/5/15, 3:34 PM
#46

Beror lite på vad man är ute för effekt också. Är syftet att koppla bort skola och stressa ner lite så funkar det ju att läsa, se film osv. Men om syftet är att återhämta sig/kroppen och slappna av, så ska man sattsa på annat:)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Fridaaaa
10/5/15, 5:08 PM
#47

#46 för mig går det hand i hand 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: