Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 7712 ggr
[Devya]
2015-08-31 20:03

Vita fläckar på magen

Jag har lyckats få något konstigt de senaste åren. Det började egentligen förra sommaren. Jag gick och solade mig på stranden och då jag kom hem så hade jag såklart blivit solbränd och nästa dag var jag fick och brun men sen såg jag att jag hade en massa vita fläckar på min mage - såg ut som solen inte hade lyckats göra mig brun där. Möjligtvis något pigmentfel? Jag har ju sett andra människor ha något liknande på sina händer och armar men det ser inte riktigt ut som det utan mer som bleknande ärr på mig, men det kanske beror på hur mycket färg man lyckas få på sig annars antar jag. 

Den här sommaren syntes det ännu mer och nu har jag vita fläckar över hela magen. Vad kan man göra åt det här om det ens går att göra något åt det? 

På ena sidan ser jag ju lite ut som ett konstverk men på andra sidan vill jag ju gärna se någorlunda normal ut då jag är på stranden, även om det här är inte ett så pass allvarligt problem. Det finns endast på min mage det här och ingen annanstans vilket jag tycker är lite konstigt. 

Är det någon annan som har upplevt något liknande? :)

Annons:
Fingerprints
2015-08-31 20:08
#1

Kan det vara vita pigmentfläckar?

Regnbåge

[Devya]
2015-08-31 20:13
#2

#1 Jag tror det kan vara frågan om det ja. Men hur är det, hur ska man undvika att man får mera? Kan det ockå börja komma i ansiktet eller kan det hålla sig bara där på magen fast? =P

Jojaton
2015-08-31 20:15
#3

Skulle du kunna ta en bild? 

Min bror fick en vit fläck på magen för några somrar sen - i början såg det ungefär ut som en vitiligofläck, men det har inte spridit sig och nu är den typ spräcklig (nästan som att det är bristningar i den) Den är kanske en fem-sex cm lång och två-tre cm bred, sitter lite bredvid naveln.

Johanna - Instagram

[Devya]
2015-08-31 20:23
#4

#3 Jag kan försöka ta bild imorgon i dagsljus för det syns inte på bild nu. Det är inget man märker direkt om jag inte påpekar det för folk. 

Jag visade det åt min väninna och hon sa att hon inte skulle ha märkt det om jag inte hade nämnt det. Men jag har ingen jämn brun färg på min mage utan är lite "spräcklig" och ojämn typ.

[Outlawly]
2015-09-01 07:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag har också ojämn färg på magen. Det syns tydligare om jag solat mera, men nu ser jag ut såhär. Du kanske har något liknande?

[Devya]
2015-09-01 08:57
#6

#5 Jepp! Jag har något liknande faktiskt! På ett ställe synns det lite tydligare för mig, en massa vita prickar. Den här sommaren syns det lite här och var på magen.

Det syns tydligare ju mer jag solar så jag funderar på att inte alls sola nästa sommar. :)

Annons:
[Outlawly]
2015-09-01 09:04
#7

Jag tror att det är rätt vanligt att man har så någon stans på kroppen :)

Jag är 23 år och jag har haft det så länge jag kan minnas. Men jag brukar glömma bort att jag har så haha(och ingen annan märker det heller), ser det ibland men det är inget jag bryr mig något vidare om. Kan tycka det är lite fint med något annorlunda :)

[Devya]
2015-09-01 09:05
#8

#7 Jo, ibland tycker jag att det ser lite ut som ett konstverk men ibland skulle jag inte ha något emot att ha en jämnare fin brun färg förstås. :)

fridarebecka
2015-09-01 14:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Såhär ser min mage ut, nu är jag inte lika brun som jag var tidigare i somras så det syns inte jättetydligt längre. Skulle tippa på att det är pigmentförändringar? Hade nog tyckt att detta varit jättehemskt om det var för några år sen men nu bryr jag mig inte så mycket 🙂

[TanatosNyx]
2015-09-01 14:55
#10

Det kan vara en sorts svamp i huden när det ser ut sådär.

[Devya]
2015-09-01 16:26
#11

#10 Hmm, men borde den inte sprida sig till andra ställen än endast magen? Jag har haft det här nu ett bra tag och man tycker ju att svamp borde spridas till andra ställen än endast magen då.

[Thiah]
2015-09-01 16:28
#12

Jag har sådana liknande pigmentfläckar där min psoriasis läkt ut. Så ibland är jag en vit prickig korv ;) Men mina bleknar i solen så efter några år är dom borta.

[Devya]
2015-09-01 16:37
#13

#12 Mina blir synliga om jag börjar sola. =P De försvinner då jag blir blek igen!

Annons:
[Thiah]
2015-09-01 18:50
#14

#13 mina syns hela tiden och lite mer när jag är brun..

fridarebecka
2015-09-01 19:21
#15

Mina syns också mer ju brunare jag är, på vintern syns dom inte alls :)

Upp till toppen
Annons: