Annons:
Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 2215 ggr
[Hadraniel]
8/31/15, 8:02 PM

Testa sig för könsjukdomar utan misstanke?

Funderade på om jag skulle testa mig för könssjukdomar även att jag inte märkt några symtom eller tror att jag har något egentligen. Mer som en allmän kontroll för att se om man har något då flera av könssjukdomarna kan finnas utan symptom. Tänkte att det kan ju vara bra att göra det någon gång då och då när man haft någon eller några nya sexpartners.

Så undrar lite vart man smidigast vänder sig för sådant som vuxen. Är det bara att ringa vårdcentralen eller finns det något bättre ställe att vända sig till?

Annons:
Kerstinfalk
8/31/15, 8:08 PM
#1

Det brukar faktiskt finnas gratis kliniker där man kan droppa in och testa sig.
Jag rekommenderar dig att testa dig! Hellre en gång i onödan än en gång för lite.
Googla sökfrasen " test könssjukdomar" och din stad så får du nog upp flera alternativ.

Fingerprints
8/31/15, 8:10 PM
#2

Ingen kommer neka dig ett test om du någon gång haft oskyddat sex. Ja, du kan exempelvis gå till vårdcentralen.

Regnbåge

[Hadraniel]
8/31/15, 8:11 PM
#3

#1 Har för mig att jag försökt hitta det några gånger innan, men mest hittat ungdomsmottagningar som jag är för gammal för alternativt att man kan beställa tester vid misstanke om något mer specifikt. Själv vill jag ju mer göra en genomtestning för allt man kan ha.

Blodsmitta testas man ju för i samband med att man ger blod, men allt annat vill man ju kolla.

[Devya]
8/31/15, 8:40 PM
#4

Det lönar sig alltid att testa sig. En gång om året fast man är i ett förhållande! Du kanske är trogen men din partner behöver inte vara det.

Jag vet tyvärr av ett fall där en typ hade smittat sin partner, men tack vare att det fanns en läkare i familjen så gick aldrig den smittade ovetande partnern och testade sig. Stackaren trodde att han/hon hade fått någon infektion, ph-obalans eller liknande och fick antibiotika mot det (utskrivet av sin förälder som var läkare, som började sen misstänka att hon/han var otrogen mot sin partner!)…. Partnern fick aldrig veta att den hade fått en könssjukdom för hans/hennes partnern vågade aldrig erkänna det fast hon/han visste att det var frågan om en könssjukdom… Det är inte säkert än idag om de faktiskt har blivit av med det, det var frågan om klamydia. De tycks få lite småproblem nu som då tyvärr.

Upp till toppen
Annons: