Annons:
Etikettkost-och-recept
Läst 3101 ggr
OlgaMaria
8/28/15, 11:06 AM

Är kaffe nyttigt?

Anser ni att kaffe är nyttigt eller onyttigt? Jag har på sistone låtit mig övertygas om att det är bra och nyttigt, i lagom dos.

Här är en länk med olika studier som visar på kaffets nyttigheter:

http://authoritynutrition.com/top-13-evidence-based-health-benefits-of-coffee/

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Honestyisdead
8/28/15, 11:07 AM
#1

Jag tror det är mer nyttigt än onyttigt.

tlover
8/28/15, 11:11 AM
#2

Jag tror det är nyttigt (utan mjölk och socker). Inte i överdriven mängd däremot.

Men gott är det ändå inte 😎

l'm back

OlgaMaria
8/28/15, 11:26 AM
#3

Jag gör fettkaffe varje morgon - en kopp mixat med lite smör och kokosolja. Det är gott. :D

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Emo
8/28/15, 11:27 AM
#4

Nyttigt! Det håller ju blodtrycket uppe även om det inte räcker till när lufttrycket är mycket lågt.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Wraith]
8/28/15, 8:41 PM
#5

Onyttigt, men det är för att jag avskyr kaffe ;)

[Thiah]
8/29/15, 12:39 PM
#6

#4 Gör det? Vore väldigt trevligt att få en extra orsak till att dricka kaffe! 🙂

Annars tror jag som Hera. Mera nyttigt än onyttigt i lagom mängd.

Annons:
[Devya]
8/29/15, 4:49 PM
#7

Jag tror det är mera onyttigt än nyttigt. Jag kan inte tro på att något som kaffe skulle vara annat än onyttigt. Jag vet hur beroende min mamma, morfar, mormor och morbröder är av det. Då de inte får sin kaffe får de huvudvärk. Javisst, måtta med allt förstås, även det mest hälsosamma kan bli onyttigt i överdrivna mängder. Men jag tror inte att något med koffein i sig är särskilt hälsosamt.

Jag dricker kaffe väldigt sällan. Gott är det åtminstone.

tlover
8/29/15, 5:12 PM
#8

#7 Det har visats i studier att 100ml te el kaffe om dan minskar risken för hjärntumör och att 3-4 koppar te el kaffe om dan minskar risken för diabetes.

l'm back

[Devya]
8/29/15, 8:20 PM
#9

#8 Jag tror lite vad jag vill om dessa undersökningar faktiskt.:) Det finns många undersökningar som visar att kaffe är bra för en och sen har det också kommit undersökningar som har visat att det är dåligt för en.

Det handlar ju om vad vi själva anser och jag tror faktiskt inte att det kan vara så värst hälsosamt. Jag baserar det här mest på vad jag själv har sett. Min mamma dricker kaffe 1-2 gånger om dagen och om hon missar sitt morgonkaffe får hon huvudvärk. Innan hon började dricka kaffe hade hon tydligen inga sådana problem. Min mormor och morfar har samma problem. Sen om man vill påstå att kaffe botar huvudvärk eller orsakar den är ju en annan sak men jag anser att det faktiskt kan orsaka den. Sen om jag har fel vet jag inte. 

Jag säger ju inte precis att folk ska sluta dricka kaffe. Jag själv dricker kaffe ibland och tycker det kan vara riktigt mumsigt men jag förhåller mig tveksam till huruvida det är hälsosamt eller ej. Jag tar hellre det säkra före det osäkra! Vill jag hålla mig hälsosam så försöker jag göra det genom att träna regelbundet och äta så hälsosamt jag kan.

`Måste man börja dricka kaffe 3-4 gånger om dagen för att förhindra uppkomsten av hjärntumörer så banne mig i om man inte råkar få något annat istället sen. :) Jag skulle inte vilja börja dricka så pass mycket kaffe. Det kan ju göra så att man blir beroende och sådant kan ju aldrig vara hälsosamt eller?  Nej tack säger jag till att bli beroende av kaffe. =P Jag håller mig till att dricka kaffe ett par gånger i månaden istället, på det viset tar mina tänder också mindre stryk. :)

Maria
8/29/15, 8:36 PM
#10

#8 Jag har kollat på den studien och det handlar om glioblastom som bara är en variant av väldigt många olika tumörformer i hjärnan.

Jag drack mycket kaffe i många år innan jag fick en hjärntumör.😉 Numera tycker jag inte det är så gott.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tlover
8/29/15, 9:34 PM
#11

#9 och #10 Studier är gjorda på en större mängd folk dvs att man äter/dricker eller inte äter/dricker något som det forskas om betyder inte automatiskt att det blir samma resultat för den ensiklde personen som i studien.

Även andra saker som tex ordval i frågeformulären spelar roll.

#9 det om hjärntumörer var 100ml

#10 det ändrar ju inte att risken minskar

l'm back

Maria
8/29/15, 9:38 PM
#12

#11 Studier behöver inte alltid innebära en större mängd folk. Det beror ju alldeles på vad det är för "ämne" man undersöker.

Det behöver inte alltid vara frågeformulär heller.

Vad jag vänder mig emot är att man kan ju bara inte "klumpa ihop" hjärntumörer som om det vore en och samma typ av cancerform vilket det långtifrån är.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Devya]
8/29/15, 10:02 PM
#13

#12 Får hålla med dig om den saken.

Studier som görs kan man inte alltid lita på. Sen borde man kolla vem som står bakom dessa såkallade studierna…

Annons:
tlover
8/30/15, 9:04 AM
#14

#12 Det jag menar är att det inte ökar risken generellt om det minskar risken för en cancer (om inte det skulle öka risken för nån annancancer med det har jag ite sett nått om).

ang frågeformulären så skrev jag tex dvs till exempel dvs (det vill säga) att det finns även andra saker som påverkar.

Studier får inte göras på bara en handfull människor, men du har rätt att det inte behöver göras på människor. Just denna studie var gjord på massa människor däremot.

#12 och #13 Det kan ge en fingervisning även om inte heller jag tror att man ska tro på studier till 100% men om det kommer många studier som pekar åt samma håll så kan man ju dra slutsatsen att det iallafall lutar åt det hållet.

l'm back

[tk1971]
8/30/15, 9:59 AM
#15

Jag tror det är nyttigt - i normala mängder.

[TanatosNyx]
8/31/15, 10:48 PM
#16

Kaffe är det enda som håller min kroniska förstoppning i shack, så garanterat bra för mig.

Zepp
8/31/15, 11:11 PM
#17

Kaffe innehåller väldigt mycket antioxidanter!

Så man bör minst dricka 8 stora koppar om dagen.

Fast jag dricker det för att det är gott!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Devya]
9/1/15, 5:44 AM
#18

#17 Man ska definitivt inte dricka så pass mycket kaffe på en dag. Man kan ju börja få magsår annars.Man kan få i sig antioxidanter på annat sätt…

fridarebecka
9/1/15, 9:29 AM
#19

Har fått höra sen jag var liten att sånt som är beroendeframkallande aldrig är särskilt nyttigt. Slutade dessutom med kaffe i höstas för att jag fick sån extrem huvudvärk varje gång jag drack en kopp, och sen dess har jag svårt att tro att det skulle vara särskilt nyttigt. Har dock börjat dricka igen nu nästan ett år senare och mår inte dåligt av det. Kan väl kanske tro att det är nyttigt i små mängder, typ en kopp per dag, men inte mer.

Fridaaaa
9/1/15, 12:23 PM
#20

#17 Så mycket kaffe är inte rekommenderat. Upp till 3 stycken maxpå en dag brukar rekommenderas.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Devya]
9/1/15, 4:31 PM
#21

#20 Exakt, Man kan ju få problem med magen och sen kan man även få halsbränna, hjärtklappningar, sömnproblem, diarré, huvudvärk och i värsta fall kräkningar om man inte är van med att dricka mycket kaffe osv. Måtta med allt oberoende vad det handlar om. Det borde inte vara så svårt att förstå det. :)

Fridaaaa
9/1/15, 4:34 PM
#22

#21 Precis. :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: