Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1307 ggr
Lia
2015-08-27 17:58

Vad gör ni för er hälsa?

Ja, vad gör ni för er hälsa? Det kan vara någon hälsokur, hälsosamma drycker, nyttiga livsmedel, träning eller annat som påverkar er hälsa positivt.

Annons:
Kallaterrier
2015-08-27 18:11
#1

Jag har börjat löpträna. Jag har taskiga hjärtochkärl-sjukdomsgener i familjen kombinerat med diabetesgener så det var verkligen dags att ta tag i det hela, speciellt som att jag fyllde fyrtio i våras. Jag började löpträna i september i fjor enligt ett program på Iform.se , tre gånger i veckan i snitt, från en minut jogging i taget i början till min första hela mil i somras. En bonus är att jag gått ner en 10-15 kilo i vikt så det känns som att jag gör något som är bra för mig. Inte för att det inte är jobbigt att ge sig ut ibland, men tröskeln blir mindre och mindre.

StillaSinnet
2015-08-27 18:30
#2

Jag har alltid mediterat och har sedan nyår använt mindfulness i rollen som pedagog på förskolan. Varje dag 5 min mindfulness med barnen.

Jag är noga med sömnen.

Jag började med Yoga i april och mår jättebra av det. Dessutom har jag sedan länge varit vegetarian och nu har jag uteslutit socker och kolhydrater eftersom min kropp mår bra av det.

Jag är också helnykterist sedan två år tillbaka.

Det viktigaste av allt är att tänka positivt och möta människor med empati och medkänsla. Attraktionslagen, ni vet ;)

Namaste 🤗

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Åsa S
2015-08-27 18:40
#3

Har ett jobb jag trivs med. Valt att inte jobba heltid eftersom jag kände att hälsan påverkades negativt, jag har ett tungt fysiskt jobb som är rörligt och då måste man ha chans till återhämtning.

Röker inte, dricker måttligt. Äter mycket lite godis och chips. Håller mig i form överlag och är varken för mager eller överviktig.

Går eller cyklar mycket.

Lagar mycket av min mat själv + odlar stor del av grönsakerna själv. Köper bra mat så lite processad som möjligt.

Har inte nått internet i mobilen utan har en man bara kan ringa på och det är inte ovanligt mobilen får stanna hemma. Hjärnan måste få vara nerkopplad mer än vad folk verkar veta. Att sitta och pilla på mobilen  hela dagarna är negativt för hälsan i längden.

Positiv livssyn är viktigt och att inte hålla på och leta fel som man jagar upp sig på.

Ser till att få regelbunden sömn.

StillaSinnet
2015-08-28 08:08
#4

#3 precis, känner igen mycket! Att trivas på sitt jobb och laga maten själv så man vet vad den består av är viktigt! Mycket kommer inifrån, mentalt. Så mycket närodlat eller EKO jag kan. Jag äter ägg och då är jag mycket noga med att hönorna har fri tillgång till utevistelse och är frigående tex. Avokado är stor del av min dag och de ska vara EKO. 

Jag röker inte heller, dricker inte (som jag skrev högre upp) äter typ LCHF-veg men är tyvärr lat… denna sommar har jag varit ute i joggingspåret endast TVÅ gånger men yogar desto mer. Jag kan ju skylla på den regniga sommaren men jag VET att jag hellre joggar i regn än 30+ och solsken så det spricker, haha 😂

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

LinaLj
2015-08-28 08:55
#5

Jag har valt ett jobb där jag kan jobba ca 50% hemifrån även om jag har fått erbjudande om andra arbeten med bättre betalt. Jag trivs enormt bra att kunna gå hemma och skrota i myskläder och kunna sitta på altanen när jag jobbar. Jag hade tidigare ett mycket mer stressigt och intensivt arbete som jag kände av på ett negativt sätt hälsomässigt.

Jag odlar de flesta av mina egna grönsaker, köper ägg och kött från personer i området för det mesta och äter väldigt sällan hel eller halvfabrikat. Jag har upptäckt att det är nyttigt både för kropp och själ att odla eget och väldigt nyttigt för samvetet att veta var alla ens ingredienser kommer ifrån.

Jag har ingen bli utan går/cyklar in till byn (lite drygt 3km) och sedan tar jag bussen därifrån om jag behöver ta mig in till stan. Det blir vardagsmotion och plånboken mår bra av det dessutom.

Allt oviktigt
2015-08-28 16:26
#6

Inte så mycket får nog bli mitt svar. Promenerar eftersom jag har hundar, äter hyfsat vettigt och försöker se till att göra saker som jag mår bra av

Annons:
NiklasTyreso
2015-08-28 19:33
#7

Nykterist och rökfri, äter fisk ett par ggr per vecka och mår bra av fiskoljan och fleromättade fetter av lin och raps. Äter bönor ett par ggr per vecka för de långsamma kolhydraterna. Dricker nyttiga teer flera ggr per vecka varav många örtteer som jag plockat själv i naturen. Ber och mediterar dagligen. Simmar minst 3 km per vecka.

fiafia89
2015-08-29 19:15
#8

Jag styrketränar 6 gånger i veckan samt så håller jag på med cykling,  ca 2 dagar i veckan.  Försöker även äta så ren mat som möjligt, utan onödiga tillsatser osv. Och pga min sädallergi och IBS så äter jag inte kött eller säd (korn havre vete osv)

Detta gör att jag mår bättre fysiskt och psykiskt =)

Loris M
2015-08-30 10:59
#9

Jag har alltid varit dålig på att träna men sedan jag upptäckte zumba går jag på gruppträning 2-3 ggr/veckan. Mediterar och ska börja med mindfulness snart. 

I övrigt försöker jag vara medveten om vad jag äter. Dricker inte och röker inte. Läsk och godis är jag väldigt sparsam med. Försöker gå och cykla så ofta det går istället för att ta bilen. 

#2 Spännande med mindfulness på förskolan! 🙂 Vad tycker barnen om det? Du får  jätte gärna skriva om det på min sajt. Jag har haft yoga med barnen på förskolan (med Ylva Ellneby bok som inspiration) och det var jätte roligt. Vi hade det alltid istället för vila för barn som inte sover.

Fransu
2015-08-31 16:16
#10

I grund och botten är jag väl rätt hälsosam. Dock äter jag godis varje dag, vilket förstås inte är bra. Jag har aldrig druckit alkohol eller rökt. Jag rör på mig mycket och håller en bra vikt. Äter någorlunda hälsosamt, inga dieter eller superbär och liknande, utan äter med sunt förnuft av allt men med måtta. Har regelbundna sovvanor, även på helgerna. Så jag gör så gott jag kan, förutom det där med godiset förstås.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

CasaRamon
2015-09-02 11:05
#11

Jag är LCHF-are sen 8 år. Har aldrig mått bättre.

farvendal
2015-09-04 23:43
#12

Jag motionerar. Joggar, cyklar eller promenerar. Till vintern börjar jag gymma (vilket jag gjorde förra vintern också). Det trökiga är dock att konditionen inte har förbättrats så mycket som jag tycker att den borde gjort under de 2 år jag hållit på såhär. Blir fortfarande trött efter några kilometer, vilket jag finner underligt och ganska deprimerande.. Men å andra sidan tävlar jag inte mot någon och jag känner ändå att denna träning/motion ger mig något bra. Jag har tex gått ner i vikt samt att jag inte har lika ont i nacke och rygg längre.

Dessutom röker eller snusar jag inte. Skulle aldrig falla mig in att göra det. Dricker alkohol sällan, mer att man tar sig någon grogg på helgen. Har slutat dricka coca cola, något jag var beroende av förut. Däremot blir det tyvärr en hel del godis och chips. Är galet svårt att sluta…

Försöker äta mycket grönsaker och ekologisk mat, vilket jag tycker att jag lyckas ganska bra med :)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Upp till toppen
Annons: