Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 2012 ggr
MatVeronica
2015-08-26 07:44

Förkylningssmitta?

Hur lätt att smittas av förkylning är det? Just nu är min svärmor riktigt dålig och jag har inga planer på att träffa henne. Men min sambo har lovat att handla lite mat till henne ikväll. Han ska lämna varorna i dörren.

Svärmor brukar skicka en tidningspåse till mig med gamla veckotidningar som hon läst. Nu hade hon en kasse igen som jag skulle få.  Kan jag bli smittad via dessa tidningar som stått i hennes lägenhet? Kan man undvika att bli smittad genom att låta påsen stå utomhus över natten innan man tar in och läser tidningarna? Eller borde jag låta sambon köra direkt till tidningsåtervinningen och kasta alltihop?

Nu låter kanske inte en förkylning så farligt men jag får jämt så långvariga förkylningar och speciellt hostan som håller i sig i veckor och jag håller både mig och sambon vaken hela nätterna med mitt hostande. Jag vill verkligen till varje pris undvika att bli sjuk så länge det går.

Annons:
Maria
2015-08-26 07:55
#1

Förkylningssmittor finns ju överallt och att undvika folksamlingar är ju bra då mycket smitta är luftburen.

Jag personligen hade nog aldrig ens kommit på tanken att tidningarna kan bära smitta.

Det bästa vore ju om sambon inte alls träffade sin mamma för störst risk är ju att han blir smittat för att sedan smitta dig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Devya]
2015-08-27 05:38
#2

Tyvärr låter det nog lite oundvikligt om din sambo ska träffa henne. Han kan råka bli sjuk och sen kan det bli din tur.

Det finns inga garantier!

IceTee
2015-08-27 17:48
#3

Har svårt att tro att viruset överlever så länge på tidningarna Det finns alltid en risk att du blir sjuk, förkylningar smittar något otroligt!

Medarbetare på Skor iFokus

smellcaramell
2015-09-01 12:45
#4

enligt sköterskan på mitt jobb smittar förkylningen endast innan den blossat ut, vet inte hur vida det stämmer men har hon rätt så ska det nog inte vara några problem att ta hem tidningarna direkt. I sommras när jag jobbade så var hela arbetsplatsen sjuk ( vi var typ 2-3 av ca 60 personer som var friska) och jag blev inte sjuk trots extremt dåligt immunförsvar. Anledningen till detta var troligen att jag höll benhårt på hygienen, tvättade och spritade händer efter varje kontakt med brukare+när jag skulle in i köket och liknande. Pillade inte i ansiktet om jag inte spritat händerna precis innan och drack mycket vatten (om det har någon effekt?) ;)

smellcaramell
2015-09-01 12:46
#5

kan tillägga att vi fått order om att sprita händerna så ofta som jag gjorde då vi har brukare som kan få stora komplikationer och dö om de blir förkylda.

Upp till toppen
Annons: