Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 2035 ggr
[Lollo 97]
2015-08-06 18:49

Klump i halsen som bara blir värre!

Under några dagar nu har jag haft som en klump i halsen och det känns som om den bara blir större och större, jag har lite smått svårt att andas och har lite, lite svårt att tala. Det är väldigt irriterande, har aldrig haft sånt här förut heller så jag har lite smått panik.

Men läste förut att det kunde bero på ångest och depression, skulle kanske kunna vara något då jag haft det en längre tid, men jag är lite osäker ändå.

Någon som skulle kunna gissa vad det är? Lite jobbigt med andningen ibland så jag vill ha bort klumpen i halsen så fort som möjligt.

Annons:
Maria
2015-08-06 18:51
#1

Det gör inte ont när du sväljer då? Annars kan det ju vara en förkylning på gång.

Har du andningsbesvär så ring sjukvårdsupplysningen med en gång.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Lollo 97]
2015-08-06 18:55
#2

#1 Nepp, gör inte ont när jag säljer :)

Nova1234
2015-08-06 18:59
#3

Svullnad/klump i halsen kan vara halsfluss Annars kan en känsla av klump i halsen vara oro över något Jag tycker du ska söka upp läkare för undersökning, tala då om att du har känt dig deprimerad en tid.

[TanatosNyx]
2015-08-16 23:39
#4

Vart sitter klumpen? strax under käken eller mer neråt nyckelbenen? 

När jag har ångestklump i halsen känns det som om jag skulle ha gråtit massor så det liksom värker i halsen och det känns som jag har något i halsen.

När jag fick problem med sköldkörteln satt det längre ner på halsen, och kändes som om någon tog stryptag. Fick höra huuur länge som helst att det minsann bara var ångest, och mina symptom ja det var ju depression. Eller inte.

Soleii
2015-08-22 10:36
#5

Det kan ju vara en del olika, men jag hade exakt samma besvär för bara en liten tid sen, med klumpkänsla i halsen och att det kändes som att hela halsen blev trång och jag inte kunde andas. För mig fanns det två orsaker, och jag tror att den ena gav upphov till den andra: långt om länge fick jag diagnosen kronisk refluxsjukdom, dvs att jag har uppstötningar ftån magsäcken konstant. Det kan ge klumpkänsla. Eftersom jag även var i en stressad period när detta först kom och jag inte fick någon hjälp, så blev jag rädd för att det var något farligt och utvecklade ångest. Av ångest, stress och panik blev det en ond cirkel med klump i halsen och svårt att andas. Efter mycket om och men fick jag diagnos och medicin, och fick även kbt för ångesten. Summa sumarum: jag tror inte du behöver vara orolig. Mitt tips är att gå till läkaren, säg vad du är orolig för och vad du vill att de kollar (tex sköldkörteln, reflux eller vad du nu vill kolla). Ibland måste man vara konkret :) om det är ångest blir det ändå inte bättre av att inte utesluta andra orsaker.

Upp till toppen
Annons: