Annons:
Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 1723 ggr
[tk1971]
2015-08-04 17:48

Näsundersökning, någon?

Jag har haft ett telefonsamtal med min allergiläkare idag. Han remitterar mig till ÖNH-mottagningen på sjukhuset för en undersökning av näsan. Jag antar att de måste sticka in några slangar eller nåt. Jag är lite orolig för det. Tänk om jag inte får luft och får panik? Har nån här gjort en sån undersökning?

Annons:
[Synnerlig]
2015-08-04 17:55
#1

Jag har inte gjort en sådan undersökning, men de skulle ju inte göra någonting så att du kvävs😃 Det bästa är att du bara försöker slappnar av och andas med munnen istället om de är i näsan på dig 🙂

[Topsy]1
2015-08-05 05:49
#2

Har gjort det för länge sen. Då sätter man ett spekulum precis i näsöppningen o med det vidgar man näsvingarna så man lättare ser in med lampa. Sen tittar man bakom näsan genom munnen. Då trycker man ner tungan med spatel och tittar med tandläkarspegel i svalget. Busenkelt och gör inte ont. Det enda är väl om du är jättekänslig och "klöks" om du råkar känna spegeln i svalget.

[tk1971]
2015-08-05 07:14
#3

#2: inga slangar?

[Topsy]1
2015-08-06 04:19
#4

Inga slangar, så vitt jag vet. Tror man gör likadant idag som man gjorde för 30 år sen när jag gick igenom undersökning.

Honestyisdead
2015-08-10 14:51
#5

Jag har blivit undersökt med en "slang" i näsan. Inga problem att andas. Kändes dock konstigt när den kom ut i halsen hehe.

[tk1971]
2015-08-10 15:03
#6

#5: ähh… så de går genom hela näsan och ut i halsen med slangen? I så fall ligger ju paniken otäckt nära : ( Jag fick ett brev från sjukhuset idag. De kan inte garantera att jag får komma dit inom 90 dagar så de skickar mig till nån privatläkare här i stan.

Annons:
Honestyisdead
2015-08-10 15:13
#7

#6 På mig gjorde dom.

Men jag minns inte varför detta gjordes. Så det är inte säkert detta görs på dig.

Zadeira
2015-08-11 21:53
#8

Hur de gör beror på varför de ska undersöka dig. Du skrev att det är pga allergi men det säger inte mycket om vad för undersökning det är egentligen.

Du kan be dem att förklara undersökningen innan de gör den och då fråga om det som oroar dig. De läkare som jobbar med sånt är jättebra på att förklara och berätta vad de gör och varför, och hur du ska göra för att undvika obehag.

Att du kvävs eller inte får luft är osannolikt om de nu behöver "slanga" dig, även om det givetvis kan kännas obehagligt och otäckt.

[tk1971]
2015-08-11 22:12
#9

Det enda jag vet är att min ordinarie läkare vill att de kollar hur näsan ser ut inuti. Och då antar jag, som den lekman och amatör i ämnet som jag är, att de måste göra nån slags "-skopi". Dvs sticka in en slang och rota runt.

Upp till toppen
Annons: