Annons:
Etiketthud
Läst 2033 ggr
alicish00
2015-08-02 12:28

Soleksem?

Hej, jag och min familj har kommit till Spanien i tisdags. Jag är en sådan som lätt blir röd men försvinner efter 1 dygn och då blir jag brun istället. Men nu tror jag att jag har fått soleksem eller något liknande. däremot har jag sett att de som har det tycker att det inte känns men för mig känns det otroligt mycket, om man nuddar så skriker jag och de sticket och svider hela tiden vilket är jättejobbigt och jag har inte var i solen nu på 1 dag och är inne idag igen. Har fått det på båda skulderbladen på typ exakt samma ställe där jag glömde smörja in mig. Men jag läste på en sida att man kan få det om man äter medecin när man är i solen och jag hade ont i örat och fick tabletter och en vätska som man sätter i örat. Det jag undrar är hur man får bort det, hur länge det varar och om det kan vara pågrund av att jag ätit medecin och sedan vart i solen? Ursäktar för väldigt dåligt förklarar men hoppas någon kan hjälpa mig iallafall

Annons:
Maria
2015-08-02 12:40
#1

Det beror ju alldeles på vad det är för medicin.

Det du kan göra är att skydda dig men solskyddscreme men det mest ultimata är att ha kläder på. Någon luftig blus. Solhatt eller keps och vara i skuggan så mycket som möjligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

maoliin
2015-08-02 13:40
#2

Som #1  sa så är det bäst att du har något tunt klädesplagg över som täcker och skyddar. Det blir lite varmare men det skyddar huden och då kommer det att läka snabbare. 

Annars är det solskydd som gäller och då ska det vara så hög faktor så möjligt. När du sen kommer in på kvällen eller liknande så ta på ett tunt lager aftersun eller vårdande body lotion. Läkningstiden varierar från person till person men det är minst 2-3 dagar om du tar hand om det ordentligt.

[Devya]
2015-08-03 10:27
#3

Är du säker på att det inte handlar om att du bara ha blivit bränd? Då svider det och gör ont en hel del. Soleksem brukar väl oftast klia plus att man kan se plitorna.

Det bästa är väl att undvika sol nu på ett tag och låt huden få vila, oberoende om det handlar om bränd hud eller soleksem. Jag brukar se till att smörja in mig ordentligt med bepanthen, aloe vera, lotions eller aftersun smörj men det luktar oftast alltför starkt att jag vågar inte riktigt sätta på för mycket av sådant. Kan inte tro att det ska vara bra för huden om det luktar alltför starkt? Men det är  kanske något som jag bara inbillar mig.

Om jag har soleksem så kliar det så sjukt mycket att jag håller på att bli tokig och skrapar nästan upp all hud och då är det enda som hjälper hydrokortison men sådant ska man väl bara ta i nödfall.

sisela
2015-08-03 14:04
#4

Jag har fått hemska soleksem pga antidepressiv medicin. Jag blir alldeles rödprickig, knottrig och det kliar, svider och gör ont. Oftast kommer det efter första vårsolen då jag glömt att skydda mig. Det brukar gå ner efter några dagar. Smörj med nåt kylande som aloe vera eller after sun. Det finns speciell solkräm mot soleksem. Jag har den men vet inte om den hjälper, eftersom jag inte vet hur det skulle blivit med vanlig solkräm  ;). ta hand om huden. Bäst är ju att komma ihåg att skydda sig innan, men det är inte alltid att man gör det.

Upp till toppen
Annons: