Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1111 ggr
Ronja&Ila
7/28/15, 10:13 PM

Frustrerande smärta

Detta är väll ett mest "skriva av mig" inlägg. Mycket frustration. För två månader sedan var jag och mina hundar med i en bilolycka. Vi kraschar rakt in ett släpvagnsdäck som har släppt i 90 km/h. Har riktigt tur och blir inte särskilt illa skadad. Är fortfarande sjukskriven, fick en rejäl hjärnskakning och har/ hade en svullnad bakom örat som kommer gå ned av sig själv. Hörseln på vänster sida är rejält påverkad och man vet inte fören om ca ett halvår om det är bestående eller svullnaden som påverkar. Röntgad huvud nacke ua. Har ont i nacken men är mest stel. Däremot blir min smärta i ryggen bara värre och värre- ibland gråter jag för att det gör så otroligt ont. Min läkare som sjukskrev mig tyckte jag skulle vänta med sjukgymnast men nu känner jag att något måste jag ju börja göra åt det här. Orkar inte gå och få mer och mer ont. Hur länge är det vanligt att man hat muskulära smärtor ? Kommer det gå till sig? Eller är det något jag måste lära mig leva med? Innan olyckan har jag levt ett väldigt aktivt liv och blir så oerhört frustrerad över att inte kunna göra eller orka göra sådant jag brukar / vill. Har dessutom tre aktiva tävlingshundar som jag inte alls kan ge de dom är vana vid vilket gör mig frustrerad - jag borde vila mycket men blir samtidigt rastlös samtidigt som jag är trött och då gör jag något med hundarna flr att jag mår bra av det- men mår skit för det i efterhand. I torsdags bestämde jag mig för art springa en runda på 5 km vilket gjorde oerhört ont i ryggen men jag pressade mig själv iaf - för jag vill så gärna göra det jag brukar- som jag mår bra av! Sedan i torsdags har min ryggsmärta förvärrats ännu mer tycker jag själv. Blir tokig av det här, det är så oerhört frustrerande…

Annons:
mariannetolv
7/28/15, 10:42 PM
#1

Hur länge är det vanligt att man hat muskulära smärtor ? Kommer det gå till sig? Eller är det något jag måste lära mig leva med?

Man kan även få chock i muskler och leder som kan göra ont ett tag, hur länge är nog väldigt individuellt. 

[Topsy]1
7/29/15, 4:21 AM
#2

Vet inte om det kan hjälpa dej, men läs om magnesiumolja och se om du kan tänka dej prova det. Är bra för mycket . Har inte haft just dina problem, men kan berätta om första gången jag testade. Då hade jag fått kraftig träningsvärk efter ett jobb jag var ovan vid. Min erfarenhet av sån svår värk är att det kan ta ett par veckor innan den försvinner. Så jag smorde in armarna en fem - sex gånger om dan. Gissa min häpnad när smärtan var borta på två dygn!

Sindri
7/29/15, 7:52 AM
#3

Är du/läkaren säker på att det är muskulära smärtor?

Jag skulle gå till en riktigt duktig sjukgymnast och be denne försiktigt känna på dina onda ställen och försöka utröna vad som gör ont. Men låt inte honom/henne göra något som gör ont. Bara känna efter försiktigt.
Det kan ju vara så att något har låst sig i ryggen efter olyckan. Eftersom dina muskler varit onda och spända kan det ha blivit ett kroniskt tillstånd som måste manipuleras bort.
Men som sagt var; behandlingen skall inte göra ont. Det kan funka med ultraljud, värme, lätt massage, akupunktur, varsam stretching. Eventuellt träning i varmbassäng.
Ett besök hos sjukgymnast kostar inte mer än hos vårdcentralen.

OlgaMaria
7/29/15, 10:14 AM
#4

#3 Just det här som du beskriver är osteopater väldigt duktiga på. Ett besök kostar en del men de är duktiga på just skador i rygg och nacke och behandlar på ett väldigt milt sätt.

Tipset om magnesiumolja var bra. Ett bad i epsomsalt kan också göra stor nytta för stunden. Bada på kvällen för man blir vääääldigt trött av ett bad i epsomsalt då man är ovan vid det. Finns att köpa på hälsokosten eller på nätet.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ronja&Ila
7/29/15, 3:49 PM
#5

Tack så mycket för era råd!

[Wraith]
7/30/15, 9:46 PM
#6

Har en kollega som ramlade ner från en traktor för 4-5 månader sedan, hon är än idag inte bra i ryggen. Betydligt bättre än vad det var i början, men långt ifrån bra.

Ryggskador kan lätt bli kroniska, så rådet är att söka en BRA sjukgymnast och börja rehabilitering snarast. Om du kommer bli helt bra kan bara tiden avslöja, vi alla är olika men som sagt ju tidigare man börjar rehabilitera ju bättre chanser har man.

Annons:
Upp till toppen
Annons: