Annons:
Etikettalternativmedicin
Läst 3227 ggr
Emmyjane
2015-07-22 19:49

Ayurveda vänner.

undrar om det finne fler ayurveda nyfikna människor här?

Annons:
retep
2015-07-22 20:57
#1

Jag är en ayurvedavän! Har levt med ayurveda sedan början av 80-talet. Lagar ofta ayurvedisk mat och följer olika dagliga rutiner…

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Emmyjane
2015-07-22 22:07
#2

Jag försöker införliva de dagliga rutiner. Vilka lever du efter? Jag skulle vilja att någon startade en ayurveda sajt, jag känner mig för novis.

[rara]
2015-07-23 10:56
#3

Är inte en ayurvedasajt något för dig "retep"? Hade också gärna sett en sådan sajt här :)

Maria
2015-07-23 11:09
#4

Det kanske finns mer intresse inne på Alternativbehandlingar iFokus.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Näring
2015-07-23 20:24
#5

Jag äter nästan enbart sattvisk mat, förutom lite lök.
Dock är det inte ett medvetet val, jag har bara valt att äta
enbart den mat jag tror vi är gjord för att äta, samt undvika
sådan mat som gör det svårare att meditera.
Och av en slump råkar det innbära att jag äter sattvisk mat.

retep
2015-07-23 23:12
#6

Har tidigare varit aktiv på en ayurvedasajt som inte längre finns. Känner inte riktigt för att starta och hålla i en ny sajt. Tänker att vi kan prata ayurveda här och ge varandra tips. Upplever att det är personligt att leva med ayurveda, i hur vi väljer olika i fråga om vilka rutiner och metoder vi använder oss av. När man känner till sin Dosha och litet om hur den fungerar och påverkas, av tex vad vi äter, av hur vi lever, av omständigheter i livet. Då tänker jag att man egentligen vet tillräckligt för att börja välja och följa sin egen Ayur Veda

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
[rara]
2015-07-24 10:18
#7

#6

Har inte så mycket kunskap om ayurveda och känner heller inte till min Dosha? Vill du förklara hur man gör för att ta reda på det? Har dock druckit ayurvediskt té (gymnema sylvestre) med ganska bra resultat och funderar nu på något som skulle vara bra för de kvinnliga hormonerna som t.ex Shatavari. http://www.vediskaörter.se/produkter/kvinna/shatavari-pulver.html

retep
2015-07-24 11:43
#8

rara! Du kan ta reda på din Dosha här http://vedalila.se/ayurveda/ayurveda-test.html och kolla upp om böcker, te och produkter för kvinnor här http://shop.vedalila.se/se/search.php?id=11574 Du kan göra doshatestet en gång till här som jämförelse http://www.annaskipper.se/vilken-kroppstyp-har-du.html Gör gärna testet tillsammans med dågon som känner dig väl. Genom testet får du en god grund att utgå ifrån, när det gäller att förstå och rätta till eventuella obalanser för din kroppstyp. När du gjort testet så får du gärna delge din typ. Lättare då för mig och andra att ge tips och råd.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[rara]
2015-07-24 13:20
#9

#8

På det första testet blev jag vata med 6 poäng, kapha 5 och pitta 4. När jag sen gjorde Anna Skippers test blev resultatet kapha. Tycker det är lite svårt att svara rätt på allt då det alltid finns med ett par alternativ som inte stämmer. T.ex har jag tjockt hår men inte fett utan snarare mer torrt hår men det alternativet finns inte och jag grånar nog inte tidigt heller då jag är blond :) Min man som känner mig väl hjälpte mig så annars tror jag nog att svaren blev ganska ärliga och riktiga, men som sagt ibland passar inte alternativen med varandra och då vet jag inte om resultatet sen stämmer. När jag sen läser om vata och kapha tycker jag att kapha stämmer bäst in på mig förutom att jag i obalans drabbas mer av de "nervösa egenskaperna" som är beskrivande för just vata.  http://www.annaskipper.se/vata.html Ett par pitta egenskaper har jag dock också men inte lika många som vata och kapha. Undrar om det kanske är obalanserna som avgör hur mycket man splittras in de olika "typerna"? Förstår du hur jag menar? Annars tackar jag för länkarna, finner ämnet intressant och jag skulle gärna bli ännu klokare än vad jag är på det här, men det är svårt.

retep
2015-07-24 16:21
#10

Det kan tyckas svårt och mycket man måste kunna…Men man behöver inte kunna och förstå allt på en gång. Nu när du/vi vet att du ganska säkert är en kapha/vata typ, ev. Vata/kapha, (alt. Tre doshatyp), då har du något att utgå ifrån. För att bli mer säker på din egentliga grundkonstruktion behöver du i soå fall gå och få gjort en konsultation. Men innan det finns det mycket du kan göra och ta del av… Jag är själv mycket av en tre Dosha typ eftersom de ligger väldigt nära. Ibland känner jag mer av Vata ibland mer av Kapha och nu på sommaren kan min Pitta bli för brännande och het. När man känner till de olika doshernas egenskaper och hur de t.e.x. verkar under de olika årstiderna och under dygnet. Då kan man börja att ta hänsyn till det, kompensera och balansera genom sin kost och sitt levnadssätt. Något jag kommit underfund med genom åren är att vi alla, oavsett kroppstyp är starkt influerade och påverkade av Vata. Vata är luft och rymd och därmed mycket snabb, lätt och ombytlig. Så även om man är en stabil kaphatyp så kan man komma att känna av oro och stress från en allt för obalanserad Vata. Enligt min uppfattning lever vi i ett Vattaöverskott, i den obalans som skapas av ett hektiskt, intrycksfyllt, kravfyllt samhälle. Att hålla Vata i balans kräver därför vår dagliga uppmärksamhet.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[rara]
2015-07-25 12:20
#11

#10

Har ju redan arbetat väldigt mycket på mig själv med både kostomställning  och genom mentalt och andligt arbete som gett mig helt fantastiska resultat. Jag har blivit friskt både från både från den ena och den andra sjukdomen, men tyvärr har jag inte blivit av med alla obalanser än och det finns  några återkommande saker som fortfarande drabbar mig  och det är väl där som jag tänkte att kanske ayurveda kunde vara till hjälp. Tänkte att det kanske är något som jag missat eller att det finns något som jag inte tänkt på och att ett ayurvediskt tänkande kanske kunde hjälpa mig med det sista. Kanske finns där något som jag äter som för min dosha inte är det bästa valet, kanske finns det några ayurvediska örter som kunde hjälpa mig att balanserna ut dessa obalanser, men jag vet inte om det funkar så, Jag är alldeles för oinsatt i Ayurveda för att veta om man kan tänka som jag gör eller inte. Undrar om du skulle kunna tala om för mig hur jag skulle kunna gå till väga nu, utan att besöka en konsultation. På grund av vissa omständigheter kan jag inte göra det just nu, kanske i framtiden för det låter verkligen intressant, men som sagt kan jag inte nu. Men jag skulle gärna sätta mig lite djupare in i ämnet och lära mig förstå hur kosten påverkar de olika doshas och vad som är viktigt att tänka på.

 "Att hålla Vata i balans kräver därför vår dagliga uppmärksamhet."

Hur menar du t.ex då? Genom mindfullness eller kan man även genom en viss kost eller genom vissa ayrvediska örter också balansera ut det?

retep
2015-07-25 16:11
#12

Mindfullness och medveten närvaro är ju bra, men jag tänkte nog mer på en medveten uppmärksamhet. På hur jag mår just nu, fysiskt och psykiskt, om jag är orolig, virrig, uppstressad…hur kroppen mår… Om vi utgår från att du är en Kaphatyp men litet ur balans, också med Vata och kanske även Pitta. Då är det bra att veta att det kräver mer och kan ta tid att balansera Kapha, medan Vata kan komma ur…och i balans under en och samma dag. Generellt skulle jag säga att daglig medveten uppmärksamhet på måendet, på sinnet och kroppen har en avgörande betydelse. Att lära känna sig själv ur ett Ayurvedisk perspektiv är att skapa en helhetssyn. A&O inom ayurveda är att skapa och upprätthålla en god och kraftfull matsmältning, ämnesomsättning. Då är det bra att lära sig mer om hur kryddor och örter kan vara till Hjälp. Få inblick i hur de olika smakerna, sött, salt, surt, bittert, sammandragande och starkt fungerar och har betydelse i kosten. Att laga mat med tanke på sin kroppstyp och välja smaker och kryddor tycker jag själv är både intressant och givande. Matvaror som är tunga och mer svårsmälta, kan till del motverkas med hjälp och val av kryddor. Varma eller heta kryddor som stimulerar matsmältningen och motverkar bildandet av slaggprodukter, eller Ama. Vad jag förstår så är du vegetarian och då har du ju redan gjort dig av med de tyngsta. Ägg och mjölkprodukter är också tunga, liksom matolja. Kapha typer har det bra av att vara måttlig med dessa och kanske helt undvika. Särskilt på kvällen och på våren under kaphatiden, eller då man vet med sig att ha kaphaöverskott. Kryddstark mat ger varme åt Kapha, som är en kall Dosha. Ingefära och gurkmeja är bra, liksom ajwanfrön, cayenne, chili, svartpeppar, spiskummin… Visst kan det vara bra att ta örtpreparat och kosttillskott, särskilt då om man är mer i balans och någorlunda fri från Ama. Om du vill säga något om vilka obalanser du upplever, så kan jag kanske ge tips kring det.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[rara]
2015-07-26 12:08
#13

#12

Jo det stämmer att jag äter vegetariskt, har ätit så i 8,5 år nu. Ägg och ost äter jag dock i småa mängder för jag anser att jag någonstans ifrån behöver b12, men jag äter inte lika mycket ost och ägg som förr. När jag slutade med kött så drog jag även ner på min konsumtion av animaliska mättade fetter och jag slutade också  att äta färdig mat, konserver och godis vilket ledde till att jag gick ner i vikt. Mina blodfetter förbättrades (till bra från att ha varit för höga) och min matsmältning blev äntligen bra. 

 Men det var inte bara kosten som jag ändrade på utan jag började även att träna min kropp och praktisera reiki, meditera och göra yogaövningar samt att jag började arbeta psykologiskt med mig själv. Min kundalini råkade också att aktivera sig  för ca 9 år sedan vilket gjorde att jag fick en helt annan världsyn och jag blev tvungen att börja leva ett helt annat liv, vilket jag i och för sig är glad för i dag. Min panikångest som jag hade lidit av i flera år och som gjorde mig arbetsoförmögen och sjukpensionerad försvann och likaså min psoriasis. Saker som jag fortfarande lider av är extra slag på hjärtat (utan ångest alltså) och huvudvärk. Huvudvärkstabletter tycker jag inte om att ta, för det blockerar min hjärna från att tänka klart i upp till 12 timmar, men tyvärr måste jag rätt så ofta ta till dessa då jag annars spyr av smärta. Lider av förspänningar i nacke och axlar (för att min halsryggrad inte är helt rak och sen har jag en protrusion i nacken) och förkyld blir jag rätt ofta trots att jag borde få i mig tillräckligt med antioxidanter och vitaminer genom kosten. Blodkretsomloppet är heller inte alltid det bästa, blir lätt yr när jag t.ex ska plocka upp något från marken och sen grubblar jag och oroar mig rätt så mycket trots att jag vet att det inte finns något att oroa mig för. Men jag var redan som barn väldigt ängslig, hade dåligt självförtroende och trodde att jag inte dög till någonting och var ständigt rädd för allt och alla. Så illa är det inte i dag, kanske tack vare allt arbete som jag gjort på mig själv.

Endometrios har jag förresten också, därav mina funderingar på shatavari. Läste dock att  shatavari kan öka kapha, så nu vet inte om det är bra eller dåligt. Läste ganska mycket om de olika doshas i går på nätet men blev inte så mycket klokare. utan ju mer jag läser ju mer frågor ställer jag mig. Är inte en jämvikt av alla tre i balans som är bäst? Tänker att jag kanske har för lite pitta (kan man ha det?) och borde stärka den i mig eller gör man bäst i att äta efter sin egen dosha oavsett?

Ingfära och gurkmeja äter jag redan. Ingefära har förresten en smärtlindrade effekt som ibland hjälper mot huvudvärken, Men tyvärr inte alltid. Ajwan har jag inte hört talas om förr, kanske värt att införa i kosten precis som cayenne och spiskummin. Men mat som är värmande har jag svårt för i sommar då vi har här som jag bor så fruktansvärt hett. Gillar värme och sol, men när det är över 35 grader är det för mycket och då mår jag bara dåligt precis som alla andra.

Annons:
retep
2015-07-27 22:59
#14

Ojoj, missade visst att du svarat…tack för att du delar med dig, både här och i den andra tråden. Starkt och fint att du har jobbat så mycket med dig själv. Känner igen mig i mycket av det du skriver, i Kapha typen och de symptom som kan visa sig vid obalans. Om du tror på och känner far att ta shatavari, så skall du göra det. Jo det är ju bra om man kan ha bra balans och jämnvikt mellan Vata, Pitta och Kapha. Nä, man kan inte ha för litet Pitta, men obalans mellan och i doshernas funktion, det finns för var och en också flera underdoshas. Man gör bäst i att äta efter sin egen Dosha, när man vet vilken dosha som är tydligast. Utifrån testet du gjorde, (kanske inte helt rättvisande?), så ligger de ganska nära varandra. Men när jag läser vad du skriver så tänker jag att det är Kapha du främst skall jobba med och få i balans. Tänker att du kanske kan få telefon konsultation angående Endometrios…återkommer med ev. kontakt till en kvinnlig ayurvedaläkare.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

retep
2015-07-28 08:19
#15

Det kanske finns någon att konsultera där du bor? Annars kan du säkert ringa eller maila för att bara rådfråga Dr. Sangeeta http://www.yogayama.se/behandlingar/ayurvediska-konsultationer

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[rara]
2015-07-28 11:44
#16

Tack själv för dina svar 🙂

Tänkte väl det att man inte kan ha för litet Pitta efter att jag studerat ämnet ännu mer, men mycket finns det kvar att läsa och lära.

Hittade an ganska stor Ayurveda shop inte så långt härifrån som även säljer shatavari och dom vet säkert också någon som jag kan konsultera om jag känner för det.

retep
2015-07-28 12:08
#17

🙂Så bra!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Upp till toppen
Annons: