Annons:
Etikettvikt
Läst 5242 ggr
abk1991
2015-07-11 23:18

Är jag överviktig?

Har nu fått höra av väldigt många att jag är lite väl överviktig, folk frågar om jag inte borde träna mer och äta lite mindre. Har gjort en del BMI tester men vet inte om jag törs lita på resultatet. Skrev bl.a. In att jag vägde 100kg och var 100cm lång och även då stod det i viktklasserna 'normalvikt', vilket ju inte stämmer. Jag är iaf 14år gammal, väger 57kg och är 178cm lång, och som rubriken säger så undrar jag om jag klassas som överviktig enligt er? Jag har försökt att gå ner i vikt men har bara mått dåligt utav de. Jag tränar ca 1,5h varje dag plus ridning 2h i veckan, tycker inte att jag äter sådär jätte mkt, brukar bli sådär två/tre måltider per dag. 1/2 kokta ägg till frukost, medelstor portion till middag, och ibland (inte alls ofta) en talrik med yoghurt som kvällsmat. Bör jag äta mindre, träna mer eller något?

Annons:
VildaVittra
2015-07-11 23:22
#1

Nej, du är underviktig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Katniss
2015-07-11 23:23
#2

Jag tycker inte att det är något fel alls på din vikt :) Fast du äter alldeles för lite tycker jag. Äter du ingen lunch? Jag själv äter flingor till frukost, normalportion till lunch, mackor till mellis och sedan normal middag. Typ. När man inte äter mycket ställer kroppen in sig på "sparningsläge" och sparar så mycket fett den kan.

R.I.P. Anton 💔

fiafia89
2015-07-11 23:25
#3

I mina ögon är du definitivt inte överviktigt. Vad är det för knäppisar som säger sånt till dig? =( 

Vad är det du tränar när du tränar 1,5 per dag? Jag hade personligen ökat på matintaget då jag blir så trött och seg när jag inte äter ordentligt. Tränar man mycket behöver kroppen bränsle :) Öka på frukosten liten, Lägg in 2 mellanmål. Ät en ordentlig lunch och som du gör nu, något lättare till middag :)

abk1991
2015-07-11 23:28
#4

#1 underviktig? :o Vad tkr du är en normalvikt? :) #2 nä äter aldrig lunch. Mår ofta illa och känner därför inte för att äta. Brukar få kämpa i mig maten, har ingen större lust att äta någonting egentligen :/

abk1991
2015-07-11 23:32
#5

#3 bl.a. har skolsköterska sagt att jag borde minska på maten och träna mer då hon tkr att jag tillhör viktklassern överviktig. Jag springer i ca 1h och sedan kör 30min med övningar som tar på ben, armar och mage, bl.a. situps, armhävningar, krysshopp. Helt ärligt så vet jag inte om jag klarar att lägga in fler måltider :/ typ spyr om jag äter mer än vad jag gör nu, mår alltid så illa när jag äter

VildaVittra
2015-07-11 23:33
#6

#4 Du ligger under BMI 19. Jag är jämnlång med dig och jag såg ut som ett skelett när jag vägde 68 kg.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
abk1991
2015-07-11 23:35
#7

#6 hmm ja… själv är jag motsatsen till skelett. Synligt fett överallt som dallrar när jag springer :( stor fet mage som putar ut :/

VildaVittra
2015-07-11 23:38
#8

#7 Det tror jag faktiskt inte på. Och jag tror heller inte på att en skolsköterska skulle säga åt en underviktig elev att banta, de går nämligen efter BMI. 

Hur har du det runt omkring dig? Har du nära och kära att prata med?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Katniss
2015-07-11 23:39
#9

#4 #5 Där d.r är ju inte så bra? Och sade skolsköterskorna det? Prata med någon vuxen (som inte är din skolsköterska). Du kanske kan äta något gott, en chokladbit, banan eller vad du nu tycker är extra gott, för att öka aptiten. Tycker inte att du ska träna så mycket när du bara äter i så små mängder. Vilka är det som kallar dig överviktig? Är det elever eller är det någon annan?

R.I.P. Anton 💔

Katniss
2015-07-11 23:41
#10

#8 Läste ditt inlägg nu, det kan ju vara så att det bara skedde ett litet missförstånd, det har du rätt i.

R.I.P. Anton 💔

abk1991
2015-07-11 23:41
#11

#8 tro vad du vill. Jag vet iaf att de jag skriver är sant. Ja jag har nära å kära att prata med, dock tkr dom att jag tränar lite för lite

abk1991
2015-07-11 23:45
#12

#9 skolsköterskorna har sagt att jag tillhör viktklassern överviktig jaa! Gillar inte att äta godis och sånt :) mår illa då. Det finns elever på skolan som kallar mig överviktig ja. Tkr därför de är sjukt jobbigt i omklädningsrummet inför idrott och under simprov :/

VildaVittra
2015-07-11 23:50
#13

#11 Jag kikade runt lite bland din andra inlägg och har nu sett att du inte mår så bra. När man har problem med ångest, så blir det lätt att man vänder ångesten mot sin kropp och riskerar att utveckla en ätstörning. Man börjar att övertolka kommentarer, som exempelvis att någon säger att dina bröst blivit större, kan då tolkas som "Men vad fet du blivit". 

Med tanke på hur lite du äter till din aktivitetsnivå och din redan låga vikt, så ligger du väldigt i riskzonen för att få det, om du nu inte redan har det. 

Mitt råd är att du kontaktar BUP på måndag så du får adekvat hjälp med din kroppssyn.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
abk1991
2015-07-11 23:50
#14

#8 dessutom har dom ej sagt att jag 'ska' banta. Dom har sagt att jag ligger drygt 5kg över normalvikt. Jag frågade då efter tips för att komma ner till normal okt och dom sa då att jag kan träna mer och äta mindre

abk1991
2015-07-11 23:51
#15

#13 varför skulle folk kalla mig överviktig om jag ej är det?

VildaVittra
2015-07-11 23:53
#16

#15 Har dom verkligen sagt just det? Och om dom nu har det så säger folk många saker som inte är sant. Mig har folk kallat för idiot och "osmart", då har jag ändå tillräckligt hög IQ för att vara med i MENSA.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Elliiez
2015-07-11 23:55
#17

Är du kille eller tjej? För 178 låter som VÄLDIGT långt för att vara en tjej på 14 år.

Om du är kille är du på gränsen mellan underviktig och normal, skulle jag gissa på. Om du är tjej är det normalvikt, med tanke på din längd, men det skulle inte göra något om du gick upp till 64 kanske :) 

Men man kan inte lita på BMI i alla lägen. Enligt  BMI var jag överviktig när jag va 14 men blev retad för att jag var så smal och liten. Då var jag 147 cm och vägde 42 kg och hade inget extra fett på kroppen alls men BMI skulle vara där och retas.
Jag litade inte ett dugg på BMI innan jag slutat växa! Innan man växt klart är det hur kroppen ser ut som är "viktigt" om man inte har en extremt låg eller extremt hög vikt. Och du rör på dej och motionerar så du behöver inte vara orolig alls för att du skulle väga för mycket (vilket du inte gör)

Katniss
2015-07-11 23:58
#18

#11 #12 Du får ju ingen pepp alls ju :( Jag tycker att du behöver hjälp av någon du litar på att komma över kroppsnojan (det heter det väl?) men de verkar ju tycka att du bör träna mer. Nej fy, detta var ju kasst :( Finns det ingen du känner som faktiskt tycker att ditt matintag är för litet och din träning för intensiv ( iaf om du knappt äter) ? Men om du säger något i stil med "Jag äter för lite och tränar för mycket, tycker ni verkligen att detta är hälsosamt?" Till skolsystern. Tycker de inte det borde de avskedas tycker jag. Bums.

R.I.P. Anton 💔

Stallmima
2015-07-12 00:00
#19

Du är absolut inte överviktig och fet. Jag är lika lång som dig (men något äldre, eller jag ganska mycket äldre än dig)  och väger ca 64 kg. Det är ganska lagom, var nere på din vikt ett tag men såg ut som en knota då. Så NEJ! du är inte överviktig

Katniss
2015-07-12 00:02
#20

#18 läste #13 nu. Ja, så kan det mycket väl vara.

R.I.P. Anton 💔

Annons:
abk1991
2015-07-12 00:12
#21

#16 jaa! dom har sagt precis det. Och visst vet jag att många säger osanna saker. Men i detta tillfälle fattar jag faktiskt inte varför dom skulle ljuga för mig. Varför säger man till någon att den är överviktig när den i själva verket är underviktig? Förstår ej! #17 jag är tjej, och jag kan säga dig att många tjejer i min klass har ungefär samma längd som jag :) #18 nej ingen jag känner (som jag diskuterat ämnet med iaf) har tyckt att jag äter för lite :/ #19 men om du är 'ganska mkt äldre än mig' så är du väl kanske vuxen? Är de inte ganska stor skillnad på barn BMI och vuxen BMI? Är man vuxen och gör ett barn BMI så får man väll ett ganska osant resultat? Då kanske de ej går att jämföra våra vikter? :)

VildaVittra
2015-07-12 00:24
#22

#21 Ja, vem vet. Men ljuger gör folk om de säger det till dig. 

Kommer du kontakta BUP på måndag?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

abk1991
2015-07-12 00:28
#23

#22 varför skall jag göra de?

VildaVittra
2015-07-12 00:37
#24

#23 Det kan ju inte jag veta då jag inte är dom.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

abk1991
2015-07-12 00:40
#25

#24 de är ju du som frågar om jag ska kontakta BUP! Varför skulle jag göra de? Vad var din tanke när du frågade det?

VildaVittra
2015-07-12 00:53
#26

#25 Jag trodde du svarade på om de som ljuger för dig. Förlåt. 

Du behöver få hjälp med ditt mående av BUP.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

abk1991
2015-07-12 00:55
#27

#26 hmm…jag vet inte riktigt. Tycker inte jag har såpass stora problem så jag behöver söka sådan hjälp för de. Klarar mig väll hyfsat ändå

Annons:
VildaVittra
2015-07-12 01:01
#28

#27 Det har du. Du har samma rätt till hjälp som alla andra.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

abk1991
2015-07-12 01:07
#29

#28 så känner inte jag! I dagens samhälle finns det ingen jämställdhet alls. Vissa har större rätt än andra att få hjälp tex. Bara att leva me det hur orättvist de än är!

VildaVittra
2015-07-12 01:36
#30

#29 "så känner inte jag!"

Just därför behöver du hjälp.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

abk1991
2015-07-12 01:39
#31

#30 gillar inte att ta hjälp…

VildaVittra
2015-07-12 02:47
#32

#31 Det är ett steg man måste ta för att påbörja färden till att må bättre.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Honestyisdead
2015-07-12 03:38
#33

Hur man än vänder och vrider på det är du inte överviktig och kan inte vara det med din längd och din vikt. De som sagt detta är antingen bara avundsjuka eller så har de en vriden bild på vikt.

Jag håller med VildaVittra att du borde prata med BUP.
Det är aldrig kul att behöva hjälp, men ibland måste man. Gör det. Du kommer inte ångra dig.

[Devya]
2015-07-12 06:46
#34

Du är absolut inte överviktig och om någon inom vården har sagt det borde den personen anmälas.

Du väger ju just ingenting med tanke på hur lång du är! Jag är runtomkring 158-160cm lång och väger ca 55kg och jag är smal som bara den. Jag vet att alla är olika men jag har verkligen svårt att förstå hur du som är178cm lång och väger 57kg skulle vara tjock.

Annons:
Stallmima
2015-07-12 10:31
#35

#21 Jo jag är vuxen men tycker ändå inte "folk" kan kalla dig överviktig för det är du inte. I din ålder ska man inte hålla på att banta, träna för mycket etc det kan faktiskt skada utvecklingen i din kropp. Motionera som vanligt och ät sunt, unna dig lyx ibland. Lycka till med allt!  🌺

abk1991
2015-07-12 20:26
#36

#33 #34 #35 tack för svar :)

Elsaharr
2015-07-13 00:32
#37

#17 Det är det inte. Jag är 171 och då har jag inte ens fyllt 14 än, är 13.

Zingo ;D

Elsaharr
2015-07-13 00:47
#38

Jag är 171 cm lång och väger runt 50 kg. Och då är jag väldigt smal, så jag tror verkligen inte du är överviktig. Det är väl de som säger det som är det ;-) Men jag tror att ditt problem kan utvecklas till en ätstörning så jag hoppas att du gör det bästa för dig själv och försöker hitta någon att prata med.

Zingo ;D

Maria
2015-07-13 07:43
#39

Ts du hamnar på 18 vilket är undervikt.

Här kommer en länk.

http://www.raknabmi.se/

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Linnsett
2015-07-13 09:02
#40

Borde inte skolsköterskan anmälas ifall hon säger till en elev med bmi 18-19 att den borde äta mindre, träna mer och gå ner 5 kg? Om det är sant så är det ju hemskt och hon kan inte få fortsätta ge råd till osäkra elever.

abk1991
2015-08-01 23:38
#41

Varför säger alla att jag borde söka hjälp? Jag mår ju bra!! Ja jag har haft en depression men jag har kommit ur den nu, jag har inte skadat mig själv på länge nu! Jag mår bra, okej!!!!

Annons:
[Lollo 97]
2015-08-03 12:26
#42

Jag tror inte du är överviktig. Jag är ca 165 cm och väger mellan 52-55 kg och jag är rätt så smal och är 13 år. Fast det är ju olika från person till person. Konstigt att skolsköterskan sagt så till dig. Jag tycker inte det är rätt iaf.

lollynonna
2015-08-03 14:40
#43

Nej du är inte överviktig! Jag är ganska smal men väger mer än alla i min ålder. Jag väger mer än de som är tjockare än mig. Vet du varför? Muskler väger mer än fett! Men nej, du är inte överviktig.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

[strutter]
2015-08-07 09:49
#44

Jag var 30 år, 172 cm lång och vägde 57 kg. Min omgivning blev förfärade när dom såg mig, och dom var övertygade om att jag var döende. Sanningen var den att jag hade "en släng av anorexia". T. ex. så tränade jag trots lunginflammation m.m. bara för att jag var rädd att jag var för tjock. Som tur var blev det inget långvarigt, utan jag började bete mig mera normalt efter en tid.

Med det vill jag ha sagt att du ÄR inte överviktig. Vad än en del dumma människor slänger ur sig! Det är just det dom är. Dumma. Så fruktansvärt dumma.

[Túrwen]
2015-08-17 17:44
#46

Det är hjärtskärande att läsa om en ung tjej som redan är osäker över sin kropp och vikt när man inte ens är färdigväxt.. Njut av livet istället och att vara ung ! Strunta i vad alla säger! Jag får höra att jag är kort hela tiden och folk tar sig friheten säga det dagligen men struntar fullständigt i det.. "The only approval i need is mine"

Stallmima
2015-08-18 01:34
#47

#45 Denna barnavårdscentral borde få en anmälan på sig, barnet ser helt normal ut i mina ögon. Samma sak hände min mamma när hon var på BVC med mig på 1-årskoll, jag vägde visst 2 kilo för mycket enligt dom och skulle få såååå mycket problem med vikten som vuxen

The_pearl
2015-08-18 12:53
#48

Till TS. Om du mår bra, och är nöjd med dig själv och hur du lever. Fortsätt med att känna så. Bmi är en siffra, i ditt fall är ditt bmi för lågt. Så sluta lyssna på de som säger du är överviktig. Jag har alltid klassats som överviktig, och jag har varit smal å vältränad. Mina muskler gjorde mig "fet" på bmi-skalan. För några år sen sa en barnmorska till mig att jag var fet och behövde banta, jag låg på värdet precis över det normala. Jag har aldrig lyssnat förut som jag gjorde på henne. Det var mitt största misstag. Sen dess har jag sett mig som fet, fastän att jag vet att jag inte är det. Min syn på min kropp var förändrad för alltid. Så lyssna inte. Din kropp är ditt tempel. Och som barn, har din kropp mycket kvar att göra, den växer till sig och fyller sin funktion. Så häng inte upp dig på ett dumt bmi. Dom stämmer ju inte längre ändå. 😊

Annons:
Anonym783
2016-04-24 23:02
#49

TS hur har det gått?

Hakuna Matata.

Upp till toppen
Annons: