Annons:
Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 1595 ggr
Linnsett
2015-07-03 14:07

Hudcancer

Jag har en fråga om hudcancer ifall någon vet något om det här.

Jag är soldyrkare och bränner mig ofta i början i solen  på olika ställen som axlar, baksida ben osv. Vad jag undrar är, när man får hudcancer, brukar det bildas på en hud-yta där man bränt sig ofta eller kan hudcancern komma precis var som helst, på en hud-yta som man inte ens brukar sola?

Annons:
Maria
2015-07-03 14:50
#1

Malignt melanom kan komma var som helst. 

Jag har för mig att jag hört att kvinnor i större grad får på benen och män på bröstet.

Hudcancer är den cancerform som ökar mest och när man är ung och oförsiktig så är det lätt att glömma hur farligt det faktiskt är. Det är ju ganska sällan riktigt unga drabbas av den cancerformen men den kan dyka upp senare i livet.

Så försök att inte bränna dig. Använd solskyddskräm eller allra helst kläder. Sitta i skuggan är att föredra och gärna en keps eller solhatt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Zadeira
2015-07-08 19:33
#2

Malignt melanom kan du får var som helst på kroppen, oavsett vilken kroppsdel du solar. Dessutom kan man få Malignt melanom utan att vara särskilt mycket i solen. Inte för att skrämmas men oavsett ska man vara uppmärksam på hudförändringar och födelsemärken som förändras.

Jag fick malignt melanom på benet, precis under knäet, för 6 år sedan trots att jag aldrig varit mycket för att vara i solen och sällan brände mig. Sen dess har jag börjat vara mycket mer i solen men det har inte återkommit vad jag vet.

Linnsett
2015-07-10 14:34
#3

Ok tack Men det där med att vara uppmärksam på födelsemärken osv som förändras det är jättesvårt för mig. Jag har MASSOR av födelsemärken överallt, ansikte armar mage rygg ben, alla är olika stora, jämna, ojämna. Helt omöjligt att hålla rätt på om något litet har blivit större. Verkligen ingen aning bland hundratals i olika storlek. Jag var till läkare för 3 år sen och tog bort ett födelsemärke på överarmen som var väldigt stort, ojämnt och rödbrunt. Det var inte något onormalt med det iaf.

Nu ser jag ett på magen som också är väldigt ojämnt, upphöjt och rödbrunt men jag vet faktiskt inte om det är nytillkommet eller alltid varit där.

Elsaharr
2015-07-11 01:02
#4

Men är det farligt om man aldrig blir röd utan bara brun?

Zingo ;D

Maria
2015-07-11 08:20
#5

Att huden ändrar färg visar ju att solen har gjort något med huden. Det är visserligen inte samma brännskada som om man blir röd och får ont men man ska försöka skydda sin hud.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: