Annons:
Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 2622 ggr
eliinon
6/26/15, 12:52 PM

Öroninflammation hjälp!

Hej! Har råkat ut för en öroninflammation i samband med en liten förkylning. Var nyss hos läkaren och fick då utskrivet antibiotika, som jag INTE vill äta då jag till högsta grad vill undvika mediciner i överlag (är mer för naturlig läkning). Ni som har haft öroninflammation vad har ni gjort då? Vad jag förstått kan det gå över av sig själv? Jag har inte alls ont nu, gjorde riktigt ont i natt men det var för att jag låg ner (dvs blir högre tryck på örat) men sen satt jag hela natten och har ingen smärta nu alls. Det borde väl ändå vara ett "bra" tecken? Har läst lite om huskuren som gul lök bland annat, vet ni nått mer bra?Tacksam för svar! :)

Annons:
[[Boris Sager]]
6/26/15, 1:00 PM
#1

Jag onskar att fler tankte som du! Lakare skriver inte garna ut AB till oroninfektioner, eftersom det har visat sig att ca 90% laker av sig sjalva. Daremot behover de kollas ngr veckor, vanl. 6 veckor efter infektionen. Vet. Inget om huskurer, som jag anser vart att vidarebefordra.

Scorpio97
6/26/15, 2:05 PM
#2

Jag hade det för någon månad sen. Var inte in till läkaren alls eftersom infon jag fick var att man ändå inte fick antibiotika för öroninflammation.

Jag skar upp en lagom stor bit vitlök, som jag lindade in i hushållspapper. Den gick sedan att sätta in i ytterörat. Jag stoppade alltså inte in vitlöken i örat, utan mer utanpå. (Men det är viktigt att du har något runt vitlöken, annars kan det orsaka brännskador). Jag har väldigt svårt för tryck, tycker det är grymt obehagligt. Ville nästan sticka in en nål i örat bara för att få bort trycket, men med vitlöken gick det att stå ut. Så fort jag tog ur den började det gå ont och trycka igen. Hade även fyra-fem kuddar i sängen så jag satt upp när jag sov. 
Vitlöken i örat hjälpte även mot min täppta näsa, det släppte och började rinna efter några minuter bara.

Sen äter jag alltid mycket rå vitlök och gul lök när jag är förkyld. 

Vet inte om jag hade en lindrig version av öroninflammation eller om all vitlök faktiskt hjälpte. Men det var i alla fall bara en dag jag hade ordentligt ont och tyckte det var jobbigt, sen var det väl kanske två-tre dagar till som det var lite obehagligt.


//Jessie

eliinon
6/26/15, 2:17 PM
#3

#2  Åh skönt att höra att det inte höll i sig så länge för dig! Håller med tryck för örat är riktigt obehagligt och irriterande. Juste vitlök har jag också hört om, kanske testar det eller gul lök. Ska absolut äta rå vitlök, kan mixa ihop med nån god bönröra 🙂Skadar ju inte att äta massa inflammationshämmande som vitlök, gurkmeja, ingefära, honung osv. Ska också sitta upp och sova, tror smärtan kommer pga ögat tryck när man ligger ner. Läkaren sa ju att det såg "väldigt" inflammerat ut, men jag har ju inte ens ont?? bara om jag legat ner och sovit ett tag… om det är allvarligt borde man väl iallalfall känna smärta tycker jag

Scorpio97
6/26/15, 2:29 PM
#4

#3 Jag hade lite ont, men inte så pass mycket att det störde. Trycket var mycket, mycket värre. Vitlöken hjälpte främst mot trycket. Honung åt jag i mängder också, mest för halsen (jag var rejält förkyld när jag fick min öroninflammation). Men precis som du säger så kan det ju inte skada (: 
För mig gjorde det mer ont om jag lade mig ner på ena sidan (kändes även som att något rann i örat då), så jag var tvungen att halvsitta/"ligga" på rygg. Annars var smärtan ganska konstant, även när trycket minskade. 

Är ju olika hur smärttåliga man är och sådär, det kan säkert vara rejält inflammerat fast man inte har ont. Men vi får väl hoppas på att du också har fått en lindrig som går över snabbt! (: 

Tycker det är lite konstigt att du fick ut antibiotika faktiskt, sa läkaren varför? För när jag googlade så stod det i princip överallt att man inte får. (Om man inte är väldigt liten, gravid eller dylikt).


//Jessie

Maria
6/26/15, 2:37 PM
#5

Min fråga till TS är varför du gick till läkaren överhuvudtaget? Jag blir lite nyfiken då du inte vill äta antibiotika och det är just den behandling man brukar få för öroninflammation.

Jag håller med om att man i första hand ska avvakta och se om det ger med sig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

eliinon
6/26/15, 3:54 PM
#6

#4 okej har också en del tryck men det känns ändå ok, fast såklart att det stör lite! Värre om man har ont liksom :) Hm det kanske "rinner" över lite till andra sidan om man ligger på sidan? Typ tryckutjämnande? haha fast vet inte. Blir nog bäst att halvsitta i rak ställning och sova :) 

Ja absolut det man känner behöver ju inte nödvändigtvis bevisa allt, men ingen smärta är väl iaf ett bra tecken :) ja hoppas verkligen att det är en lindrig inflammation, så trist om det skulle bli värre! 

Tyckte också det var lite skumt att läkaren var så snabb med att skriva ut! Han sa bara efter att ha kollat i örat att han tyckte det såg väldigt inflammerat ut. Han frågade om jag hade haft feber och jag hade typ 37,5 inatt men nu är tempen åter 37 så det är ju borta. Så han tyckte väl "bara" att det såg dåligt ut..har inte ens haft det i 24 timmar liksom.

#5 Jag gick till läkaren bara för att få koll på läget och få bekräftat om det är inflammation. Sen gick jag ju recept på pencillin nu och då får jag väl ta det om det skulle bli värre, så det var av de skälen :) precis ska avvakta några dagar och se om det blir bättre. Som sagt har det inte ens gått ett dygn sedan jag märkt av nått :)

Annons:
Ladydragon
6/26/15, 8:58 PM
#7

såvitt jag minns är rådet för vuxna med öroninflammation att man behandlar med antibiotika däremot hos barn så ska man avvakta tror jag fick infon från 1177:s hemsida 

T.S kan inte låta bli att tycka det va en smula onödigt att du sökte vård om du ändå nekar till behandlingen 🤔

själv får jag vansinnigt ont vid öroninflammation och har alltid i samråd med 1177 sökt vård  och fått Antibiotika

VildaVittra
6/26/15, 9:01 PM
#8

#7 Fast ska TS ställa diagnos på sig själv då? Man kan ju faktiskt ha ont i öronen av flera andra orsaker, och en del av dom är riktigt allvarliga.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

eliinon
6/26/15, 9:44 PM
#9

#7 Ja har läst det också, men även att öroninflammation också går över av sig själv för många. Jag verkar bara få ont (riktigt ont) om jag ligger ner, inte annars. Sökte vård för att få bekräftelse mest, kan inte riktigt se i mitt eget öra liksom :)

#8 Ja precis självdiagnos går ju inte riktigt. Bättre att kolla upp det hos nån som kan säga mer säkert.

Upp till toppen
Annons: