Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1206 ggr
IceTee
5/28/15, 1:02 AM

Platt mage utan diet?

Jag har en putmage som består till viss del av fett men mest av uppblåst-het. Jag har försökt mig på dieter för att bli av med det uppblåsta med har inte råd att lägga pengar på dyra varor som ändå smakar sådär, utesluta all form av kolhydrater eller som innebär att jag måste stå och baka massor och spendera lång tid med att laga mat. Så jag gav upp helt enkelt.
Jag har accepterat att jag inte kommer få en lika platt mage som mina vänner trots att jag "bara" väger 53kg till mina 162 (min kropp har stannat på den vikten så jag antar att det är den bästa vikten för mig) eftersom jag helt enkelt är för lat för att jobba på det via dieter. Jag har helt enkelt valt den enkla, (i min mening) goda vägen framför den vägen med platt mage. 
Jag har inga stora besvär med smärta eller kass mage längre då jag drog ner på vitt mjöl och socker, även om jag inte uteslöt det helt.

Så jag undrar helt enkelt ifall det går att minska den där uppblåstheten med träning på något sätt? Skulle det hjälpa, om ens lite, att stärka bålen? Fettet kommer ju bli mindre synligt om jag tränar upp magmusklerna, men hur blir det med själva uppblåstheten?

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
DesK
5/28/15, 7:47 AM
#1

Att träna magmusklerna är bra, men uppblåstheten kommer du bara åt genom att justera din kost. Du kan prova att äta glutenfritt och skippa mjölkprodukter, båda dessa kan ge uppblåsthet.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

IceTee
5/28/15, 8:58 AM
#2

#1 "Jag har försökt mig på dieter för att bli av med det uppblåsta med har inte råd att lägga pengar på dyra varor som ändå smakar sådä… eller som innebär att jag måste stå och baka massor…" Det var främst glutenfritt jag menade där

Medarbetare på Skor iFokus

IceTee
5/28/15, 8:58 AM
#3

Men tack ändå!

Medarbetare på Skor iFokus

DesK
5/28/15, 9:39 AM
#4

Jag har lite liknande problem som du, så jag förstår dig. Genom att undvika mjölkprodukter och inte äta bröd i någon större mängd, blir min mage bättre. Alltså ingen mjölk i kaffe, te, såser mm och jag äter nästan aldrig rätter som har mycket mjölk i sig.  Mjölksyrade produkter som naturell yoghurt funkar dock bra. Det går också bra att undvika bröd, gör en tunn omelett på bara ägg och vatten och lägg på valfritt pålägg på den. Eller lägg pålägg på salladsblad, rättika, gurka eller paprika. Vidare undviker jag baljväxter, potatis, ris och pasta. Jag äter alltså kött, fågel och fisk med mycket grönsaker, på det här sättet håller min mage sig riktigt bra.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Scorpio97
5/28/15, 10:15 AM
#5

Äppelcidervinäger kan hjälpa vad jag har hört. Man tar typ en halv matsked i ett stort glas vatten varje morgon. För min syrra hjälpte det, även om hon numera har slutat med det eftersom det inte smakar så gott.


//Jessie

IceTee
5/28/15, 1:08 PM
#6

Jag söker inte tips på vad jag kan äta, men tack ändå Min enda fråga var ifall jag kan få en platt mage ändå och det har jag fått svar på nu! Tack för ni bryr er, men jag är som sagt inte intresserad av tips på vad jag kan ändra i min kost

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
[TanatosNyx]
5/28/15, 1:56 PM
#7

du kan delvis få effekt. En stärkt bål håller bättre in även svullna tarmar, men bara till en viss gräns.

Scorpio97
5/28/15, 2:04 PM
#8

Sorry, läste lite slarvigt tydligen. Jag uppfattade det mer som att du inte ville ha tips om dieter, men förstår nu att du menade alla livsmedel.

Syrran har som sagt problem med uppblåst mage, i hennes fall förmodligen pga IBS. Hon har nyligen börjat träna på gym mer, men inte tränat magen specifikt. Dock säger hon att själva rörelserna verkar hjälpa ändå, blir ju oftast lite mer fart på magen om man tränar regelbundet. Och det har alltså minskat problemet för henne.


//Jessie

IceTee
5/28/15, 2:19 PM
#9

#8 ingen fara! Jag har tänk börja träna, men måste vara försiktig med min rygg så jag har tänkt vänta lite med det

Medarbetare på Skor iFokus

Scorpio97
5/28/15, 2:24 PM
#10

#9 Finns ju mer skonsamma träningformer, exempelvis simning borde ju fungera även vid ryggproblem? (: Men det beror såklart på vad som är fel och hur allvarligt.


//Jessie

IceTee
5/28/15, 4:16 PM
#11

#10 ja, synd att jag inte har råd att gå och simma en gång i veckan eller så, det blir ju rätt dyrt i längden…

Medarbetare på Skor iFokus

Scorpio97
5/28/15, 4:23 PM
#12

#11 Ja, det kostar ju en del tyvärr. Men nu är det ju snart sommar, då kanske du kan simma ute?


//Jessie

IceTee
5/28/15, 4:57 PM
#13

#12 svårt att ta sig till ställen där jag kan simma tyvärr… Ingen bil och bussarna går inte dit!

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Maria
5/28/15, 5:01 PM
#14

#13 Du kanske kan cykla dit så får du dubbelt med motion😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

IceTee
5/28/15, 5:50 PM
#15

#14 får bara fixa cykeln först, men det har jag ju tänkt göra, måste bara ta tag i det, hahaha

Medarbetare på Skor iFokus

Tant Grön
5/29/15, 12:37 AM
#16

Min gymnastiklärarinna som jag hade i skolan, sa att man skall dra in magen och hålla så en stund. Detta upprepar man några gånger. Helst skall man göra detta två tre gånger per dag. Kostar inget, man kan göra det var som helst, när som helst. Det funkade jättebra på mej när jag var yngre.

IceTee
5/29/15, 1:47 AM
#17

#16 det kan jag ju göra! Låter inte som en så farlig ansträngning, som knipövningar, fast med magen liksom

Medarbetare på Skor iFokus

[Thiah]
5/29/15, 5:42 AM
#18

#16 samma tips jag fått som nyförlöst. Skonsamt och bra :)

[Devya]
5/31/15, 11:36 AM
#19

Jag hade samma problem. Jag ändrade dock inte kosten alls utan blev bara mer aktiv och började träna och voilá så var det problemet löst.

Förr då jag vägde 52kg så hade jag en stor och flabbig mage. Nu väger jag närmare 56kg och min mage är plattare än någonsin och jag får väl tacka träningen för det. :)

IceTee
5/31/15, 1:50 PM
#20

#19 vad skönt! Hoppas min bättrar sig då också

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
[Devya]
5/31/15, 3:05 PM
#21

#20 Det gör den säkert. Bara håll dig aktiv och träna. Det gör gott för psyket också. :)

IceTee
5/31/15, 3:40 PM
#22

#21 ja, jag ska bara ta tag i lite problem som hindrar mig från att träna just nu, men de hoppas jag snart försvinner!

Medarbetare på Skor iFokus

Tant Grön
5/31/15, 10:08 PM
#23

#22 Under tiden kan du ju göra min lätta magövning, så är du en bit på väg. 🙂

IceTee
5/31/15, 10:36 PM
#24

#23 den har jag faktiskt börjat med redan! :D

Medarbetare på Skor iFokus

OlgaMaria
6/1/15, 11:11 AM
#25

Att göra plankan eller liknande magträning (man kan helt enkelt knipa/dra in magen vad man än gör) ger ganska bra resultat. Och det tar inte lång tid och du kan göra det när som helst. Bara du vet hur du ska göra kan du göra det när du borstar tänderna, sitter i soffan eller ligger på sängen eller vad som helst.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

IceTee
6/1/15, 11:47 AM
#26

#25 plankan är en sån sak som måste vänta tills min rygg blivit bättre, annars hade jag börjat med den för ett tag sen redan men massören sa att jag borde vänta med sånt

Medarbetare på Skor iFokus

[Thiah]
6/1/15, 3:28 PM
#27

Jag har förstått att plankan egentligen är väldigt svår att göra och gör du den inte rätt så skadar det mer än gör nytta. Jag med dålig rygg klarar inte av plankan. Däremot suger jag in magen vart jag än är. Tråkiga busskön är bra för sånt. :)

Annons:
IceTee
6/1/15, 4:47 PM
#28

#27 ja, jag tänker i alla fall vänta tills massören ger ok till det!

Smart det där med när man har tråkigt, typ i väntan på bussen eller tåget!

Medarbetare på Skor iFokus

[Thiah]
6/1/15, 5:12 PM
#29

#28 ja och du kanske kan fråga massören om hen kan visa hur man har ryggen på rätt sätt när man för plankan? Eller su kanske redan vet?

Tant Grön
6/1/15, 5:34 PM
#30

Gjorde plankan precis nu. Min man kollade så jag gjorde rätt. Fy så jobbigt, men ganska bra för min ålder, tror jag. Han blev faktiskt förvånad 😃

OlgaMaria
6/1/15, 7:49 PM
#31

Man kan ju alltid göra plankan på knäna. Det gör jag. :) Massören kanske också kan visa hur man kniper och tränar de inre magmusklerna utan att göra plankan. Min sjukgymnast visade mig för länge sen och det är så grymt bra att kunna göra det när som helst, nästan vad man än gör.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

IceTee
6/1/15, 8:24 PM
#32

Tack för tipsen om att fråga, det har jag faktiskt inte ens tänkt på, ska absolut göra det nästa gång! 🙂

Medarbetare på Skor iFokus

Tant Grön
6/1/15, 9:21 PM
#33

#31 På knäna känns inte alls lika jobbigt. Men på tårna känns som det blir bättre effekt. Hur mycket och hur länge skall man göra den? Jag har gjort den 2 gånger nu 30 sek per gång.

OlgaMaria
6/1/15, 9:31 PM
#34

Så länge du orkar :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Tant Grön
6/1/15, 9:46 PM
#35

#34 Ok, antar att man orkar lite längre för varje dag 🥵

Upp till toppen
Annons: