Annons:
Etikettsmärta-och-värk
Läst 1641 ggr
Gambino19
2015-05-24 11:27

Ont i höfterna?

Hej!igår fick jag bara helt Random ont i höger höft. Jag frågade min mamma om hon visste vad det kunde vara,hon sa att jag överansträngt mig när jag tränat. Men finns det något man kan göra för att det ska "läka" fortare? Vi ska ha klasskampen i friidrott på torsdag,då vill jag vara bättre! Vill så gärna vara med❤️

Annons:
NiklasTyreso
2015-05-25 20:56
#1

Leder och broskvävnad läker långsamt för att den inte innehåller blodkärl som tillför näring. Genom att använda leden, men utan att anstränga den hårt (ex promenad) kan du i viss mån pumpa in lite näring och påskydda läkning, men leder tar veckor eller månader att läka.

Hos oss äldre människor läker inte lederna alls, så vi får artros/ledförslitning istället. 

Så rådet är att du rör dig men inte att du tävlar eller belastar leden hårt.

Glukosaminsulfat (inte glukosaminhydroklorid från apoteket) kan bidra till återhämtningen av leden. Svavel behövs för upptag av glukosamin. 

Polyfenolen quercetin kan också bidra till bättre återhämtning hos broskvävnaden. Quercetin finns i kapris och libsticka.

smellcaramell
2015-05-26 21:27
#2

vad innebär höger höft för dig? jag brukar säga att jag har ont i höften när jag har en muskelknut som trycker på en nerv i höften ( knuten sitter långt ner i ryggen vid höften). Vissa säger att de har ont i höften när de överansträngt muskeln på utsidan lår/höft, andra har ont i själva höftkulan (leden), så det är väldigt svårt att säga vad du kan göra då vi inte vet vad "höft" innebär för dig, precis som att man kan ha ont i nacken p.g.a. spänningar i nacken, muskelknutar i axlarna och likande, eller ont i magen, det kan bero på 100 saker typ! :)

Upp till toppen
Annons: