Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1776 ggr
gickan87
5/20/15, 8:17 PM

Plötslig yrsel

Vaknade i morse och skulle kliva ur sängen och hela rummet började snurra. Varade runt 1 minut innan det försvann. Till och från under dagen kommer nya yrselattacker, när jag reser mig hastigt eller gör hastiga huvudrörelser. Till och från även lite illamående. Nån som varit med om liknande? Mår i övrigt som vanligt. Kan det vara för att jag druckit dåligt de senaste dagarna?

MVH Erika :)

Annons:
Kyllan56
5/20/15, 8:21 PM
#1

Kolla blodtryck och Järn. Vid lågt blodtryck kan det sjunka när du reser dig upp och orsaka yrsel. Vid lågt Hb, blir man också yr. 

Sedan kan det ha med örat att göra. Yrsel och illamående hänger ofta ihop.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Honestyisdead
5/20/15, 8:21 PM
#2

Kan vara kristallerna i örat, eller virus på balansnerven.  Fast viruset brukar slå ut en helt. (Smittar inte)

Tant Grön
5/20/15, 8:25 PM
#3

För några år sedan hade jag samma. Det var nog något virus, för jag hade hälsat på en kompis som hade likadan yrsel.  Sedan var det en del andra som också fick det. Kände mig inte sjuk för övrigt och det gick över på en vecka.
Det kan ju också vara kristallerna eller något annat.

Maria
5/20/15, 8:26 PM
#4

Ja, precis som redan har skrivits så kan man gissa på blodtrycksfall, lågt blodvärde eller problem med öronen.

Känner du dig inte snart bättre så ska du absolut besöka din vårdcentral.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Halvdansken
5/20/15, 9:50 PM
#5

Tror på kristaller i örat. Jag hade virus på balansnerven förra året och kunde inte gå på jobb 3 veckor. Det blev aningen bätttre efterhand, men det tog tid. 
Jag kunde inte fokusera ögonen, och gick som en berusad sjöman i hög sjö.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Honestyisdead
5/20/15, 10:06 PM
#6

#5 Min mor kunde inte öppna ögonen utan att spy det första dygnet.  Kunde inte gå eller röra sig heller utan att spy. Hon har fortfarande sviter från viruset trots att det är säkert minst ett år sedan hon hade det.

Annons:
Tant Grön
5/21/15, 1:18 PM
#7

Undrar då vad det var jag hade. Vi var ju flera som fick det, men ingen blev sängliggande. Gick aldrig till läkaren eftersom jag hört att det var något som gick.

Honestyisdead
5/21/15, 2:09 PM
#8

#7 Vi åkte ambulans in till sjukhuset när det slog till på mamma. Trodde hon var påväg att dö. Sedan när de kom fram till vad det var frågade jag just om det smittade för jag ville definitivt inte gå igenom det helvete mamma gick igenom. Läkaren sa att det inte smittar utan är något man kan få om man har nedsatt immunförsvar.

Halvdansken
5/21/15, 3:33 PM
#9

Vi åkte också till sjukhuset när jag blev sjuk. Attans obehagligt.  Det är helt korrekt att det inte smittar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Honestyisdead
5/21/15, 3:41 PM
#10

#9 Ja fy!  Jag trodde det var hjärnblödning.

Halvdansken
5/21/15, 6:15 PM
#11

Vi också. Nåt av det mest skrämmande jag varit med om. Men det verkar som om din mamma hade en värre omgång. Jag spydde tack  o lov inte, men låg i mörkt rum i 2 dagar med såndär ögonmask på mig. Väldigt stilla. Min man fick hjälpa mig til toa, annars trillade jag.
Men oron släppte ju när läkarna sa att det inte var nåt farligt. Bara jädrans obehagligt. Jag tvingade mig ut o gå i 10 minuter efter en vecka. Svetten rann av mig. Så utökade jag det långsamt och efter 2.5 vecka så körde vi till affären o handlade. Tror det hjälpte. Få hjärnan att hantera det.  Tur att vi bor på landet utan så mycket trafik 😃

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Honestyisdead
5/21/15, 7:09 PM
#12

#11 Jag kom hem till henne precis när min bror ringt ambulansen. Hon låg på golvet med en påse. Så fort hon rörde sig spydde hon. Så fort hon ens försökte öppna ögonen.

Ambulanspersonalen fick ta henne på bår för det gick inte att hon försökte själv. Då trodde jag faktiskt att det var sista stunden. Har aldrig sett henne så illa däran.

Men mitt i allt på sjukan bad hon om ursäkt till undersökande läkare. Han var tvungen att öppna hennes öga och hon spydde på honom haha :)

Mor kan inte cykla än idag. Balansen är borta. Hon kan fortfarande vingla när hon går.

Halvdansken
5/21/15, 8:22 PM
#13

Ojdå. Ja, då hade hon det värre. Jag fick en 10 dagars kortisonbehandling som hjälper till at minska svulladen på nerven. Har hon fått det?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Honestyisdead
5/22/15, 6:31 AM
#14

Ja, hon fick det med mer :(

Upp till toppen
Annons: