Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 8376 ggr
Halvdövkatt
2015-05-09 14:55

Plötsliga blåmärken på benen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Igår började jag märka att jag fått plötsliga blåmärken på benen, dom gör inte ont om man trycker på dom och inget har hänt som kunnat orsaka händelsen. För 2 timmar Sen hade jag bara några på Knät och när jag kollade igen 2 timmar senare har jag massor av blåmärken. Dom är inte ovanliga på nåt sätt men är orolig eftersom dom kom så plötsligt och inte gör ont. Jag är 12 om det är nödvändigt att veta:) Skulle vilja ha stöd och tips på hur jag ska göra!

Annons:
kalindas
2015-05-09 15:01
#1

Om blåmärken bara dyker upp sådär utan anledning, så bör du nog åka till vårdcentralen och ta lite prover.
Hur mår du annars? Trött, yr osv… 
Eller mår du som vanligt.
Är du osäker så kan du ringa till 1177 och prata med sköterskorna där. 🙂

/Elisa

Maria
2015-05-09 15:04
#2

Om du är säker på att du inget speciellt gjort så är det bra att kontakta sjukvårdsupplysningen eller din vårdcentral för plötsliga blåmärken.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

VildaVittra
2015-05-09 15:08
#3

Det kan vara något så enkelt som att du har järnbrist. Har din mens börjat att komma? Men det kan också vara allvarligare saker, så du bör be dina föräldrar om att detta ska kollas upp så snart som möjligt hos en läkare. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Vaargen
2015-05-09 15:11
#4

vid lindrig blödarsjuka kan man lättare få blåmärken man behöver inte ha så mycket andra allvarliga symptom, du kan googla upp det. det är ganska ovanligt, men folk har det ändå

Zepp
2015-05-09 15:22
#5

Har du använt smärtstillande.. typ Paracetamol/Acetylsalisylsyra nyligen?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[TanatosNyx]
2015-05-09 16:00
#6

#4 Jag skulle inte råda en tolvåring att googla, utan ta hjälp av föräldrar och vårdcentralen.

Annons:
Vaargen
2015-05-09 17:07
#7

#6 Okej, det är du det.

Men jag menade att hon kunde googla för att se symptomen för lindrig blödarsjuka och se om det stämmer in på henne (att lätt få blåmärken är ett av symptomen) sen om hon tycker det stämmer så  kan hon ta upp det med sina föräldrar och senare kanske vårdcentralen för att kolla vidare om det.

googla lär dem flesta göra oavsett om dem har tillgång till internet…

[TanatosNyx]
2015-05-09 17:25
#8

Du tror alltså att oddsen är såpass att man hinner bli 12 innan man upptäcker blödarsjuka, och att det är lämpligt att tänka på i ett så tidigt stadie? Det är bara dumt att skrämma upp i onödan, man utesluter lindrigare saker först. Bara för att symptomen stämmer betyder inte det att hon har blödarsjuka. Däremot lär det skapa oro!

Vaargen
2015-05-09 17:36
#9

#8 Jag fick min diagnos lindrig blödarsjuka när jag var 13 år. Många märker inte att dem har diagnosen förrän dem får sin första menstruation, en del går med diagnosen hela deras liv och märker det inte förrän dem till exempel opereras och blöder mycket mer än vad läkaren tänkt sig.

Det betyder inte att man ska skrämma upp sig, jag tycker den diagnosen ska uppdagas mer än vad den gör många går med diagnosen utan att veta att dem har den hela deras liv för eftersom jag själv har diagnosen vet jag om att symptomen är inte så stora. Det handlar om stora menstruationer, lätt få blåmärken sånt man bara skulle kunna förbise.

Men vid operationer och större olyckor kan en lindrigt blödarsjuk råka illa utHar man diagnosen kan det rädda en lindrigt blödarsjuk lättare.

Oddsen är kanske inte så stora, men det finns många som lever med det utan att veta om det därför är det bra att uppmärksamma. Jag har dessutom aldrig skrivit att hon har blödarsjuka, hon kan själv om hon vill kolla upp symptomen för blödarsjuka och fråga sina föräldrar vad dem tycker om dem ska kolla upp det hos vårdcentralen det kanske inte är något alls det kanske är något helt annat eller så beror hennes blåmärken inte på något.

[TanatosNyx]
2015-05-09 17:55
#10

Då förstår jag bättre hur du tänker. Visst är det bra att uppmärksamma,  men det känns lite drastiskt att nämna i ett sådant tidigt skede.

[Wraith]
2015-05-10 19:54
#11

Gå till HC/VC och träffa läkare, ta några prover, går snabbt! Då får du svar och kan utgå därifrån, förhoppningsvis så är det inget att oroa sig över. Men det kan vara skönt att få det på "papper" så att säga. Något har ju hänt med dig, dvs kroppen har reagerat på något, men som sagt kolla upp det så slipper du oroa dig.

Zepp
2015-05-10 21:05
#12

Vanligt vid smärtstillande för vissa.. främst acetylsalisylsyra.. typ Albyl, Treo och liknande.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Majsor01
2015-05-15 12:34
#13

Jag har också börjat få sånna blåmärken plötsligt! Undrar vad det kan vara

Annons:
smellcaramell
2015-05-19 00:44
#14

fick likadana blåmärken för ett- ett och ett halvt år sedan och kollade upp det, konstaterade att det var brustna blodkärl. Mamma trodde först att det var en propp då jag äter p-piller och mina gjorde ont. Fick dock bara två. Gå till vc/skolsköterskan så kan de nog hjälpa dig!

Upp till toppen
Annons: