Annons:
Etiketthud
Läst 1265 ggr
Regiina-c
2015-05-07 20:25

Titthålsärr

Hej!

för ca 1,5 månad sedan gjorde jag en titthålsoperation i knät. Nu är det så att ärren kliar mycket, är ömma (ingen infektion eller sår) och buktar lite utåt (som det antagligen brukar göra :P ). Jag kan b.la inte stå på knä för att det spänner i huden.

Min fråga är om det finns något som man kan ha på som lindrar mot besvären. för jag är rädd att jag kliar på ärren i sömnen 😐

Tack på förhand! 🙂

Annons:
Maria
2015-05-07 20:36
#1

Du kan kanske ha några avklippta benvärmare om du är orolig. Annars är det bästa att smörja och hålla huden mjuk och undvika solen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Regiina-c
2015-05-07 21:01
#2

#1 vad ska jag smörja med? jag brukar använda helosan men det kliar nästan bara mer då 😮

Maria
2015-05-07 21:21
#3

Något mjukgörande som du tål. Du får kanske prova dig fram.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Zadeira
2015-05-08 19:44
#4

Jag smörjer mina ärr med kokosolja för att hålla dem mjuka när de kliar. Det känns naturligt och bra. Har jag inte kokosolja tillgängligt brukar jag ta vaselin. Givetvis kan det bli lite kladdigt men smörjer man in det ordentligt och sen låter det lufta så sugs det snabbt in i huden.

[Thiah]
2015-05-09 04:35
#5

Dom kliar för att det läker. Dom är ömma för att det läker och dom buktar lite ut för att det, tadaa det läker. :) Jag smörjer med bepanthen men själva smörjan har nog liten betydelse. Smörj och försök stå ut. Det går över. Du kan pröva att sätta svalt på, tex. En fryst påse grönsaker inlindat i en handduk på ärren. (Har du en kylklamp eller liknande är ju det bättre). :)

Regiina-c
2015-05-09 17:50
#6

#5 jo jag har att koll på att det läker när det kliar osv 😉

Det var mest det att jag var ute efter om det är något speciellt man skulle smörja med, alltså om man ska undvika krämer med parfym i eller andra ingredienser som istället kan irritera 🙂

Annons:
Maria
2015-05-09 17:53
#7

Att undvika det som kan vara irriterande låter ganska logiskt😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Regiina-c
2015-05-09 20:42
#8

#7 Haha jo absolut! 🙂

mongu
2015-05-18 14:10
#9

Det jag fått lära mig vad gäller knä och ärr efter operationer är att man ska röra vid sina ärr. Först försiktigt sen öka på efterhand.

Det ska va bra för att få tillbaka känseln i ärren.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Upp till toppen
Annons: