Annons:
Etiketthud
Läst 3806 ggr
dendärduvet
5/3/15, 6:13 PM

Undvika ärrbildning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte höra om någon här har erfarenheter av att undvika ärebildning i största möjliga mån. Fick ett sår i navel i slutet av februari. Såret uppstod då jag blekte området i/runt naveln (6-års ätande av p-piller gav mig mörk pigmentering på området). I början var såret litet som en lillfingernagel men eftersom jag inte gjorde något för att hjälpa läkningen, hålla torrt och rent, så blev såret mer och mer infekterat och har nu spridit sig utanför naveln och en bit ut på magen. Såret var i början av veckan mer i storlek av en stor tumnagel. Förra veckan bestämde jag mig för att börja "spara skorpa" och började dusha nedre delen av kroppen och håret för sig. Idag trillade skorpan av utav sig själv (Yippie!!). Nu är det en jätte tun, röd, torr och skrovlig hud under. För att undvika ärr, vad bör jag göra? Tvätta? Smörja med idomin eller annan salva? tacksam för svar! :)

Annons:
dendärduvet
5/3/15, 6:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Såhär ser det ut nu när skorpan lossnat!

Maria
5/3/15, 7:03 PM
#2

Det ser ju ut som det läker fint så tvätta som vanligt och smörj gärna med Idomin som är en bra läkande salva.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Thiah]
5/4/15, 1:00 PM
#3

Och håll det borta från solen denna sommar.

Upp till toppen
Annons: