Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 7665 ggr
[laloli]
2015-04-26 05:52

Förstoppad av kortison

Har nu tagit 30 mg Prednisolon sen 9 april och kuren ska vara i sammanlagt 3 månader med nedtrappningen. En av biverkningarna är att jag blivit förstoppad. Kör med det som normalt brukar hjälpa - fiberhusk - morgon och kväll. Men tyvärr, det hjälper inte. Får ta i så jag tror jag får hjärnblödning, pressar ut skiten med fingrarna och det som kommer ut är i storleksordningen har- och rådjurslortar. Blöder även från ändtarmen när jag håller på (mina kära hemorrojder). Nån som vet om det kommer ge med sig med tiden? Alla hjälptips hur man kan komma tillrätta med eländet utan kemiska medel, är välkomna!

Annons:
MaxFlickan
2015-04-26 07:09
#1

Testat plommon och lakrits?

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

[laloli]
2015-04-26 08:38
#2

Nej, men gör gärna, tack!

Maria
2015-04-26 09:32
#3

Katrinplommon brukar vara bra men är du så förstoppad så kan det vara nödvändigt att vända dig till apotek för att få något som hjälper dig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[laloli]
2015-04-26 11:02
#4

Ja, om det är absolut nödvändigt får jag, som en sista utväg ta till nåt riktigt laxerande. Tycker det är jättekonstigt att fiberhusk, som alltid hjälpt mej tidigare, inte har någon som helst verkan nu? Men katrinplommon är ju känt för att hjälpa så… Och lakrits som MaxFlickan nämnde är ju dessutom gott :-)

MaxFlickan
2015-04-26 17:35
#5

Och linfrö, kan också funka. Mycket vätska!!!

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

[laloli]
2015-04-27 02:48
#6

Ja, just de! Ska testa plommon idag. Hoppas de hjälper.

Annons:
MaxFlickan
2015-04-27 06:43
#7

Håller tummarna!

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

[laloli]
2015-04-27 08:00
#8

Tack så mycket!

[lottas-kaniner]
2015-04-27 14:09
#9

Det beror på om du är känslig för att inta för mycket fibrer. Du kan i annat fall kontakta din läkare, så skriver han ut laxerdroppar.

[laloli]
2015-04-27 17:23
#10

Tack! Fibrer blir det inte mycket av då jag äter lchf, däremot mycket fett som borde hjälpa till. Minns hur illa det var med magen då jag började med lchf, fiberhusk var hjälpen tills den funkade som den skulle igen. Det går ta till starkare medel, men om jag ska vara förstoppad genom hela kortisonkuren föredrar jag försöka på naturlig väg så långt det är möjligt. Tror kemiska medel förstör på sikt om man måste ta för ofta.

[lottas-kaniner]
2015-04-27 18:37
#11

Själv äter jag morfinpreparat, och emellanåt får jag droppar som smörjer hela tarmpassagen. Som tur är behövs detta bara ibland. Det finns ju en del att ta till, tex katrinplommon, torkade kan du göra kräm på, och sedan äta.

Maria
2015-04-27 18:43
#12

Jag äter ganska mycket Citodon och blir också väldigt lätt förstoppad.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[laloli]
2015-04-28 03:50
#13

Otrevligt är det, påverkar hela vardagen att hela tiden ha känningar från magen, man är uppsvälld, har smärtor, blir gasig och så kan man inte få det ur sej på ett enkelt sätt :-( Hur tar du tag i det, Maria? Igår tog jag både fiberhusk och åt en massa katrinplommon. Har precis druckit megastarkt kaffe, för det brukar också sätta igång magen. Men än har inget hänt :-(

Annons:
Ladydragon
2015-04-28 07:54
#14

#13 inget av det där brukar funka nåt vidare på mig 

det finns till exempel Movicol att köpa på Apoteket som är snällt mot magen men ändå väldigt effektivt

[laloli]
2015-04-28 08:23
#15

Låter bra, tack! Har funkat lite bättre idag på morgonen. Behövde inte ta i så jag blev blå :-D

Maria
2015-04-28 08:33
#16

#13 Jag dricker mycket och ibland så tar jag Inolaxol som är ett granulat som man kan blanda i dryck.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[laloli]
2015-04-28 11:03
#17

Okej, låter bra det också! Tack, alla, för ni tagit er tid att svara! Uppskattas! Nu har jag lite att gå på ;-)

Upp till toppen
Annons: