Annons:
Etikettsmärta-och-värk
Läst 7358 ggr
Dexterr
2015-04-24 21:54

Extrem smärta!

Har haft ont i min tumme ett tag, men inte så att jag reagerat så mycket på det. Har kunnat böja utan smärta o gjorde bara ont när man tryckte på leden. Men idag vakna ja o har så ont i den, kan ärligt talat inte röra den kan inte böja eller göra något med handen. Vet inte hur många gånger jag gråtit av smärta idag… Har tid hos vårdcentralen på tisdag men kan jag lindra smärtan på nått sätt? står verkligen inte ut längre :(

Annons:
smellcaramell
2015-04-24 22:05
#1

är du svullen/ser det vätskefyllt ut? Isåfall kan det hjälpa att linda tummen rätt hårt(förutsatt att det är leden som är närmast fingertoppen) se dock till att du fortfarande har cirkulation i tummen. haft ont i båda tumlederna och det har varit p.g.a. överansträngning och då blir du svullen och det gör ont i leden. Då brukar det hjälpa att linda och även voltaren/liniment är lindrande.

The_pearl
2015-04-24 22:06
#2

Jag tänker att det kanske är en inflammation i leden, eftersom du inte gjort något o du har bara helt plötsligt fått ont. Köp hem ibumetin eller likamedel och ta dom enligt instruktioner på asken. Dom är smärtstillande och inflammationshämmande. Alvedon är också smärtstillande. Fast jag hade nog själv kört på ibumetin (alltså där ibuprofen är det verksamma ämnet).

[lottas-kaniner]
2015-04-24 22:11
#3

#0 Du skall inte linda tummen, när du inte vet vad det är. Du kan ta både ibumetin och alvedon, så får du en starkare smärtlindring.

Coralines Ghost
2015-04-24 22:21
#4

Hm. Har du haft något sår på tummen som kan vara grundorsaken till detta? Om det skulle vara så så rekommenderar jag ett besök till akuten ganska snart. Vid sår kan bakterier ha gått ner i leden, och då måste åtgärder i form av genomspolning av leden göras snabbt, annars kan ledfunktionen förstöras. 

Utan sår har jag ingen aning om vad det kan vara, men Ibumetin som är inflammationshämmande låter i alla fall som en vettig tablett för dig.

Dexterr
2015-04-24 22:26
#5

Ja svullen är den. Har haft ett rivsår på tummen som läkt nyligen. Men tror inte de är orsaken då jag har haft ont innan fast inte så här ont…

[Wraith]
2015-04-24 22:51
#6

Om du har så pass ont så var inte rädd för att söka akut!

Annons:
Dexterr
2015-04-24 23:07
#7

Tog en alvedon förut o nu har smärtan minskat :) kan röra den iaf!

Dexterr
2015-04-26 09:20
#8

Okej de känns som att jag kan röra den mindre o mindre… Den är jättestel nu. Igår använde jag voltaren, o de hjälpte. Men idag kan jag inte sträcka ut tummen eller böja den o voltaren hjälper inte mer.. Jag har pratat med sjukvårdsrådgivningen o dom dumförklara mig totalt o sa åt mig att äta smärtstillande tills på tisdag. Vill så gärna åka in men har inte lust o sitta hela dagen på akuten…

Maria
2015-04-26 09:27
#9

#8 Åker du till akuten får du nog räkna med många timmars väntetid då de jobbar efter prioriteringssystem så rådet att äta smärtstillande tills på tisdag kanske inte var så dumt i alla fall.

Har du så ont att du inte kan fungera så ska du såklart söka akut.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Dexterr
2015-04-26 09:40
#10

Precis o de har jag inte lust med.. Det jag är rädd för de är att jag knappt kan röra den, de gör inte så ont när jag håller tummen stilla. Jag är rädd att förlora rörligheten helt o att de inte går o göra nått åt sen… Men det kanske blir såhär när man har en inflammation?

[Wraith]
2015-04-26 09:45
#11

Alltså jag hade oroat mig för tummens framtida funktionalitet. Hade varit rädd för permanenta skador och sökt akut även om jag fått vänta några timmar, går fortare än att vänta till tisdag iaf.

Maria
2015-04-26 09:46
#12

#10 Det är jättesvårt att svara på.

Men eftersom du inte har lust att åka akut så känns det som du har smärtan under kontroll.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Dexterr
2015-04-26 11:02
#13

Ringde sjukhuset som vi tänkt åka till o dom sa att dom inte kunde göra något där utan att jag skulle ringa vårdcentralen imorn o försöka få tid då istället för tisdag. Sen skulle jag fortsätta med ipren o alvedon samt voltaren. Dom tyckte inte de va så akut då jag inte har feber eller ändrad färg på huden samt att jag inte har nått sår.

Annons:
Ary
2015-04-26 13:56
#14

Men de kan inte ha sagt både Ipren och Voltarén samtidigt. De tillhör samma familj, antiinflammatoriska. Man får välja den ena eller den andra plus alvedon/panodil.

[lottas-kaniner]
2015-04-26 15:24
#15

Vi brukar rekommendera alvedon och ibumetin/ipren, för en starkare smärtlindring.

Dexterr
2015-04-26 16:09
#16

Nej skulle inte ta dessa samtidigt utan först te.x voltaren o efter ca 1-2timmar tar jag nästa tex ipren och sen alvedon. Så de inte blev samma hela tiden.

Ary
2015-04-26 16:25
#17

Men vad jag säger är att man får inte ta voltarén och ipren samtidigt, Samtidigt =under samma dag. Jag skulle kolla upp ordinationen med vårdcentralen. Som jag sade tillhör de samma grupp av tabletter, man tar inte båda. Risk för överdosering/biverkningar. Hur många mg ipren per dygn och hur många mg voltarén äter du per dag?

Dexterr
2015-04-26 16:54
#18

Jag har voltaren gel om de är nån skillnad. Jag skulle gå efter anvisningarna sa hon.

Ary
2015-04-26 17:44
#19

Jaha jag trodde det var tablettform…

[lottas-kaniner]
2015-04-26 20:25
#20

Våra patienter får alvedon och ibumetin samtidigt, för an starkare smärtlindring. Att ta dessa två ihop är inget skadligt, men man skall inte äta dem för länge, så det är ingen fara. Men hjälper alvedonen att kapa smärtan, så kan du fortsätta med det.

Har glömt att fråga om du är astmatiker, för då skall du absolut inte ta  varken ibumetin mm.

Annons:
Dexterr
2015-04-26 22:13
#21

Är inte astmatiker :). Jag har märkt bäst effekt när jag tar ipren o alvedon samtidigt. Smärtan blir mycket värre mot kvällen/natten av någon anledning :/.. Det är även liten rodnad på tummen nu.

Dexterr
2015-04-27 11:07
#22

Fick remiss till röntgen idag. Så nu är jag riktigt orolig över vad de kan va då dom på vårdcentralen inte sa nått…

[Wraith]
2015-04-27 11:09
#23

Hoppas du får ett bra resultat, dvs lättfixat :)
Kan ju vara en inflammation i själva leden, inget man ska avvakta med.

[lottas-kaniner]
2015-04-27 14:07
#24

#22 Håller tummarna, ursäkta uttrycket😉, att det skall ordna sig för dig.

Dexterr
2015-04-27 14:15
#25

Tack :) tur att nån kan hålla tummarna åt mig ;). Sitter på vårdcentralen o väntar på svar nu. Usch va nervös jag är :/

Dexterr
2015-04-27 16:09
#26

Nuså… Det var förkalkningar i tummen pga någon tidigare blödning lr inflammation.

Dexterr
2015-04-27 16:09
#27

Och leden o allt annat såg bra ut :)

Annons:
[Wraith]
2015-04-27 23:52
#28

Vad gör de åt detta? Läker det av sig själv, eller är det permanent som tex artros?

Dexterr
2015-04-28 09:40
#29

Det skulle läka ut av sig självt men de visste inte hur lång tid de skulle ta…

[Wraith]
2015-04-28 18:12
#30

Ah okej, hoppas det går snabbt då iaf :)

tarotlasse
2015-04-30 23:21
#31

Jag undrar var som var orsaken till dina rivsår. 

Är det ett djur som rivit dig ? 

Eller har du rivit dig vid trädgårds arbete i jorden ?

Eller har du rivit dig på en rosen buske ?

Rosor och jord innehåller  stafilicock bakterier katter t.ex kan ha bakterierna på klorna när det krafsat i jorden mm

Har man då otur och får detta i ett litet sår som ett litet rivsår så kan man få en väldigt obehaglig  inflammation i fingret. 

För flera år sedan då jag arbetade i trädgården och tog bort några gamla ros buskar fick jag en ros tagg i ena långfingret jag tog bort taggen och tänkte inte mer på det. 

När jag var klar gick jag och duchade och bytte om för att sedan åka och se en fotbollsmatch. 

Under matchen så började jag få ont i fingret och fingret började svullna upp och i halvlek hade jag en sådan fruktansvärd smärta i fingret och fingerleden svullnade upp så mycket så att jag inte kunde röra på fingret. 

Detta tog högst 3 timmar efter jag fått taggen i fingret till denna fruktansvärda smärta

Jag frågade då en av sjukvårdarna på fotbolls arenan och när hon tittade på fingret och  hörde att jag stuckit mig på en ros tagg så beordrade hon mig att omedelbart åka till akuten om jag ville behålla mitt finger. 

På akuten så behövde jag inte vänta utan de skickade mig omedelbart till handkirurgen i  Malmö 8 mil bort. 

Där kunde  de rädda fingret men fingerleden kunde man inte rädda. 

Som efteråt blev helt stel och fixerad i 45 graders vinkel.  

Så jag har ingen rörlighet i  det fingret längre.

Men det har blivit ett perfekt tangentbords finger med den 45 gradiga vinkeln  

Min fritids och olycksfallsförsäkring  jag hade genom facket. 

Betalade ut en 5% invaliditets ersättning  och orsaken till detta var att jag rivit mig på en liten rosen tagg. 

Så en liten inflammation i ett finger är inget att leka med  för det kan orsaka stor skada.

 Så det bästa är att göra ett läkare besök om man får sådana smärtor och svullnad. 

I övrigt kan jag  vid lindriga  inflammationer och lättare brännskador rekommendera att man gör ett våtomslag av Groblad ett av våra vanligaste ogräs vi har.  De är både inflamationsdämpande, sårläkande och lindrande, 

Som vi ofta använt oss av när vi varit ute på fot vandringar och på friluftsläger vid t.ex skoskav mindre sår, lättare brännskada mm. 

Lasse

Dexterr
2015-05-01 00:23
#32

Det var en träbit som jag rev mig på när jag skulle elda. Men jag har fått förklaring till min smärta står lite längre upp. Idag kan jag använda fingret som vanligt o har bara lite ont :)

Upp till toppen
Annons: