Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 3255 ggr
maränghjärta
4/17/15, 3:35 PM

Färska jordgubbar

Hej på er, jag har idag köpt massor av jordgubbar då det var extra pris och åt säkert 2 paket igår och 1 idag när jag kom på att jag inte har tvättat rent dom innan. De är ifrån Spanien bör jag vara orolig för ng sjukdom eller så? :(

Annons:
Fridaaaa
4/17/15, 3:47 PM
#1

Bara att tvätta av med vatten tar inte bort ev sjukdomar. 
Är större risk på frysta än färska har jag läst men vet inte hur pass det stämmer

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Rumblebee
4/17/15, 3:48 PM
#2

Nej livsfarligt är det inte att missa att skölja frukt och grönt. Har dessutom läst att vill man verkligen rengöra grönsaker och frukter då hjälper det inte mycket att bara skölja av dem, utan de bör bli gnuggade med för att få bort eventuella besprutningsrester.

Maria
4/17/15, 3:57 PM
#3

Om jag inte har fel så besprutas jordgubbar i flera omgångar och som redan skrivits så räcker det nog inte med att bara skölja.

De få gånger jag äter jordgubbar så sköljer jag aldrig för jag tycker de blir så vattniga då.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Halvdansken
4/20/15, 5:27 PM
#4

Jag bara sköljer hastigt för att bli av med ev. jord eller liknande.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

TjockaBerta
4/23/15, 6:55 PM
#5

Jordgubbar tappar smaken om de sköljs. Själv köper jag bara jordgubbar som är odlade nära vårt lantställe i Sverige.

>>>Malum domesticum<<<

Record
4/25/15, 10:57 PM
#6

Lite skit rensar magen sägs det. Klarar du även nedanstående, som ja tror är värre.

http://www.gp.se/ekonomi/1.2695562-du-ater-mer-omstridd-palmolja-an-du-tror

Annons:
Record
4/26/15, 11:19 AM
#7

#6

Läsvärt bihang !

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2695164--tarmen-slapper-inte-in-vem-som-helst-

Jordgubbarna borde nog inte intagas via munnen !  🤔

Pialinn
4/27/15, 2:50 PM
#8

Hela våren har jag ätit massor av jordgubbar från Spanien (och gjort så de senaste 10 åren) utan att skölja dom. Har ännu inte fått några problem av det.

Har kanske blivit emun mot besprutningarna i stället.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Record
4/27/15, 10:52 PM
#9

#Pialinn

Om du sett "Vetenskapens värld" på TV i kväll ligger du bra till, det är saknad av tarmbakterier av den  nyttiga sorten som gör susen. Du får se på reprisen.

Pialinn
4/27/15, 11:04 PM
#10

#9 Lite svårt med TV då jag befinner mej i Tyskland. Kanske det går att se över SVT Play.

Har aldrig i hela mitt liv sköljt frukt jag ätit när jag varit utomlands i Europa  och så har det varit sen 60-talet. Har aldrig varit magsjuk heller.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Record
4/27/15, 11:19 PM
#11

#Pialinn

Ursprunget till sändningen var på Engelska och textat i Sverige, kanske finns den på någon satellit-kanal eller svtplay.se

Pialinn
4/28/15, 2:27 PM
#12

#11

Hinner tyvärr inte hem i tid för att se programmet på SVT Play

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Upp till toppen
Annons: