Annons:
Etikettläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 2029 ggr
Zyperior
4/15/15, 8:22 AM

Penicillin

Om man misstänker, starkt misstänker att man har halsfluss och har kvar pencillin hemma från tidigare kur. Är det ok att käka några dagar för att se om det ger sig?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
[rumelle]
4/15/15, 8:31 AM
#1

Nej. Penicillin ska man inte bara äta "några dagar" utan man måste fullfölja en kur för att inte riskera att bakterier överlever och blir resistenta mot antibiotika. 
Halsfluss kan dessutom lika gärna bero på virus som bakterier och då biter inte antibiotika på det. 
Kolla upp det hos en läkare innan eventuell behandling.

AnnaFagerell
4/15/15, 8:36 AM
#2

Som ovan skrev. Gå till doktorn. Det mesta ont i halsen är virus. Tar du antibiotika i ett par dagar är risk för att du inte blir frisk och när du då väl går till doktorn hjälper inte medicinen. Har man penicillin över har man inte fullföljt behandling för den tar i stort sett alltid slut!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Maria
4/15/15, 8:53 AM
#3

Håller med.

Lämna in gammal penicillin till apoteket och laborera inte själv.

(Har ändrat stavningen i rubriken)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
4/16/15, 12:20 AM
#4

Är illa att du har kvar penicillin.  Det ska inte bli över tabletter. Man ska alltid äta hela kuren man blivit ordinerad. Och absolut in ta några stycken. Detta trodde jag alla visste idag.

Zyperior
4/16/15, 12:27 AM
#5

Det kan ju även finnas skäl till att jag har kvar som inte betyder att jag bara skitit i att avsluta kuren.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Honestyisdead
4/16/15, 11:33 AM
#6

Oavsett så ska dom ges till apoteket som all annan överbliven medicin.

Annons:
Aleya
4/17/15, 6:32 AM
#7

Man måste till läkaren så får dom avgöra vilken sort du ska ha.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Zyperior
4/17/15, 9:34 AM
#8

Gick dit igår, fick ny kur. "Luftvägsinfektion"

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Upp till toppen
Annons: