Annons:
Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 1869 ggr
Castiel.
2015-04-11 20:38

Hur smittas magsjuka?

Som rubriken lyder, hur smittas magsjuka? Jag har Emetofobi och måste försäkra mig om att jag inte blir smittad. Har inte blivit smittad sen 2008 (peppar, peppar) och jag tänker fortsätta så. Just nu använder jag tvål och vatten samt disinfektionsgel (stavning?) efter varje toabesök, jag håller även avstånd från min mamma som är den smittade.

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Annons:
Maria
2015-04-11 20:43
#1

Viktigt är att din mamma också använder tvål vatten och desinfektionsmedel. Bästa vore om ni inte använder samma toalett.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Castiel.
2015-04-11 20:45
#2

#1 Jag får offra mig och använda den toaletten där kattlådorna står, även fast det är obekvämt och väldigt trångt.

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Maria
2015-04-11 20:47
#3

Ja det är väl en bra idé så länge din mamma är sjuk.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ria74
2015-04-12 10:29
#4

Jag jobbade på förskola innan och brukade alltid svälja 8-10 vitpepparkorn hela när det gick magsjuka. Plus att jag höll god hygien, tvättade händerna med tvål och vatten innan jag åt och efter alla toalettbesök. Torka gärna av dörrhandtag och lysknappar med jämna mellanrum eftersom just sådana ställen är rena smitthärdarna.

Jag lyckades aldrig bli smittad :)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Anna O.
2015-04-13 14:03
#5

Har också världens spyfobi, alltså jag ligger och gråter när jag spyr. Spya är det värsta enligt mig.. Det sprids ju genom gammal mat, rå mat, etc. Vinterkräksjukan finns inte så mycket att göra åt.. mer än att tvätta händerna

Castiel.
2015-04-13 14:31
#6

#5 folk runt omkring mig har haft Vinterkräksjukan men jag har aldrig blivit smittad, är jag typ immun eller :S (peppar, peppar)

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Annons:
Surpan
2015-04-13 16:13
#7

Hur det smittar beror lite på vad det är för magsjuka, om det är bakterier, virus eller parasit. 🙂

/Surpan

[Juel70]
2015-04-13 18:11
#8

Om ni använder samma toalett, säg åt dom andra att spola med locket stängt, för det kan skvätta upp droppar vid spolning.. och sen göra rent toalett och handfat med desinfektion ofta.  Tvätta händerna, tvätta handtag… låt inte dom laga maten osv.

[tk1971]
2015-04-13 20:09
#9

Jag säger som #7, spridningen beror helt och hållet på vilket agens det är. Ja, vad som orsakar det alltså. "Magsjuka" är ju ett samlingsord för en massa olika sjukdomstillstånd som oftast visar sig genom diarré och/eller kräkningar, men ibland även annat. Vissa virus är extremt smittsamma. Vanliga hygienregler, att hålla rå/tillagad mat åtskilda etc är basic för att undvika smitta.

Castiel.
2015-04-13 20:43
#10

Min mamma är frisk nu och vi kom fram till att det INTE var magsjuka utan det var hennes kropp som sa stopp med stora bokstäver och massor med utropstecken för hon hade nämligen ätit massor med Baklava och andra godsaker på jobbet så hennes kropp gillade inte det. Hon spydde totalt bara 3 gånger tills hennes mage var helt tömd, sen spydde hon inte mer. Dagen efter mådde hon mycket bättre och nu är hon i princip helt frisk.

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Upp till toppen
Annons: