Annons:
Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 2389 ggr
Lyan
2015-03-22 20:26

39,1 grader efter alvedon?

Jag är typ aldrig sjuk så vet inte vad som räknas som normalt.

Haft feber sedan igår men inte hela tiden tror jag. Tog tå alvedon för ungefär två timmar sedan men mår fortfarande skit och tempen var 39,1 nyss (har inte tagit den innan). Ligger vanligen på 36,6. Fryser och skakar som en tok. 

Har också konstig hosta. Tjock i halsen, gör ont och känns som rethosta men med många timmars mellanrum så kommer det stora slembobbar. Kan man ha rethosta och slemhosta samtidigt?

Har bara tabletter för rethosta som datumet gick ut på förra året. De vågar jag inte ta va?

Är det vanlig influensa jag åkt på?

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
Talidass
2015-03-22 20:30
#1

Vilket alvedonsort tog du? på hur många mg?

Lyan
2015-03-22 20:32
#2

Van lig blå på 500mg

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Talidass
2015-03-22 20:36
#3

Med paracetamol ska man vänta 4-6h innan man tar fler tabletter. Du kan få allvarliga skador på levern annars.
Mår du fortfarande dåligt imorgon skulle jag rekommendera dig till att ringa sjukvårdsupplysningen.

IceTee
2015-03-22 23:59
#4

För mig låter det som en rejäl släng av influensa! Vila mycket, det gör underverk

Medarbetare på Skor iFokus

Myrra
2015-03-23 04:47
#5

Låter som influensa, vill inte göra dig ledsen på nåt vis, men slemmet kommer du troligtvis få dras med jättelänge. Jag har hostat slem 12 v nu, inte kul.

Har du samma baciller som jag, så kommer du att åka på lock i öronen  som håller i sig i ca 2 v dessutom.

Hostmedicin mot slemhosta är att rekommendera, isglass, drick mycket vatten.

Krya på dig!🌺

VildaVittra
2015-03-23 06:00
#6

Tabletterna som gått ut kan du mycket väl ta, det som kan hända är att effekten blir mindre.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
OlgaMaria
2015-03-23 09:26
#7

Du behöver inte vara rädd för hög feber. Det är mycket onormalt att man har så hög feber att den måste sänkas ner. 

När du fryser så bädda ner dig så mycket du kan. Sen när du blir varm och svettig så lättar du på allt. 

Hacka upp en gul lök och häll lite hett vatten över och ställ bredvid sängen. Det hjälper mot problemen i luftvägarna.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

IceTee
2015-03-23 11:34
#8

Ett bra tips mot febern som alltid jag gillat är att lägga en blöt handduk på pannan! Hur skönt som helst!

Medarbetare på Skor iFokus

[Thiah]
2015-03-24 19:01
#9

#3 maxdosen per dygn för paracetamol är väl 4gram? Å du kan ta åtminstone 1g per tillfälle vad jag vet. Så ts lider nog ingen risk för leverskada på några dagar. Drick mycket vätska, varm eller kall för att lindra slemmet. Håll huvudet högre upp och om du orkar kan du krama kudde medan du hostar. Kudden lindrar de trötta mag/rygg/bröst musklerna som får ta stryk under hostan. Krya på dig!

Lyan
2015-03-24 19:36
#10

Blä, har verkligen mått pyton men mår nu lite bättre. Febern var uppe i 40 grader och valde att stanna där ett bra tag. Hade så fruktansvärt ont att jag inte ens kunde hosta, blev bara lite väsande kraxande när det blev för svårt att andas pga slemmet.

#5 Fy för att ha hosta så länge, det hoppas jag verkligen att jag slipper! Stackars dig

Tack för alla tips! Har varit för sjuk för att kunna fixa något annat än bunkra med vattenflaska, cola, alvedon och nässprej i sängen men har nu många tips om jag skulle bli sjuk igen. Hostmedicin och halsontsdämpande kommer jag köpa hem för att ha liggande för känns rätt irriterande att veta att det finns men inte kunna skaffa när det behövs

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

IceTee
2015-03-24 20:11
#11

Om du fortfarande har feber bör du i alla fall 1177 tycker jag!

Medarbetare på Skor iFokus

Upp till toppen
Annons: