Annons:
Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 4724 ggr
Hoseok
3/14/15, 1:02 AM

Hosta efter lunginfektion

På måndag för två veckor sedan så var jag hos vårdcentralen och fick penicillin för 10 dagar, eftersom jag tydligen hade/har infektion i lungorna.

Folk omkring mig säger att hostan tyvärr kan vara kvar i flera veckor, men jag upplever att hostan blir värre. Först var det bara rethosta, nu är det slemhosta som faktiskt gör ont. Det börjar bygga upp till samma hemska smärta jag kände natten till 23:e (som jag skrev i Denna tråd om)

Det jag undrar mest såhär mitt i natten är hur länge jag borde vänta innan jag eventuellt söker vård igen? För om det är som alla säger, att hostan ba hänger kvar så är det ju inget. Men jag vet inte hur många dagar jag ska vänta eller och om det är nojigt att gå till vårdcentralen redan imorgon. 

Är inte världsbäst på sociala interaktioner i verkliga livet, så jag har svårt att avgöra, haha.

Annons:
VildaVittra
3/14/15, 1:18 AM
#1

Du ska söka vård, det är ju mycket möjligt att penicillinet inte hjälpte, vissa bakterier är ju resistenta mot vissa sorter och det låter på din beskrivning som att infektionen är på väg tillbaka.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[bat]
3/14/15, 1:24 AM
#2

Lugninfektion?! Aouch :( "Antivirala mediciner. Viral lunginflammation och andra sådana lunginfektioner behandlas med antivirala läkemedel. Dessa brukar börja att klara upp symtom inom en och tre veckor." I och med att du haft en rätt seriös typ av infektion skulle jag kontakta läkare för uppföljning direkt efter din kur, för att se om du fortfarande bär på infektionen. Låt inte tankarna om att hostan kan vara långvarig stoppa dig från att söka hjälp, då du redan har kontakt med läkare och genomgår en behandling. Kanske skulle funka med minavårdkontakter istället för telefonsamtal? Krya på dig!

Hoseok
3/14/15, 1:28 AM
#3

Tack för era svar! Ska se om vårdcentralen är öppen imorgon, känns bäst att bara gå dit istället för att ringa (Jag har lite konstiga prioriteringar, haha).

Hoseok
3/16/15, 9:08 PM
#4

Uppdatering: Åkte in på akuten imorse för att jag inte kunde andas och allt var jobbigt. Tog blodprov, urinprov och röntgade lungorna, men dom hittade absolut inget.

Jag vill lita på läkarna. Tro på att det inte är något, men det känns ju inte som något. Jag sitter och kan inte andas och varje hostning är som ett knivhugg. 

De uppmanade mig att gå till vårdcentralen om de blir värre. Jag tycker det är konstigt att de inte hittade något alls för det känns verkligen som att min kropp ger upp på mig nu, haha. Det kan mycket väl vara jag som är lite överdramatisk kanske, men smärtan är ju riktig.

[TanatosNyx]
3/16/15, 10:49 PM
#5

På akuten kollar dem så du syresätter blodet ordentligt, och att lungorna är intakta mm. De kollar alltså det riktigt akuta, och funkar allting som det ska så skickas man hem utan svar. Så därför är det bra om du faktiskt söker via vårdcentralen för att få veta vad det är som besvärar dig, då du inte är ordentligt genomkollad. Ring dem direkt i morgon och be att få en tid snarast. Det kan vara något som faktiskt går att behandla trots allt. Så det är dumt att besväras i onödan, strul med andningen är trots allt väldigt obehagligt och kan vara ångestframkallande när man får kvävningskänslor.

Ladydragon
3/16/15, 10:54 PM
#6

Prova Bisolvon eller liknande som gör slemmet lättare att hosta upp

Annons:
Hoseok
3/17/15, 12:04 AM
#7

#6 Just nu är det oerhört stickig rethosta.

#5 Fick förklarat av en kompis att det precis är som du säger, de kollar bara det akuta. Jag drar nog till vårdcentralen och kollar imorgon. 

Tack för era svar.

fridarebecka
3/17/15, 9:32 AM
#8

När jag hade lunginflammation så hade jag en riktigt irriterande hosta kvar i runt en månad efteråt, men det låter ju inte bra att den blivit värre. Håller med dom andra, sök hjälp hos vårdcentral :)

Aleya
3/19/15, 9:38 PM
#9

Jag hade en rejäl lunginflammation. (Antar att det du menar när du säger infektion) Jag låg inne på sjukhus i 5 dar och fick mediciner IV. Jag var slut i kroppen nästan 3 månader efter jag kom hem. Hostade nog ett bra tag efteråt också.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

OlgaMaria
3/19/15, 9:46 PM
#10

Lunginflammation är ordet som används men egentligen är det en infektion. ;-) Hackad gul lök med lite hett vatten på bredvid sängen varje natt hjälper en del mot hostan och basiluskerna. Men du kan ju behöva förlänga penicillinet också. Kolla med VC.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

soundtrack
3/20/15, 10:55 AM
#11

Jag hade långdragen hosta (deygt 4v hade det gått när jag sökte VC) och hade hostattacker så jag tappade andan. Visade sig att jag hade kikhosta. Så det kanske kan vara nått att ha i åtanke om man inte redan kollat upp det? Symtomen kan vara diffusa när man får det som vuxen.

nypisnina
3/20/15, 4:18 PM
#12

Om man röker så kan hostan hänga kvar i månader.
Hostar man så man inte kan sova osv så sök läkare igen för att få bukt på eländet.

Hoseok
3/20/15, 5:57 PM
#13

#12 Jag röker inte, och jag har redan varit i kontakt med läkare nu.

Annons:
Upp till toppen
Annons: