Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 965 ggr
[Sabina]
2015-03-02 21:46

Ont i hand-ärr

Jag opererade handen innan jul. Den har läkt ihop mycket fint och styrkan kommer tillbaka jättebra med hjälp av träning. Men jag är fortfarande jätteöm i ärret. Jag är riktigt förvånad då ärret t.o.m börjar blekas men ont gör det. Skriver jag tex på datorn ett tag så ömmar det och drar i ärret.
Ska det vara så? Hur länge "ska" man vara öm?
Jag har inte kontakt med sjukgymnasten längre, då det läkte så fint och jag var så bra igång med sjukgymnastiken.

Annons:
[TanatosNyx]
2015-03-02 21:58
#1

Det är nog dina nerver som håller på att läka ihop. Du kan ha besvär utav det i ett år utan att det är något konstigt. 🙂

[Sabina]
2015-03-02 22:13
#2

Okej tack för svar 🙂
Jag trodde det gick betydligt fortare (6 mån.) för en hand.
Du har nog rätt, då man har väldigt många nerver i handen och såret var ganska djupt och långt.

[TanatosNyx]
2015-03-02 22:21
#3

När jag gjorde ett litet ingrepp i foten hade jag besvär i 3 år, helt återställt blev ärret aldrig, utan kan bli öm än idag vid långvarig belastning mm.

Som du säger så har man mycket nerver i handen, och eftersom handen är benig så blir operationen på ett annat vis än vid t.ex. ett djupt buksnitt där man skär av allting helt, såpass att mycket utav det inte har en chans att läka. Då känner man i regel mindre utav det, för det är helt kapat.

[Sabina]
2015-03-02 22:31
#4

Oj, 3 år 😮 Så jobbigt då man belastar foten jämt och ständigt.
Ja, faktiskt sa nog sjukgymnasten att handen kanske aldrig mer blir riktigt återställd. Jag förstod inte då, men kanske var det detta hon menade.

Ja, jag har gått igenom större operationer på kroppen som gör mindre ont i ärren så där har du också rätt 🙂

[TanatosNyx]
2015-03-02 22:38
#5

Är samma princip som med sårskador, sticksår och djupa sår brukar inte smärta på samma vis som ett redigt skrubbsår, just eftersom ett djupare sticksår kapar nerverna helt och hållet. Så det är samma grej med op-sår. 😃

Jag har för mig när jag drar mig till minnes (ganska luddigt med andra ord) att efter ett par månader i läkprocessen kan man få rejäla besvär då nerverna börjar läka såpass att smärtsignaler skickas, men nerverna ännu inte är helt återställda. Reserverar mig dock för faktafel här då jag bara drar mig till minnes utan att ha läst om det på ett tag. Så se det som en spekulation.

[Sabina]
2015-03-02 22:53
#6

Tack snälla för en massa matnyttig och intressant info. 🙂

Annons:
[TanatosNyx]
2015-03-02 22:58
#7

Det var så lite så 🙂

Sen ska du så klart gå efter din egen känsla, känns det alldeles för smärtsamt och fel så ska du givetvis kolla upp det. Men det låter ändå väldigt tryggt och positivt att det läkt på såpass fint i övrigt.

Upp till toppen
Annons: