Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 4560 ggr
Cireea
2/12/15, 3:05 PM

När sjukvården inte lyssnar.

Jag visste inte ens vad jag skulle döpa inlägget till när jag började skriva för det här är ett inlägg som jag dragit mig för att skriva så länge.

2011 var jag med om en slalomolycka där jag slog höften i en sten. Till en början kändes det bara ömt, vilket inte alls var konstigt. Någon månad senare började plötsligt min höft göra fruktansvärt ont och mina ben liksom domnade av. Jag fick ta i med all kraft för att orka sätta mig upp eller ens ta ett steg. Smärtan kom och gick till en början men den blev senare mer permanent.  

Idag har jag ständigt ont i höften, rygg och ben. Vissa dagar har jag så ont att jag gråter och måste ha hjälp till toan för att jag knappt kunde gå. Min sambo måste hjälpa mig att vända mig i sängen vissa kvällar för jag har så ont att jag inte kan vända på mig. Så, vad är egentligen meningen med mitt inlägg? Jo för att ni skulle förstå nästa del var jag tvungen att börja med själva bakgrunden. 

Redan när problemet uppstod där 2011 uppsökte jag läkare, för det var verkligen inte en normal smärta. Dom skakade mest på huvudet och sa åt mig att ta lite alvedon så skulle det nog gå över. Jag blev såklart förtvivlad över deras svar trots att jag sa att alvedon inte hjälpte mig. 

Mina besök hos läkare blev ganska vanligt. Jag sökte hjälp och dom tyckte jag var för ung för att ha problem med höften trots att jag förklarade att det var en olycka som orsakat den här smärtan. 

Det gick så långt att jag inte kunde avsluta mina studier för i samband med smärtorna blev jag väldigt deprimerad då hela mitt tidigare liv försvann ut genom fönstret. Jag har inte kunnat stå på ett par slalomskidor sedan 2011 och att löpa är bara att glömma. 

Till slut gick jag till en sjukgymnast som konstaterade väldigt snabbt att min höft är sned och han sa att det här är ett problem jag kommer ha hela livet, han sa att en del har lindrig smärta medan andra (som jag) har så ont att livet inte fungerar som det ska. Han knäckte tillbaka den men den hoppade tillbaka i sin sneda position bara några veckor senare, alltså var det en metod som inte funkade. Fick även göra lite övningar men det förvärrade bara min smärta. Det finns alltså inte så mycket jag kan göra åt det här.

Jag blev sjukskriven (vilket var ett under i sig) från mitt vikariat förra sommaren då jag nästan svimmade av smärta, fick tabletter som inte hjälpte mot smärtan men som gjorde mig dåsig så jag sov nästan konstant i två veckor. Visserligen skönt då jag inte känner smärtan när jag sover men det var inget liv jag ville ha. Jag blir återigen ignorerad av sjukvården trots att jag nu har på papper att min höft är sned. 

Det här komplicerar även mitt jobbsökande, hur ska jag kunna jobba normalt som jag vill när jag inte klarar av att gå från sovrummet till köket vissa dagar? Hur ska jag kunna jobba när jag efter EN arbetsdag ligger och lider hemma i sängen och att ligga ner hjälper inte min höft. Arbetsförmedlingen vill ha intyg av läkare men läkaren vill inte ge mig intyg. Jag sitter alltså fast i en situation som varat i flera år. Ingen vill hjälpa men liks förbannat har jag sådana smärtor att jag inte kan klara av ett vanligt vardagsliv. Jag har testat flera olika vårdmottagningar men alla säger samma sak: jag är för ung för att ha problem med höften. 

Meningen med inlägget…är att jag har fått nog. Jag kan inte fungera normalt men ingen vill lyssna när jag ber om hjälp. Det är tröttsamt och någonstans på vägen har jag helt gett upp hoppet.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Maria
2/12/15, 3:11 PM
#1

Har en ortoped tittat på dig?

Det känns ju som om du borde få röntgat din höft för att få reda på hur det ser ut.

Som jag förstår har en sjukgymnast konstaterat att din höft är sned men frågan är om det är medfött eller på grund av skadan.

Vill inte vårdcentralen skicka en remiss till en ortoped så kan du skriva en "egenremiss"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
2/12/15, 3:15 PM
#2

Det finns något som heter Patientnämnden, dit kan man skriva och klaga om man tycker man har blivit fel behandlad i vården.

Sen -så är svensk sjukvård bra på många områden, men vi är inte världsbäst på allt. Många professioner har svårt att ta till sig nya rön. Ekonomin är ansträngd så det är mest Läkemedelsföretagen som står för fortbildning och kongresser.

Hur många läkare har du träffat? Har du tillgång till en riktigt knivskarp ortoped?

Du har väl rätt att söka vård i ett annat landsting, tror jag. Man kan väl t.o.m. söka vård utomlands om det är något som den svenska vården inte klarar av?

Har du röntgat höften så man vet att det är i skelettet det sitter? Annars kan man ju tänka nerv i kläm? I så fall borde en magnetröntgen kunna se det.
Har du träffat en naprapat? De har en lite annorlunda utbildning är en sjukgymnast. Kan hända att en naprapat kan ha en annorlunda vinkling på problemet.
Självklart att du inte skall ha det så här. Du har ju inget liv och du är ju så ung.
Samhällsapparaten är bra korkad ibland, vad kostar det att försörja dig hela livet mot att göra en ordentlig utredning.
I den situation du befinner dig i måste det  vara urjobbigt att hålla på och slåss för sig, men förhoppningsvis kan din pojkvän stötta och hjälpa dig.

Cireea
2/12/15, 3:22 PM
#3

Glömde säga att jag röntgat min höft ett par omgångar också men jag får axelryckningar tillbaka och dom har sagt "men det där går till sig". Jag har fått konstaterat av flera personer att min höft är sned, alltså jag har själv känt att det är några centimeter som skiljer på vardera sida så jag vet med säkerhet att det finns ett problem. Jag vet inte riktigt om läkaren som tittat på röntgenbilderna är blind eller om han bara skiter i problemet. 🤔 Fast å andra sidan blev jag bara röntgad i min hemkommun och där är dom ju inte särskilt hemma i huvudet så får nog kolla om jag kan få röntga höften här i stan istället, här kanske dom har mer vett. 

En ortoped har inte tittat på mig. Men det ska jag allt kolla upp!

Det kan vara medfött eller på grund av skadan. Både mamma och mormor har problem med höften men vi har alltid utgått från slalomolyckan då smärtan började i samband med den. Men det kan såklart vara medfött också, det har du rätt i. 

Jag ska nog boka om en ny tid, ta med alla papper och säga att nu jävlar har jag fått nog av det här livet, eller vad jag nu kan kalla det. 

Hur många läkare jag har träffat? 😂Jag minns inte ens längre.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Sindri
2/12/15, 3:24 PM
#4

Bra med lite "nu jävlar"! Lycka till!

VildaVittra
2/12/15, 4:30 PM
#5

En annan möjlighet är att du vänder dig till en idrottsklinik istället.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[brinker]
2/12/15, 4:36 PM
#6

Är inte i en lika långvarig situation som du men en liknande.

T.om mina föräldrar börjar ta tag i saker åt mig nu för att ingen läkare lyssnar. Läkarna skriver bara ut piller.

Jobbar själv inom vården, ingen chans i hlvt att jag kan arbeta nu, har hunnit bli arb-lös nu också men får snabbt jobb inom vården om jag söker.

Ska till kiropraktor och kurator/psykolog nästa steg.

Annons:
Åsa S
2/12/15, 6:02 PM
#7

Om det är en höftförskjutning så brukar en kiropraktor kunna knäcka tillbaka det utan problem. Min höft hoppar snett ibland ifall jag halkar till el dyl för jag har lite väl rörliga leder där. Det gör jätteont när höften sitter snett men det går över så snart min  kiropraktor fixat det.

Första gången det hände gick jag i gymnasiet och jag gick rätt länge eftersom sjukvården är så dålig på just såna saker de sa jag skulle på sjukgymnastik och lära mig stretcha musklerna. Jag försökte i flera månader men det blev bara värre sedan tog mina föräldrar mg till kiropraktorn som fixade allt.

Cireea
2/12/15, 6:04 PM
#8

#7 Jag har som sagt redan fått min höft rättad till ett par gånger men den hoppar tillbaka och det är inte värt alla pengar jag lagt ner för att den ska hoppa tillbaka en vecka efter jag ordnat till den.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Åsa S
2/12/15, 6:10 PM
#9

Ibland kan man behöva knäcka tillbaka den många gånger på kort tid. Ju längre man går med en höftföskjutning desto mer jobb är det att få tillbaka den eftersom musklerna anpassar sig efter den sneda höften och drar lätt den snett igen. Det som är viktigt efter ett kiropraktorbesök är att man tar det lugnt och vilar ett tag och sedan börjar träna upp området + stretcha. Jag går på gym 1-2dagar i veckan och lyfter vikter mm. står och går mycket, sitter inte så mycket, slarvar jag med träning så partiet blir svagt så hoppar det lätt snett igen.

TjockaBerta
2/12/15, 6:14 PM
#10

Jag har liknande problem i bäckenet och skulle inte klara mig utan kiropraktor. När man gått länge med en felställning krävs det flera behandlingar innan det stabiliseras. Lyfter jag tungt tex så kan det hoppa fel igen och då måste jag söka hjälp igen

>>>Malum domesticum<<<

annia1
2/13/15, 1:45 AM
#11

Som #9 och #10 skriver så tar det tid. Att bara knäcka tillbaka höften och sen inte göra nåt mer ja då återkommer problemet som ett brev på posten. 
För musklerna har vant/lärt sig att sitta i den felaktiga ställningen och det är musklerna som drar tillbaka så att det blir fel.

Så det krävs många behandlingar där man knäcker tillbaka höften och även ger massage så att musklerna får mjukna och tänja/sträcka på sig och lära sig att dom ska sitta på annat sätt än de gjort. 

Då du haft det så länge så till en början behöver du sannolikt gå två gånger i veckan och sen efter ett tag kan du gå en gång i veckan och sen efter ett tag en gång i månaden. Hur lång tid det tar innan det stabiliserat sig går inte att säga, men räkna med ett par år.

.

Cireea
2/13/15, 1:55 AM
#12

#11 Jag har knäckt den flera gånger utan något resultat, den hoppar bara tillbaka snabbare för varje gång jag behandlade. Som arbetslös har jag inga pengar att gå och knäcka den flera gånger i veckan eller flera gånger i månaden i ett par år. Fattar du vilka kostnader det blir för mig?! 

Jisses, jag drog ingen livshistoria utan drog allt mellan 2011 - 2015 i enormt korta drag. Hade jag skrivit det som det skulle vara hade jag varit uppe i flera A4 sidor. Så många läkarbesök och telefontider har jag varit med om. 

Sen behövs det fortfarande intyg på det här. Intyg jag inte kan få då läkarna vägrar skriva ett intyg. Enligt Af är det intyg från LÄKARE som gäller, ingenting annat. Jag visade upp diverse papper och intyg men ingenting var från en läkare och därför struntade dom blankt i det. Från läkare eller så är det vilket jobb som helst som gäller. Jag klarar inte av att lyfta tungt eller ha arbeten där man rör sig mycket. Jag skulle alltså behöva sitta rakt upp och ned på en stol, det är ungefär det jag klarar av i dagsläget. 

Mitt inlägg var inte tänkt som ett rop på hjälp till er här inne, snarare bara ett sätt att uppmärksamma att vår sjukvård är helt enkelt värdelös och att bara för att jag är yngre (notera att jag var 17 2011 då det började) lyssnar dom inte på mig. 

Som sagt, jag ska höra av mig till läkare igen i slutet av månaden då sambon får pengar. Kanske har jag råd att gå den här månaden. 

Vem vet, det kanske inte ens går att lösa?! 

Nu har jag sagt allt jag behövde säga 👋


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

annia1
2/13/15, 4:43 AM
#13

Som sagt att bara knäcka tillbaka räcker inte. Musklerna måste bearbetas så att dom får återgå till det som det ska vara.

Du har inte sagt nåt om intyg i tråden förut. Och behöver du intyg till AF så ja det måste en läkare skriva.
Men det behövs inget intyg för att gå till en kiropraktor/naprapat och få behandling det gör du privat och dom gör en helt egen undersökning och behandlar utefter det. 

Här där jag bor så kan man själv ringa och beställa tid vid vanliga sjukgymnasten utan att läkare är inblandade. Visst det bästa är om man har en färdig diagnos, men det går bra utan det. Och det ingår då (vad jag vet) i högkostnadsskyddet. 

Ja jag vet vilka kostnader det handlar om då jag själv gått privat. 

Sjukvården har alltid varit likadan när det gäller unga. Jag fick problem för nästan 40 år sen och det var lika då som nu. Att som ung så har man svårt att bli trodd och få undersökningar och behandlingar som krävs.

.

Annons:
VildaVittra
2/13/15, 8:10 AM
#14

#13 Men ta och ge dig och håll dig till TS frågeställning istället för att fortsätta mala på om en massa nonsens. Du har inte undersökt TS höft, ergo kan du inte veta om din "diagnos" är korrekt eller behandlingen verksam.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

OlgaMaria
2/13/15, 10:41 AM
#15

#12 Vem har du fått hjälp av med att knäcka tillbaka höften? Förstod det som att det var en sjukgymnast? För de går ju under högkostnadsskyddet så om du kommer upp i frikort blir resten av behandlingarna gratis.

Känner verkligen med dig! Man är utsatt när man är sjuk! :-(

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
2/13/15, 2:35 PM
#16

#14 Jag tycker ingen har skrivit nonsens i den här tråden utan pratat av egen erfarenhet om ett ämne som inte är enkelt.

Försök håll en vänlig ton.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Denna kommentar har tagits bort.
Linnsett
2/15/15, 7:25 PM
#18

#17 så du kan knäcka till höfter genom tankens kraft eller hur tänkte du?

Denna kommentar har tagits bort.
allhealing
2/16/15, 9:27 PM
#20

#18,

tydligen raderades mitt inlägg #17 som du svarar på i #18.

Såväl som mitt svar i #19 till samma inlägg av dig i nr 18. 

Dessutom utan någon som helst förklaring eller orsak angiven.

Förvisso är jag medial och kunde på vägen hem ikväll förnimma att det skulle ske. Jag såg även en liknelse som inträffade för ett antal år sedan i forumet Psykologi där jag skrev ett neutralt inlägg och där sajtvärden inte kunde hantera detta känslomässigt och valde därför att stänga av mig.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Annons:
Sindri
2/16/15, 9:32 PM
#21

Du får inte göra reklam här för din verksamhet! Det där inlägget blir nog också borttaget eftersom du har en länk till din kommersiella hemsida där.

Slutar du inte kan du antagligen bli helt avstängd från sajten.

Cireea
2/16/15, 9:36 PM
#22

#21 Av ren nyfikenhet: varför får man inte göra reklam för sin verksamhet?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

allhealing
2/16/15, 9:38 PM
#23

#21,

nu gjorde jag inte reklam. Jag fråga i inlägget om #0 hade tittat på andra lösningar.

Sedan svarade jag på #18 fråga. Hur nu det kan anses som reklamrelaterat?

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Sindri
2/16/15, 9:49 PM
#24

#22 av: Kaosarn
Det här är ju ett forum där vi ger och tar av varandras erfarenheter. Det står tydligt i skrivreglerna att man inte får utnyttja sajten för att
"Skriva inlägg i reklamsyfte eller marknadsföra produkter/tjänster utan medgivande från iFokus."

#23 av: allhealing
Det är ju så uppenbart att du vill sälja dina tjänster. Du skriver inte i allmänna ordalag om healing, eller om egen erfarenhet.
Ta bort länken till din hemsida!

allhealing
2/16/15, 9:56 PM
#25

#24,

tack för din syn på det hela.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

VildaVittra
2/16/15, 10:02 PM
#26

#24 Man får använda sin signatur till vad man vill, så det kan ju ingen kräva att #23 ska göra. Signaturen skulle ju dessutom ändras så fort medlemmen gör det, den är ju inte konstant.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

annia1
2/16/15, 10:03 PM
#27

Det är ok att ha länk till sin hemsida i signaturen även om det gäller företag. 

Går man in på inställningar och sen signatur står det. "däremot gärna en länk till din privata hemsida, blogg eller till ditt företag" 

Så signaturen är ok.

.

Annons:
Maria
2/16/15, 10:05 PM
#28

#25 Jag har tagit bort inlägget då jag liksom Sindri påpekat tycker att det var reklam för din verksamhet.

Jag blir också riktigt irriterad när du skriver att du inte fått någon som helst förklaring eller orsak angiven då jag redan i morse skickade ett PM till dig vilket du fortfarande inte har läst ser jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2/16/15, 10:10 PM
#29

# 26, 27 Ja man får gärna ha det med i sin signatur men när inlägget samtidigt är av den art att man beskriver sitt arbete och hur man eventuellt har lösningar på TS problem så blir det en slags smygreklam.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

allhealing
2/16/15, 10:19 PM
#30

#29 Maria, 

tack för ditt svar. Jag ser svaret nu i ditt PM till mig. Det är min åsikt att det är rakare att skriva ett svar i tråden här eftersom då alla kan följa vad som händer. Annars blir det bara raderade meddelande utan att någon förstår varför.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

allhealing
2/16/15, 10:22 PM
#31

Så nu kan jag alltså aldrig mer svara på några som helst inlägg i den här tråden och ge min syn på det som sker eftersom det kommer att uppfattas som smygreklam eftersom vissa läsare rapporterar det jag skriver till sajtvärden.

Då ber jag att tacka för mig i det här forumet. Det är synd tycker jag eftersom jag har mycket kunskap. Lycka till nu med forumet framöver i den anda ni nu väljer att driva det.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Maria
2/16/15, 10:24 PM
#32

När jag tar bort något och det är väldigt sällan så skriver jag alltid ett PM om varför.

Jag borde kanske skrivit i tråden redan då men nu har förklaring kommit.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2/17/15, 10:18 AM
#33

#31 Du har ju alltid Alternativbehandlingar iFokus att vända dig till.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

allhealing
2/17/15, 11:41 PM
#34

#33,

du missar i så fall poängen med att ha en sajt som heter hälsa iFokus. I så fall skulle ingen skriva här utan istället på Alternativbehandlingar. Då har du missat hela poängen med att ha en unik sajt för varje specifikt område/ämne.

Att ni vill nischa sajten mot vänsterländsk medicin är helt ok. Det vore bra om ni var tydliga med att det är så och att ni har inställningen att det är någonting separerat från annan hjälp som skulle kunna vara till nytta.

Då vart det så mycket enklare för oss som har en annan syn på vad hälsa är.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Annons:
Maria
2/18/15, 6:15 AM
#35

#34 Du får gärna skriva dina tankar om hälsa i allmänhet. Det har du gjort innan också i andra trådar. Ganska långa inlägg med ganska lite respons.

Denna gången däremot tolkades det som att du gjorde reklam för din egen verksamhet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

allhealing
2/18/15, 11:43 PM
#36

#35,

en sak man kan göra i ett forum är att föra en realtiddialog. Ett forum har fler funktioner än så. Sett över tid finns forumet kvar i många och och blir därför ett sökindex över tid som personer i framtiden kan dra nytta av. Det jag skriver är inte för att få likes i nuet och vara i ett forum där andra tycker som jag, en plats där man beundrar varandra. Det är för att dela med mig av min kunskap och mitt synsätt som andra sedan kan ta del av idag eller om 40 år. Givetvis tycker inte alla som jag. Men hur enformigt blir det inte om alla tycker likadant?

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Maria
2/19/15, 6:13 AM
#37

#36 De intentionerna är det många som har så du är inte ensam om det tankesättet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Linnsett
2/19/15, 8:50 AM
#38

#36 jag hann se ditt svar innan det togs bort även om jag inte tror på sånt där "hocuspocus" pga egen erfarenhet. Jag vet inte om det var direkt healing jag fick eller vad den kvinnan kallade sina "behandlingar" Hon la bara sina händer på olika delar av min kropp (där jag hade ont) samtidigt som hon mumlade en massa obegripliga ord som inte var riktiga ord (som när de talar i tungor om du hört sånt)

10 behandlingar fick jag och jag blev naturligtvis inte ett dugg bättre. Det kändes bara jäkligt skumt och otäckt med hennes märkliga språk och tafsande på mig. Flera tusenlappar fattigare var det enda som hände.

Kanske inte är sånt du sysslar med men ja, det hjälpte inte mig.

allhealing
2/19/15, 9:38 PM
#39

#38 Linnsett,

du har helt rätt. Det är inte det jag sysslar med.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Upp till toppen
Annons: