Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 3587 ggr
Emelie-E
1/31/15, 2:53 PM

Allergisk reaktion eller biverkning?

Jag blev biten av en katt i söndags och fick rätt stark penicillin att äta. Igår började det dyka upp lite prickar på ben och armar och läste i bipacksedeln att nässelutslag och mässlingsliknande utslag kan dyka upp efter 5:e behandlingsdagen, vilket det var igår. Idag när jag vaknade så var det mycket värre på armar och ben. Men tog min morgondos som vanligt. När min man kom hem och såg mig så ringde han genast till 1177 där han fick prata med en läkare. Jag ska genast avsluta kuren då jag har fått en allergisk reaktion. Han menar på att hade det varit något av det som stod i bipacksedeln så hade det rört sig om några få prickar/utslag inte över hela kroppen som jag har nu. Eftersom det står som det gör i bipacksedeln så tvekar jag. Dessa utslag dök ju upp efter 5:e dagen, precis som det står..? Vad tycker ni? Ska man försöka få tag på en annan läkare, fortsätta kuren eller helt enkelt sluta med den?

Annons:
Emelie-E
1/31/15, 2:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bild

AnneN
1/31/15, 2:56 PM
#2

Det där är inte en normal reaktion, normalt är några få prickar på ett begränsat område, det där ser helt klart ut som en allergisk reaktion, så mitt råd är att direkt avsluta behandlingen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Emelie-E
1/31/15, 3:04 PM
#3

Tack! Ville bara "höra" det från någon mer :P

soundtrack
1/31/15, 3:06 PM
#4

Avsluta! Det ser helt klart ut som en allergisk reaktion!

Emelie-E
1/31/15, 3:08 PM
#5

#3 Ja, nu blir det ingen mer penicillin! Ska kontakta min läkare på måndag för att kolla såret och hur man ska gå vidare nu när man avbryter mitt i behandlingen.

AnneN
1/31/15, 3:23 PM
#6

Jag blev rejält biten av en katt för några år sedan, men tål inte penicillin så jag höll såret rent med väteperoxidlösning (finns på apoteket) och det läkte fint.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Emelie-E
1/31/15, 4:05 PM
#7

Såren förutom ett har läkt fint. Det som blev djupast är lite svullet och så fortfarande. Men jag håller koll :) Jag blev biten rakt över handleden så jag får rätt ont mellan varven och idag är första dagen jag kan använda handen nästan som vanligt igen. Så det borde vara lugnt iaf :)

[TanatosNyx]
1/31/15, 6:58 PM
#8

absolut helt rätt att avsluta kuren omedelbart. Får du mer symptom behöver du åka in. Skriv ner namnet på medicinen och spara till framtiden, är viktigt att man kan tala om ifall man har medicinallergier. 🙂

Emelie-E
2/1/15, 10:25 AM
#9

#8 Jepp, ska skriva in det i mitt medicinska ID på telefonen. Tycker bara det är så lustigt alltihop. Jag som aldrig någonsin har reagerat på något i hela mitt liv blir helt plötsligt bara sådär överkänslig mot penicillin, något man faktiskt kan behöva ta någon gång ibland.. Blöh..

Jag blir snart tokig, det kliar! Försökte hitta något klådstillande på apoteket men har inte hittat något? Finns det något receptfritt över huvud taget? Min mamma sa att det skulle finnas men jag hittar inte :(

AnneN
2/1/15, 12:35 PM
#10

#9 testat med vanligt kylbalsam, samma som används vid solbränna? Det kan lindra lite iallafall, annars får du nog åka in på någon jourcentral.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[TanatosNyx]
2/1/15, 1:09 PM
#11

Receptfri allergimedicin, kortisonsalva, kylbalsam :) fråga de anställda, finns en del.

Emelie-E
2/1/15, 1:10 PM
#12

Hittade lite xylocain som jag smörjde in på det värsta och det gav sig någorlunda iaf. Ska ringa läkaren imorgon i vilket fall och ger klådan inte med sig tills dess så hoppas jag att jag kan få något vettigt.

mongu
2/1/15, 10:25 PM
#13

Bra att du slutade för så ska man inte bli av antibiotika. Däremot måste du söka läkaren imorgon som du tänkt. 

Du blev biten över en led och det är extra känsligt. Hoppas att det läkt ordentligt.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Annons:
Emelie-E
2/2/15, 11:32 AM
#14

#13 Vi ringde läkaren i morse och jag ska inte äta mer penicillin för detta nu och så länge handen eller området runt såret inte blir blått eller ändrar sig allt för mycket så behöver jag inte åka till läkaren. Det gör ju ont när jag använder handleden, gör liksom ont inuti och inte där såret är, men gissar på att det är normalt.

[kerstinthemilklover]
2/2/15, 4:56 PM
#15

Du kan ta allergitabletter mot klådan. Det hjälper vid nässelutslag.

Upp till toppen
Annons: