Annons:
Etikettkost-och-recept
Läst 5128 ggr
IceTee
1/25/15, 11:27 PM

Remiss till dietist?

Jag har ingen aning om vad jag kan/bör äta med min känsliga mage och vågar inte prova mig fram. Dels är jag väldigt kräsen, och får hemska kväljningar om maten inte är aptitlig vilket gör att jag inte äter helt enkelt, och dels har jag inte råd att prova en massa olika livmedel…

Jag skulle vilja få hjälp av en dietist, men jag undrar om man behöver en remiss till det, och hur man i så fall får det? Min läkare är himla jobbig… hon sätter ingen diagnos trot att hon sagt "ja det låter ju lite som IBS", och hon vägra sjukskriva mig med anledningen "det är så synd att sjukskriva ungdomar". Jag kan förstå om hon inte vill sjukskriva mig pga att jag inte är sjuk nog i hennes ögon, men för att det är synd?! 

Nåja, tillbaka till problemet. Behöver man en remiss eller kan man gå själv?

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Sindri
1/25/15, 11:39 PM
#1

Tror tyvärr inte en dietist kan säga vad du kan/inte kan äta. Vi människor är så olika, du får helt enkelt pröva dig fram. Här är lite tips på vad som hjälpt andra, men som du ser är det olika på vad man tål och inte tål. Kanske kan du få något användbart tips.

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d716dd1b9cb46224407bcb6-om-ibs?discussions-1

IceTee
1/25/15, 11:42 PM
#2

#1 inte? 😕 Vad gör en dietist då, trodde deras jobb var att hjälpa en lägga upp en diet baserat på en problem?

LCHF är absolut inte intressant tyvärr, av personliga anledningar.

Medarbetare på Skor iFokus

Sindri
1/25/15, 11:49 PM
#3

Ja, men om du har "något som låter som IBS" så är det inte lätt att veta vad det är som ger dina symptom. Om du läser i tråden som jag länkade till så ser du att de som skriver är överkänsliga mot olika saker.
Om dietisten också tror att det är "något som låter som IBS" så kommer hon att rekommendera dig en kost som många med IBS vittnat om att de bara blir sämre av, som mycket fullkornsprodukter t ex. Och du skriver att du är kräsen med mat - om nu dietisten mest rekommenderar sånt du inte gillar, hur hjälpt blir du av det?

Du kan vara överkänslig mot gluten, mot mejeriprodukter, mot någon frukt eller grönsak etc, etc. Dietisten kan inte veta det. Du måste prova. Vad äter du under en dag?

IceTee
1/25/15, 11:51 PM
#4

#3 så du rekommenderar att jag går till en annan läkare för att få ett bättre utlåtande?
Rekommenderar hen att jag ska äta något som är riktigt hemskt så kan vi antagligen komma fram till hur mycket jag ska äta. Det kan inte vara meningen att jag ska må dåligt av att äta nämligen

Dock undrar jag fortfarande hur man kommer i kontakt med en dietist. Hur vida de kan eller inte kan hjälpa mig får jag väl se när jag väl är där

Medarbetare på Skor iFokus

JohannaEkroth
1/25/15, 11:55 PM
#5

Min läkare remitterade mig till dietist pga av min IBS-mage, magkatarr och att jag inte åt för att jag då mådde så dåligt. Men jag skutade gå, för jag fick i slutänden göra allting själv. Att prova mig fram. Så jag äter väldigt lika. Åt mycket tärnad salladskyckling. Men nu äter jag mycket potatis som jag borstar med rotfruktsborste och delar med kniven på hälften, hälften och så hälften igen om de är stora och mikrar de i 5-6 minuter ungefär. Brukar äta oliak saker till potatisen. Ikväll blev det sylta och en skvätt grädde, körsbärstomater, örtkrydda och en skalad morot till efterrätt.

Har märkt att min IBS blivit bättre sedan jag fick bukt med magkatarren och det fick jag efter jag började äta Esomeprazol 20 mg till natten. Från att ha haft kramper, illamående, hemska vattniga fettdiarréer flera gånger om dagen och gärna nattetid så går jag på toa en gång om dagen med fast och fin avföring. Visst att det kommer någon gång. Men den kokta potatisen har jag märkt, är en del av livselexiret. Jag har till och med kunnat göra mjölkbaserade smoothies och kan äta mild taco och kan äta på MAX eller McDonalds någon gång utan att magen kraschar. Tog en pizza med oxfilé och beasås i förrgår och åt chips igår kväll utan problem. Hade det varit då, hade jag suttit på toan hela förrgår och idag. Nu vet jag att IBS:en kan gå i skov. Men ja, peppar, peppar!

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Sindri
1/25/15, 11:57 PM
#6

Jag skulle först läsa tråden jag skickade en länk till. 😉
Jag skulle leta vidare på mina symptom. Sedan kanske prova att äta annorlunda och se vad magen blir bättre/sämre av. Om du hittar några symptom som stämmer in på dig, så ring en läkare och be att få göra en utredning/ta prover om det är det du har.
Jag har själv haft olika symptom (fast inte från magen) och varit hos läkare och dietister som inte kunna hjälpa mig. Jag har letat mig fram på nätet och lärt mig om min kropp och testat.
Om du vill lägga ut pengar på en dietist så gör det, men jag är inte säker på att det är någon lösning. Ring närmaste dietist och fråga om du behöver remiss.

Annons:
IceTee
1/26/15, 12:01 AM
#7

#5 hade du fått en diagnos redan då? Vad trist att det inte fungerade med en dietist för dig 😕

#6 är inte riktigt intresserad av den, bad om råd till hur man kommer i kontakt med en dietist, inte vad jag kan göra själv faktiskt, men tack ändå!

Medarbetare på Skor iFokus

JohannaEkroth
1/26/15, 12:02 AM
#8

Kan berätta att jag äter laktosfritt också men sedan 6 år tillbaka.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

IceTee
1/26/15, 12:04 AM
#9

Laktosfritt har inte gjort någon skillnad för min mage! Åt laktosfritt i ett par år, men det gjorde ingen som helst skillnad för min mage 😕

Medarbetare på Skor iFokus

JohannaEkroth
1/26/15, 12:08 AM
#10

Laktosfritt tog ju inte bort IBS:en, men den låg ändå i grunden hos mig. Sedan efter har jag fått behandla magkatarren och IBS:en. Så jag äter ju fortfarande mejeriprodukter, men laktosfria.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

IceTee
1/26/15, 12:12 AM
#11

#10 kanske ska dra till med laktosfritt igen (i alla fall minska på laktosen) och se ifall det gör någon skillnad? Det har ju faktiskt längre hållbarhet än vanliga produkter 👍

Medarbetare på Skor iFokus

JohannaEkroth
1/26/15, 12:31 AM
#12

Ja absolut är det värt det om det är en "del" av problemet. Blodprov är ju ingenting som har påvisat någonting, jag märkte bara att det blev en aning bättre, och idag märker jag ju om jag äter någonting med mycket laktos i. Får sota för det 1  dag efteråt när laktosen ska spjälkas i tunntarmen. Får kramper och och blir uppblåst och får ont och så.

Laktos är ju en sockerart och när man saknar laktasen som spjälkar laktosen så jäser mjölksockret och om du vet hur vin på jäsning eller hur bröd beter sig så kan man förstå att det är en smärtsam process när gaserna frisätts. Plus att vätska tillsätts av kroppen, vilket resulterar i dessa gasiga diarréerna.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

IceTee
1/26/15, 12:33 AM
#13

#12 ja, jag lär ju märka om jag bli bättre rätt fort faktiskt!

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
JohannaEkroth
1/26/15, 12:41 AM
#14

#13. Ja. Men kom ihåg att kolla ingredienserna och färdigsåser och soppor och sådant.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

IceTee
1/26/15, 12:43 AM
#15

#14 ja, jag försöker mest göra från grunden och frysa in istället ifall det är möjligt!

Medarbetare på Skor iFokus

Intehärutandär
1/26/15, 1:10 AM
#16

Dietister kan inte göra så mycket vid IBS (är själv utbildad näringsfysiolog och har IBS). Just för det är så individuellt. 

Jag kan inte äta laktos + gluten ihop t ex. Men lite laktos utan gluten brukar gå rätt bra, så länge det inte är riktigt fet laktos - som grädde och creme fraiche t ex. Gräddfil, fetaost och fil går bra som är syrligt. Men äter jag det med pasta t ex så brakar magen direkt. 

Det bästa Du kan göra är att föra mat-dagbok. Skriva vad Du äter, hur Du mår före och innan, hur stressad Du är den dagen (inre och yttre stress) m.m. Så får Du fram vad Du reagerar på och framförallt vilka kombinationer. 

Jag reagerar t ex olika på rå morot, kokt, ugnsstekt och stekt.

IceTee
1/26/15, 1:15 AM
#17

#16 ja, jag får väl börja med det…

Medarbetare på Skor iFokus

[brinker]
1/26/15, 9:22 AM
#18

Läkaren har satt ibs på mig för några månader sedan. Fick ingen mer hjälp än så, det jag gick till läkaren var dock inte pga magproblem. 6 mån senare jag har fortf ont o kan knappt andas när jag rör på mig.

Jag villockså gå till dietist av olika anledningar o ska fråga vid nästa läkarebesök. Vad jag undviker är laktos, nybakade vitt btöd, äter ibland. Detta undviker jag då jag haft gallproblem - fet mat, kryddstarkmat.

Sedan saen läkare att när man har ibs är lagom med fiber bra. jag käkafr fiber hela tiden men fick rådet att minska.

Record
1/26/15, 10:21 PM
#19

#15  Håller med dig, laga mat från grunden med riktiga livsmedel utan alla tillsatser man kan finna, det är just det som #Sindri hjälper dig med . Försök en gång till med den länken, så finns inte någon "hemsk mat" kvar.

Kibschen
1/26/15, 11:09 PM
#20

Nu får ni lägga av med den där länken. LCHF är en ganska extrem diet som kanske kan fungera jätte bra för en del men som helt saknar medicinskt stöd för att vara en bra basdiet. 

Just IBS är ju också en en samling av magproblem varav många av de irritationer som en del av IBS patienterna lider av är grovt förvärrade av fet mat vilket LCHF förespråkar friskt.

Annons:
IceTee
1/27/15, 1:34 AM
#21

#19 har läst länken, men tyckte inte den hjälpte mig, tack ändå! :)

Medarbetare på Skor iFokus

Record
1/27/15, 10:47 AM
#22

#20

Var finns det för stöd för ditt uttalande? Enligt SBU finns det inget fel.

IceTee
1/27/15, 2:19 PM
#23

#22 jag vill inte lägga mig i, men försökte leta och kunde inte någonstans hitta var de rekommenderade lchf till personer som inte lider av övervikt eller diabetes? Skulle du kunna länka, är lite nyfiken :)

Medarbetare på Skor iFokus

Scorpio97
1/27/15, 2:35 PM
#24

Har du kollat om det finns privata dietister i närheten? (: Då borde det ju inte behövas någon remiss tänkte jag.


//Jessie

OlgaMaria
1/27/15, 2:40 PM
#25

Jag kollade lite på pubmed vilka studier som finns på IBS och kost. Något som verkar ha slagit igenom lite bredare på sistone är FODMAP-dieten som utesluter olika typer av kolhydrater som är svårare för magen att processa. LCHF-kosten behöver ju inte fundera så mycket eftersom de flesta kolhydrater ryker, men t ex så kan mjölksockret ofta vara svårt vilket inte automatiskt utesluts då man äter LCHF.

Något som också finns stöd för är att probiotika ofta hjälper. Finns även studier som visar att ren lågkolhydratkost hjälper, (men det är ju logiskt ifall FODMAP-dieten hjälper). Som denna t ex

Anledningen till att besöka en dietist är väl för att få hjälp med någon att avstämma med. Men tror som andra att jobbet ändå faller tillbaka på en själv att pröva sig fram. En vän med IBS har gått till dietist länge och den hjälpen hon fått där har väl mest varit att de prövat olika saker och att hon fått regler att undvika en massa saker x antal veckor för att se om det hjälper. Inget hon inte hade kunnat göra på egen hand, och så mycket framgång blev det ju inte heller tyvärr. :-/

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

IceTee
1/27/15, 2:58 PM
#26

Jag har bestämt mig för att jag får börja med matdagbok än så länge i alla fall, eftersom det verkar som att IBS är så brett att det inte finns några tumregler… Och så ska laktosen uteslutas igen, som första steg!

Medarbetare på Skor iFokus

Kibschen
1/27/15, 3:08 PM
#27

Jag har inte några bra källor som typ bloggare och sånt eller människor vars inkomst är totalt beroende av lchf men du kanske kan stå ut. SBU är ju med och du verkade gilla den källan. Vad det gäller sbu så släppte de en rapport där en del valde att tolka resultatet som du gjorde, att det var helt ofarligt. Dock har aldrig SBU kommit fram till det och vid flera tillfällen förtydligat detta. Vad de kom fram till var att det kan finnas en vis fördel om man har diabetes men även där har dem tydligt lämnat reservationer inför risken på lång sikt. Det medicinska stöd som finns är att det kanske inte är lika farligt med fett och mättat fett som man tidigare trott. Dock är det inget stöd för att lchf är en bra ide för det. Det finns en del poänger i att en del av befolkningen får i sig för mycket kolhydrater vilket hänger ihop med insulinet samt att det finns av vissa en överkonsumtion av fibrer vilket får för bra fart på magen. Sen kan man då välja att tro att det är giftigt och utesluta det helt ur sin kost eller bara dra ner på det och få en bra blandad kost vilket det faktiskt finns gott om medicinska rekommendationer som hävdar att det skulle vara hälsosamt. Du kan visst föreslå lchf men försök inte pracka det på folk som säger nej som dessutom kan ha en åkomma som inte tål dieten! http://m.netdoktor.se/mage-tarm/artiklar/ibs-irritabel-tarmsyndrom-irriterad-tjocktarm/#bmb=1 http://www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Sjukdomar/IBS---kanslig-tarm/ http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/stod_till_varden/Fragor-och-svar-LCHF/ http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-och-naring/Fragor-och-svar-om-LCHF/ http://www.aftonbladet.se/debatt/article17631151.ab (inte så bra källa men dem citerar i alla fall sbu som du verkade ha respekt för) http://www.sbu.se/sv/Publicerat/Gul/Mat-vid-diabetes/

Annons:
Record
1/27/15, 11:22 PM
#28

#23 IceTee

Bra att man är nyfiken, för att komma vidare. En kamrat vilken bara drack mjölk o åt vitt bröd, ville inte höra några tips, efter ett antal år har han nu en påse på magen, och lider. Så se upp i tid, läs i länken nedan. Lycka till !

https://www.google.se/search?hl=sv&q=ibs%20site:kolhydrater.ifokus.se&gws_rd=ssl

Record
1/27/15, 11:34 PM
#29

#27

Har du läst SBU rapporten nu är du snabb, på de två dagar du svarat, sällan, ta du en titt till, det är många sidor. Du har helt rätt ,de kunde inte se hur länge en människa lever. Andra studier finns bl.a Dietisternas hemsida där de stolt visar upp deras uppdragsgivare. Ganska kusligt! Jag har inte sagt att LCHF är en diet, det är en livsstil utan slut…..

IceTee
1/28/15, 1:44 AM
#30

Jag väljer nu att sluta svara på inlägg som rekomenderar lchf. Har redan sagt att det inte intresserar mig, och det är mitt beslut.

Medarbetare på Skor iFokus

IceTee
1/28/15, 2:32 AM
#31

#29 skulle du kunna länka rapporten? Hittar bara den om kost vid diabetes och glukosintolerans

Medarbetare på Skor iFokus

OlgaMaria
1/28/15, 9:07 AM
#32

Kan du inte berätta lite mer hur du vill och inte vill äta? Så kanske man kan komma med lite tips som kunde passa dig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

IceTee
1/28/15, 1:35 PM
#33

#32 jag har ingen aning, har tänkt prova mig fram själv för att hitta. Det enda jag bestämt mig för att att dra ner på vitt mjöl och socker rejält

Medarbetare på Skor iFokus

OlgaMaria
1/28/15, 2:45 PM
#34

#33 Men du vill ju inte äta LCHF tex. Är det för att du inte vill äta kött eller fett eller vad baseras det på? Låter som en jättebra början i alla fall att dra ner på mjöl och socker! :) Och att föra matdagbok!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
IceTee
1/28/15, 2:51 PM
#35

#34 det är potatis och ris jag inte vill undvika! Märker att jag inte mår dåligt alls av dem nämligen! Och frukter vill jag äta i små mängder (blir lite vindruvor någon gång i månaden) Så jag kanske kör en "halv" lchf? Är dessutom rädd för att gå ner i vikt, och att äta för mycket fett förvärrar mina adhd-problem har jag märkt (precis som socker)

Medarbetare på Skor iFokus

OlgaMaria
1/28/15, 2:55 PM
#36

Okej! :) Då förstår jag bättre. Ja, känns ju bättre med potatis och ris än pasta t ex. Hoppas du får må bättre!

Här kunde man få en lista över FODMAP - mat som man ska undvika. 

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

IceTee
1/28/15, 3:41 PM
#37

#36 tack! Ska kolla in länken! Tänkte leta upp majsbröd utan vetemjöl ifall det finns, känns som om det skulle vara mycket bättre för magen!

Medarbetare på Skor iFokus

Sindri
1/28/15, 4:10 PM
#38

#35 av: IceTee

Du behöver inte kalla det för något alls. Det som kallas LCHF kan också vara olika för olika personer. Det viktiga är att du själv vet vad du mår bra/dåligt av. Att föra matdagbok kan kännas träligt, men det är en smart idé och man ser ofta saker och sammanhang man inte tänker på annars, när man läser den.

Har du märkt om det spelar någon roll vilken typ av fett du äter? Om du gillar kokosmjölk så finns det en extra creamy (Santa Maria i lila tetra) som man kan använda i matlagning eller t ex göra chiapudding av. Helt laktosfritt.

IceTee
1/28/15, 4:19 PM
#39

#38 har inte märkt någon skillnad ännu, men det kanske jag gör när jag för matdagbok! Kokosmjölk har jag köpt, och har beställt chiafrön, jag och pojkvännen tänkte se ifall det var något som passade oss till frukost!

Medarbetare på Skor iFokus

Sindri
1/28/15, 4:28 PM
#40

Jag äter det ibland, har i extra kokosflingor, lite skivad banan och kanske dadlar eller granatäppelkärnor. Jättegott men tyvärr för mycket näring och kolhydrater för mig så det blir inte ofta. Men har man inget problem med blodsockret är det en väldigt god, mättande och bekväm frukost. Man lägger chiafröna i kokosmjölken kvällen innan så är det klart på morgonen.

IceTee
1/28/15, 5:46 PM
#41

#40 låter jätte smidigt! Och jag älskar kokosmjölk, så det blir nog inte problem att få i sig på morgonen!

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Kibschen
1/28/15, 8:15 PM
#42

#29 jag hävdade inte att jag läst igenom den sen du bad mig men SBUs rapport inte på något vis är till din fördel. Jag kommer citera rapporten senare men ingen av de officiella källorna som levererade rapporten kom fram till samma sak som dig. Det finns dock gott om professionella lchf bloggare/coacher som tolkat det annorlunda men eftersom deras yrke hänger på att de kommer fram till att lchf visst är en bra diet för deras kunder eller läsare så anser jag dem inte vara en trovärdig källa. Jag har skummat igenom rapporten. Del 1.1, 1.2, 1.3, 1.4 (ETC!) specificerar tydligt att det gäller personer med diabetes. Dessutom var undersökningen framgångslös. Från rapporten "Ingen isolerad kostinsats har vetenskapligt säkerställda effekter på risken att utveckla diabetes vid nedsatt glukostolerans. Däremot finns starkt vetenskapligt underlag för att så kallad livsstilsbehandling, där lågfettkost kombineras med ökad fysisk aktivitet, har en skyddande effekt mot utveckling av diabetes hos dessa högriskindivider. Det saknas studier av livsstilsförändringar som innefattar andra typer av kostomläggningar." Jag hävdade aldrig att jag läst den 357 sidor långa SBU rapporten på 2 dagar men det enda jag läst i den som skulle kunna tolkas till din fördel är att det saknas studier för att ge ett vetenskapligt definivt utlåtande om LCHF. Vilket även bevisar mitt påstående om att det saknas medicinskt stöd. Dock vid åtskilliga tillfällen förtydligar SBU att de diabetiker som går på kosten bör göra detta med försiktighet och kontroller på grund av risken för njurskador samt hjärt och kärlsjukdomar som försiktighetsåtgärd. Det ska tilläggas igen också att det handlade om kost vid glukosintolerans samt diabetes och att det gällde en lågkolhydratkost och att de tester som gjorts inte var lika extrema. Antingen så visste du inte vad som stod i rapporten eller så hoppades du på att jag inte skulle haft det. Annars hade du nog inte använt den som källa mot mitt påstående att det inte finns medicinskt stöd. Snarare gömt den. Gör om gör rätt! Jag vill avsluta med att säga att man kanske ska röra sig med en viss försiktighet när man rekommenderar en högfett kost till en person som lider av ibs som i många fall har setts bli värre av fett. Vad det gäller ibs hänvisar jag till mina tidigare källor.

Record
1/28/15, 10:24 PM
#43

#42

Du läser rapporter som fan läser bibeln, utelämnar citat i dina uttryck, mig gör det inget för ja vet bättre efter 8 år med LCHF. Vilket fett består din hjärna av. Länken nedan gäller fortfarande om man vet vilken diagnos man har.

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d716dd1b9cb46224407bcb6-om-ibs?discussions-1

Maria
1/29/15, 9:25 AM
#44

#43 Håll god ton till varandra tack.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mongu
2/1/15, 10:45 PM
#45

TS kolla med din VC om du verkligen behöver remiss för att få kontakt med deras dietist. Om du behöver så ber du att läkaren skriver en.

Lycka till med ibs får man nästan testa sig fram för att se vad som passar bäst att äta.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Kibschen
2/3/15, 2:16 AM
#46

#43 Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka din kritik. Jag gav dig mer än ett citat? 

Jag kan visst ha tolkat rapporten fel men med tanke att de professionella som tog fram rapporten samt livsmedelsverket, hade samma slutsats  så tror jag tyvärr det är troligare att du ser vad du önskar i den rapporten.

Livsmedelsverkets åsikter angående risken:

"Att äta LCHF-kost under en kortare tid för att gå ner i vikt innebär troligen ingen risk men det finns ännu ingen forskning som visar vad som händer om man äter LCHF-kost under lång tid, som tio-tjugo år" 

"Att äta LCHF under en längre tid kan vara skadligt på grund av följande anledningar:

  • LCHF ger ibland förstoppning eftersom kosten kan vara fiberfattig. Fibrer minskar även risken för tarmcancer. 

  • LCHF-kost ger inget fullkorn, eftersom fullkorn bara finns i spannmålsprodukter som bröd, pasta, ris och gryn. Fullkorn minskar bland annat risken för hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, övervikt och eventuellt också cancer.

  • LCHF-kost innehåller ofta mycket mättat fett vilket i allmänhet höjer de farliga blodfetterna. Detta gäller framför allt om man inte går ner i vikt. Man vet att höga blodfetter ökar risken för hjärt- och kärlsjukdom. Om man byter ut mättat mot fleromättat fett minskar risken för hjärt- och kärlsjukdom.

  • Vissa varianter av LCHF-kost innehåller stora mängder kött och charkprodukter vilket har visats öka risken för cancer i tjock- och ändtarmen.

  • Personer som äter fullkorn, frukt, grönsaker, rotfrukter, fisk och olja håller sig vanligen friskare än de som äter mycket kött, smör och grädde och lite grönsaker."

 http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-och-naring/Fragor-och-svar-om-LCHF/ 

Deras ståndpunkt har ifrågasatts men det är inte samma sak som att det finns stöd för ändring i den medicinska standarden eller att den har medicinsk stöd.  

För att svara på din fråga angående vilket fett min hjärna består av så tror jag det är ca 60 % mättat fett och 15- 20 % olika fettsyror, DHA tror jag ska vara den vanligaste. Tar det här från bakhuvudet orkar inte plocka fram källor för att bevisa din uppenbara poäng.  Ja du har faktiskt rätt hjärnan behöver mättat fett för att byggas upp men använder primärt glukos som bränsle. Den kan gå över till att använda ketoner när den hamnar i ketos  vid brist på glukos. Dock använder den glykos även om det finns tillgång till båda. Jag har inte någon bas för mitt uttalande här men kroppen brukar prioritera hjärnan och jag tror inte det är en slump att den prioriterar som den gör.

Jag kommer inte svara på dig fler gånger då du inte direkt ger givande svar eller bas för din kritik. Jag har även börjat tvivla om du läser mina svar baserat på vad du svarar med för kritik.

Record
2/3/15, 11:52 AM
#47

#46

Och allt detta har du fått fram genom att sitta uppe  söka till 02,16 i natt.

Jag har inte hänvisat dig till SBU och diabetes, utan SBU som Svensk statlig myndighet för folkhälsa. Livsmedelsverkets tolkning vilken du anger kan man inte lita på, LCHF innebär inte ett överskott av kött o charkprodukter, och är således fel . Du har helt rätt med hjärnans bestånd av fett, men varför funkar det inte? Övriga svar kan jag utan att titta under en lång tid av år.

IceTee
2/3/15, 3:10 PM
#48

#47 jag väntar FORTFARANDE på en länk till det du hänvisar till från sbu Och vad spelar det för roll om hen skrev det sent på kvällen? Tänk om hen inte hade tid förrän då? Förstår faktiskt inte vad det har med något att göra, annat än att få klaga på Kibschen…

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Kibschen
2/3/15, 3:27 PM
#49

#47 Men snälla du! Du måste väl förstå att inte jag sitter och läser 357 sidor vetenskaplig rapport över en natt bara för att du säger något i ett forum utan att jag läst den över tid för att jag var intresserad av informationen i rapporten? Du har fortfarande inte länkat en oberoende källa eller ens försökt att komma med något annat som styrker ditt svar än att klanka ned på vad jag skriver utan någon som helst ytterligare informationy. Vad väntar du på? För övrigt är det inte jättesvårt att läsa den mängden text på två dagar. Ge dig eller kom med något konkret istället för att spotta ur dig dumheter. Jag bröt mot att jag inte skulle skriva igen men du får ytterligare en chans. Snälla kom med något konkret annars ger jag helt upp på någon form av diskussion.

fridelfina
2/3/15, 11:06 PM
#50

Dietist som kan FODMAP-kost vid IBS, har distanskurs också. 

http://ibsfri.se/

 
 

IceTee
2/3/15, 11:29 PM
#51

Jag fick reda på något intressant från en sköterska här om dagen Det är vanligt att folk med mina besvär (adhd och ångest) får magproblem. Det beror tydligen på att det finns receptorer i magen också, och eftersom mina ångestreceptorer inte fungerar som de ska så ställer de även till det i magen! Har ingen källa, men jag tyckte att det var väldigt intressant faktiskt!

Medarbetare på Skor iFokus

fridelfina
2/4/15, 6:20 PM
#52

Det var intressant!

 
 

Sindri
2/4/15, 8:38 PM
#53

Oj, ja just det, det finns ung forskning som handlar om hur tillståndet i mage och tarm påverkar tillståndet i hjärnan.

SÅ - det kanske rent av är så att det inte är ångestreceptorerna i hjärnan som påverkar magen - utan det kanske är tvärtom. Ganska hisnande tanke, men som sagt, väldigt ung forskning.
Även om många enskilda personer vittnat om hur de själva upplever att deras sinnestillstånd (bl a jag själv i viss utsträckning) förändrats när de lagt om kosten. Men det får inte räknas som vetenskap.
http://na.se/nyheter/orebro/1.2218762-vagen-till-hjarnan-gar-via-magen

Tänk så rätt det gamla talesättet är: Du är vad du äter

IceTee
2/4/15, 8:43 PM
#54

#53 det låter ju väääldigt troligt att det hör ihop på något sätt i alla fall! De flesta blir väl lite illamående eller så när de blir riktigt stressade?

Medarbetare på Skor iFokus

Upp till toppen
Annons: