Annons:
Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 45983 ggr
J0554N
2015-01-24 21:08

Är detta psoriasis eller mjälleksem?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Ska till läkaren i nästa månad men tänkte kolla om någon här är mer kunnig(har råkat ut för mestadels skitläkare som inte verkar kunna deras jobb) 

Vad ser detta ut som? kommer i perioder i hårbotten, mest vid nacken och bakom öronen. Med mycket klåda och håravfall.  psoriasis? svamp? mjälleksem? något annat?

Strong people don't put others down, they lift them up. 


Annons:
[0123]
2015-01-24 21:19
#1

Allergi mot något?

Maria
2015-01-24 21:48
#2

Många får utslag i hårbottnen som kan vara stressrelaterat också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

J0554N
2015-01-25 12:59
#3

#1 skulle inte tro det… har haft så i 4-5 år och provat många olika produkter, har sedan 2 år tillbaka bara använt naturliga och ekologiska produkter.

#2 skulle kunna vara det, men vad kallas dem utslagen? Får torra eksemliknande utslag på andra ställen än hårbottnet men de kliar inte alls som dessa i håret…

Strong people don't put others down, they lift them up. 


Maria
2015-01-25 13:26
#4

Stressutslag tror jag bara man brukar säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[SisselaJ]
2015-01-28 01:35
#5

Jag har precis som du beskriver, och även i öronsnäckorna. Läkaren sa att det var Sebboroiskt exsem. Det är hos mig väldigt stressrelaterad men blir värre av andra faktorer också. Det är också ärftligt så kanske någon i din släkt har haft liknande? Jag behandlar med olika kortisonsalvor/schampon, det ger lättnad och bra effekt. Men gå till hudläkare och få det undersökt, så du vet 100%.

J0554N
2015-01-28 18:14
#6

#5 hmm ja det kan det vara, har sökt lite på det! Kan man få det utav stress eller blir det värre av stress? Tänkte gå till vårdcentralen, men bra att samla på sig lite information eftersom jag aldrig fått några svar ang tidigare problem/sjukdomar utan själv fått komma med förslag om vad det kan vara… 

Vet bara att en släkting har haft psoriasis men utslagen är inte alls som "plack" och hårda även om själva huden är torr på de partierna.

Strong people don't put others down, they lift them up. 


Annons:
[SisselaJ]
2015-01-28 19:40
#7

Jag vet inte om det uppkommer utav stress, bara att det kan förvärras. Jag tror att det är svårt att skilja på seborroiskt eksem och psoriasis i hårbotten, om man inte är en hudläkare. Jag gick till vårdcentralen för att kolla så jag inte hade eksem i örongången och då kom han fram till att det nog var mjälleksem, men det var inte heller en hudläkare.

Jag har precis som symptomen för psoriasis mycket besvärande eksem i hårfäste, bakom öron (i öronen) och i nacken, precis som du säger att du har. Och det liknar väldigt mycket det på dina bilder. Jag har valt att tro på seborroiskt eksem eftersom jag faktiskt har det i släkten.

[TanatosNyx]
2015-01-30 02:37
#8

det finns ett knep att skilja på seborroiskt eksem och psoriasis - seborroiskt eksem har flagor som fastnar en bit ute på hårstråna och klibbar, vilket inte psoriasisflagorna gör. Man blir även fet/oljig om fingrarna om man tar i håret om man har seborré.

[Thiah]
2015-01-30 07:15
#9

Mina flagor kan nog fastna på hårstrået utan problem när jag kliat men dom är helt torra och vita. Sen är min psoriasis liksom rejälare i flagorna än dina utslag. Det är mindre enbart rött och mera fjällande områden(så länge jag inte just kliat sönder mig.) Hoppas hursom att du får hjälp. :)

[TanatosNyx]
2015-01-30 12:55
#10

Allt mjäll kan fastna i håret :) jag menar klibba fast då det är oljiga flagor. Det sätter sig verkligen fast.

J0554N
2015-01-31 18:53
#11

8# själva utslagen vet jag inte om dem lossnar eller klibbar fast i hårstråna för dem är oftast i nacken men har något mjäll liknande/död hud som sitter precis vid hårrötterna och känns som feta sandkorn. Tvättar håret mellan 3-5 dagars mellanrum men ja det är ju oljigt när man tar i hårbottnet 🤔

Någon som vet hur ärftligt är psoriasis är? Har utslag även på kroppen men dem liknar inte dessa utan är bara rosaröda och flagnar, kan man ha t.ex hårbotten psoriasis och eksem på huden eller är allt en o samma?

Strong people don't put others down, they lift them up. 


[Thiah]
2015-01-31 19:21
#12

Psoriasis är väldigt ärftligt. Rosaröda och flagnande låter mera som min psoriasis en normal dag. Sen när det är extra torrt eller annat så är det rött. Och jo, du kan ha psoriasis på ett ställe och sedan ha andra eksem på andra ställen.

graleh
2015-09-29 10:00
#13

Hur gick det sedan med detta?

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Annons:
Lia
2015-09-29 19:01
#14

Jag hade alltid förut liknande utslag, mamma har samma sak. Vi har fått höra att det är någon form av mjällexem. Jag fick varje dag med stora sårkakor i hela hårbotten. Sen jag började med head&shoulders har jag helt sluppit problemet. Men använder jag annat schampo några tvättar kommer det tillbaka.

Upp till toppen
Annons: