Annons:
Etikettsmärta-och-värk
Läst 3094 ggr
VampireGirlElvira
1/21/15, 7:48 AM

Trött på att ha ont hela tiden.

Jag är väldigt trött på att ha ont i magen hela tiden på grund av Crohnes och IBS. Fick diagnosen IBS igår kväll när jag for till akuten igen. (Typ för 1.000.000 gånger!) Heh… Nej men seriöst, det är nu andra gången för i år som jag har farit till akuten för bara dom här problemen. Och ca. 16 gånger förra året. AF och FK gör ingenting så att jag kan få pengar från dom. Dom sätter bara käppar i hjulet på mig. Dom förstår ingenting om mina problem. Men nu på måndag så ska jag och min man och några till snacka allvar med dom om mina problem och att jag inte kan gå ut i arbetslivet nu när jag har som jag har det i magen. Jag mår psykiskt dåligt nu på grund av allt som är omkring mig. Orkar snart ingen mer. Jag har haft väldigt dåliga tankar kring mig om vad jag vill göra mot mig själv, men dom tankarna har jag sjasat bort. Kommer snart fara till en psykolog och/eller en läkare och prata med dom om detta att jag inte klarar av att hantera allt som är runtomkring mig nu. Orkar verkligen snart inget mer. :(

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Annons:
OlgaMaria
1/21/15, 8:13 AM
#1

Åh vad kämpigt! Hoppas verkligen att de börjar lyssna på dig! Har du någon bra kontakt på VC? Kan ju behövas om du ska få hjälp med sjukskrivningar. Har du prövat några förändringar i t ex kost eller annat för att må bättre? Kram!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

VampireGirlElvira
1/21/15, 9:16 AM
#2

Jag har en bra kontakt med Vårdcentralen och jag har en bra kontakt med min läkare på Gastromottagningen. Jag är sjukskriven helt just nu, men väntar på en bekräftning från FK om pengar. Och jag har provat att äta sallad utan salladsdressing, sallad med dressing, vegetarianskt mat, vegan mat, mindre fett i mat, kokad mat, stekt mat, grillad mat, frukt, grönsaker, kryddig mat, okryddad mat mm, men det har bara blivit så att jag får ont i magen även om jag tar en liten Actimel eller en Activia på morgonen. Och jag har även fått ont i magen när jag har druckit vatten till måltiderna. Det har legat vilandes ett tag, men det har kommit tillbaka. Jag håller på att bli galen på det här. Men jag får ju hoppas på att jag kommer att få pengar igen från FK nu när vi ska gå på möte med AF och FK nu på måndag. Håller tummarna på att det kommer att gå bra för mig nu till slut.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

OlgaMaria
1/21/15, 9:54 AM
#3

Du har inte provat LCHF än? Det verkar ha hjälpt många med IBS och Chrons.

Lycka till på måndag!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

VampireGirlElvira
1/21/15, 11:04 AM
#4

Nä, jag har inte provat LCHF dieten ännu. Tack. :) Jag hoppas på att det går bra för mig nu på måndag.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Ladydragon
1/21/15, 2:35 PM
#5

får du ingen behandling för Chrohns sjukdomen?

[EvelinaL]
1/21/15, 3:05 PM
#6

Nu vet jag inte hur detta påverkar chrons men min kille har väldigt svår ibs och har prövat alla sorts medeciner som finns sedan rekomenderade någon honom om

FOD MAP

och nu mår han så mycket bättre. Innan kunde han knappt leva ett normalt liv sedan han började med det har det verkligen vänt. Som sagt vet inte ifall detta går bra ihop med chrones men isåfall kanske du kan konsultera med en dietist. http://www.ibsfri.com/vad-%C3%A4r-ibs-/kost-fodmap/vad-%C3%A4r-fodmap--10598637

Annons:
VampireGirlElvira
1/21/15, 3:38 PM
#7

Ska kolla upp det #6. Tack för tipset. :D

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

isla
1/21/15, 3:53 PM
#8

Mitt tips är att du läser om Candida. Kan vara så att du har överväxt precis som jag. Tips på självtest finns här: http://www.halsasomlivsstil.com/2013/07/candida-vad-ar-det-html/ Vad som hjälper är olika beroende på vem du frågar, men strikt lågkolhydratkost är de flesta överens om är lösningen eftersom det är framför allt socker som göder svampen.

Aleya
1/22/15, 6:08 PM
#9

Jag hade mycket problem med magen under en period. Fick diagnosen IBS. Måste säga att det är enligt mig en uteslutande diagnos när man inte hittar annat. Det visade sig dock 8 år senare att jag hade endometrios. Det kan ge magbesvär. Jag tycker att du ska börja föra kalender över din mens samt hur din mage krånglar. Kan finnas samband.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

VampireGirlElvira
1/22/15, 7:48 PM
#10

Jag har en P-stav, så jag har inte haft mens sen snart ett år tillbaka. XP

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Aleya
1/22/15, 8:11 PM
#11

#10 ah… hur var det innan?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

VampireGirlElvira
1/22/15, 9:28 PM
#12

Då var det sådär med min mage. Det var ju ändå liiiiite bättre innan jag la in P-staven i armen, men ändå inte. Jag hade samma problem innan. Så före och efter det så har det varit samma, men ändå sämre på ett sätt.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Aleya
1/23/15, 5:26 AM
#13

#12 hormoner kan ju förstöra magar. Kanske det finns en del av orsaken där.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
[brinker]
1/24/15, 7:42 PM
#14

Hej,

känner igen mig utav det här. Personligen har jag aldrig haft magont i samband med mina lös i magen skov som kan pågå i månaders tid. Men sedan augusti-14 har jag haft kroniskt ont vänster revben/buk, i 2 månader låg jag bara i sängen, lilla minsta ansträngning och värken höll på att ta död på mig.

Fick koloskopi, fin o frisk tjocktarm. Läkaren sa, du har ibs, det är dags för dig att acceptera det.

As förbannad blev jag! Lös i mage har jag haft men aldrig ONT! Magknip i samband med vad jag har ätit ja men det vet jag ju skillnad på.

Nästa läkaare satte diagnosen tietze syndrom i dec-14

Bröt handen jan-15 och fått värk i hela kroppen så jag bryter ihop hela tiden, bättre nu dock, men, har fortf alltid ont vänster revben/buk. Pratade med läkaren för några dagar sedan o han tog tillbaka sin diagnos om tietze eftersom d inte visade någon hög sänka i blodproven o kunde inte förklara min värk, reumatism var för tidigt tyckte han då jag är 28 🤔 han sa nästa remiss bli gastroskopi, bra men tror ändå inte det är magsäcken.

Detta påverkar även mig psykiskt! Jobbar inom äldreomsorgen och kan lugnt säga att jag ej jobbar kvar om smärtan inte försvinbner! Kan inte utföra tunga lyft, böja mig osv. Ska boka tid hos en 3.e läkare på mån och ringa reumotologmottagningen.

VampireGirlElvira
1/24/15, 8:22 PM
#15

OMG!!! Låter som att du är en kopia av mig när jag läser vad du skrev #14! ^_^ Jag har också ont i ryggen och värken går från magen till ryggen, och att varje vinter så får jag ont i lederna. Och dom från AF föreslog också att jobba inom äldrevården. Men på grund av det genetiska ryggverken, det genetiska "hjärt och skärlsjukdomen" och magproblemet så kan jag inte komma ut i arbetslivet på ett väääääldans bra tag. Men det förstår inte varken FK och AF. BTW, det genetiska heter Loyes Dietz Syndrom. Känns pissigt det. :( Jag hade också en hög sänka varje gång jag for till akuten, och så har jag också gjort en väldans massa tester hos gastroskopin, men det visar sig alltid att jag har en liten inflammation i tunntarmen. Och så är det där med att min läkare sa till mig och min man att jag har IBS och Crohnes samtidigt. Och jag har testat på LCHF:en, men det är ingen skillnad för mig det. Börjar också ta ner mig psykiskt för att läkemedlen som jag tar hjälper i ca. tre timmar, och så får jag ont igen. (Ibland mer, ibland mindre tid.) Jag tar också Remicade behandlingar. Nästa gång jag tar det, så kommer jag att få en dubbel dosering av Remicaden för att se ifall det hjälper mot smärtan. Men men… Ibland så vill man bara försvinna eftersom att inget verkar "hjälpa". Och att FK och AF strular till det med min ekonomi.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

[brinker]
1/24/15, 9:22 PM
#16

#15

Personligen rekommenderar jag inte nån att jobba inom  äldrevården om de har mag, led och skelette besvär!

Jobbet är stressigt, tungt och gäller att man är alert.

Där jag jobbade senast började brukarna se skillnad på mig, jag började nästan gråta när en äldre man frågade hur det var med mig. Det ska inte gå så långt! 1 v senare sjukskrev jag mig och sedan slutade jag jobbet, pga smärtan försvinner aldrig! Det är alltså en enorm smärta, inte lite magknip som vissa läkare tror!

Jag är ändå rätt smärttålig. Jag bröt handen, en fraktur benet bröts itu, men den smärtan som jag har i revbenen lr buken är mkt mkt värre än när jag bröt handen!

Ja, det blir pissig ekonomi som sjukskriven/arb-lös, men jag väljer den biten nu för jag MÅSTE bli bättre. Har även gått upp 6-7 kg sedan augusti o det gör en inte så lycklig heller.

Jag har ätit naproxen o alvedon som om det vore godis, när smärtan var som värst hjälpte inte maxdoserna ett skit, men, gjorde mig så pass dåsig att jag somnade av utmattning till slut. Nu hjälper det lite men jag känner alltid smärtsn i nån grad.

Sedan har jag även läkarefobi, avskyr att gå till läkare o gör enbart det när jag varit sjuk så länge att det blir mer för att psyket brister - depression. Tycker inte om att be om hjälp osv heller.

Aja, nästa v nya tag.
Jag vill komma till remutolog på något sätt, jag har även haft värk i korsryggen i över 1 år upp mot 2, men nu gör det ont så det strålar ner mot övre skinkorna o höfterna när jag går samt ländryggten.

Så mkt j'vla problem! Mentalt utmattande också!

VampireGirlElvira
1/24/15, 10:56 PM
#17

Ja, det är inte lätt när man har ont. :(

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Upp till toppen
Annons: