Annons:
Etiketthjärt-lungsjukdomar
Läst 4622 ggr
[Blue_Lugia]
2015-01-16 14:27

Träna med hjärtmedicin??

Jag träffade en läkare idag angående mina besvär. Det hördes lite blåsljud på hjärtat och jag får hårda slag vid ansträngning plus att jag måste hämta andan. Hon skrev ut Metroprolol?? Någonting sånt som jag ska ta några dagar tills alla provsvar kommit. Blir ultraljud av hjärtat också. Glömde fråga henne om det är farligt att motionera när man tar dessa, varje måndag är jag med i en Kom- igång grupp på ett gym, är det någon här som tar dessa och ändå tränar, eller bör jag ringa och höra om jag ska ta det lugnt?

Annons:
lillan-65
2015-01-16 14:41
#1

Motjon är ju alltid bra men ja hade kolat med läkarn FÖRST. Kansje ska du ha lite lungnare motjon.

Maria
2015-01-16 14:46
#2

Jag hade nog avvaktat med alltför intensiv träning eftersom du får hårda slag vid ansträngning. Du kan ju ta upp frågan när provsvaren kommer.

Normalmotion som promenera, cykla eller vad du nu gör ska nog inte vara några problem. Jag äter själv Metoprolol sedan några år för min höga puls.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Blue_Lugia]
2015-01-16 15:08
#3

Min ork är ju väldigt dålig redan nu, kanske effekterna blir ännu värre? Får försöka kontakta dom och höra.

Maria
2015-01-16 15:10
#4

#3 Ja det är nog bäst. Kroppen brukar signalera ganska bra ibland.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Blue_Lugia]
2015-01-16 16:24
#5

Jag har försökt ringa min vårdcentral utan resultat. Både Läkemedelsverket och 1177 säger att det bör vara ofarligt även om man tar dom, ingen verkar dock vara helt 100. I annat fall kan jag försöka lite lätt, men avbryta om det blir för ansträngt.

[Blue_Lugia]
2015-01-17 23:49
#6

Jag blir väldigt påverkad av dessa, har tagit halv dos i två dagar nu och känner mig nästan berusad! Hela rummet snurrar, troligtvis för att jag normalt sett har väldigt lågt blodtryck i vanliga fall, och nu sänks ytterliggare. Känns farligt och jag vill bara lägga mig och sova efteråt, att sitta upp funkar knappt. Blir irriterad att läkare ens har mage att ordinera medicin utan en konstaterad sjukdom. En läkare kan ju inte bara skriva ut tabletter innan dom ens undersökt en och dom här gör mer skada än nytta. Kan jag låta bli dom eller blir det farligt efter bara två gånger? Vill inte mer nu så jag vägrar!

Annons:
Maria
2015-01-18 09:01
#7

Läkaren hörde ju uppenbarligen ett blåsljud, prover är tagna och du ska på ultraljud av hjärtat så visst är den första delen av en undersökning gjord.

Att svara på om du ska skippa medicinen så här över nätet är svårt.

Ring 1177 och fråga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Blue_Lugia]
2015-01-18 12:23
#8

Jag har ringt men slussas vidare till VC. Ska försöka få tag i dom imorgon. Vad jag vet kan man ha blåsljud utan att vara sjuk, så i bästa fall är allt normalt så att jag slipper dom. Extraslag kan jag leva med, om hjärtat är friskt.

OlgaMaria
2015-01-19 09:13
#9

Det är inte farligt att träna med metoprolol, men man kan känna att det är tyngre än vanligt. Pulsen höjs inte på samma sätt som vanligt, inte lika fort. Så det kan bli tungt med intensiv träning. 

Men det är ju som alltid när man tränar, att man måste lyssna på sin kropp och avbryta om man inte mår bra. Men det är inte farligare att träna med metoprolol jämfört med innan, snarare tvärtom.

Det är heller inte farligt att avbryta medicinering med metoprolol, men man vill ju alltid trappa ner dosen. Men eftersom din kropp inte är van vid metoprolol och du redan tagit halv dos (hur mycket är det?) så kan du nog avbryta helt.

Jag har tagit metoprolol i sju år. Jag fick trappa upp medicinen oerhört långsamt. Vilken dos fick du börja med egentligen?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Blue_Lugia]
2015-01-19 09:36
#10

Tror en tablett är 50 mg så säg 25 mg då. Egentligen var det tänkt en hel tablett från dag fyra, alltså idag. 25 mg kan tyckas låta lite, men jag kände mig som om jag druckit för mycket. Delade halvan ytterliggare igår, då kände jag av mycket mindre. Läste att dom innehåller glukos, kan det vara det eftersom dom även utreder mig för ev. diabetes eller känner någon igen sig i så pass kraftig yrsel?

OlgaMaria
2015-01-19 11:38
#11

25 mg är ganska mycket när man inte är van. Och har man lågt blodtryck normalt är det inte alls konstigt att man blir rejält yrslig. Minns inte exakt hur jag trappade upp min medicin men tror det dröjde två veckor innan jag var uppe på 50 mg och en månad innan jag var uppe på min dos - 100 mg.

Har man lågt blodtryck tror jag det är vettigt att höja upp till 50 mg på två veckors tid. Jag fick 1/8-dels tablett första dagen, men vet inte exakt vilken dos det var. Det var en väldigt långsam upptrappning iaf.

Tycker du kan sköta din upptrappning själv. Ta så liten dos du känner att du mår bra på och trappa ev. upp långsamt, så kan du diskutera det mer senare när du varit på ultraljudet. 

Glukosen tror jag inte har något med någonting att göra. Man utreder inte diabetes genom att skriva ut metoprolol.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2015-01-19 11:44
#12

Nu minns jag att jag fick ett schema för upptrappningen och att jag en period skulle ta större dos varannan dag i en vecka, sen samma dos en vecka, sen större dos varannan dag igen en vecka och sen samma dos. Fick en läkare som var väldigt engagerad i att det skulle bli bra, och det blev det också. Jag har också lågt blodtryck och låg puls normalt, och var dessutom gravid i sjunde månaden när jag började detta. Men visst kände man av yrseln, men det gick bra. Är förvisso alltid mer eller mindre yr men det måste jag stå ut med. Har prövat andra mediciner väldigt plötsligt och oplanerat och fick en gång ett krampanfall av yrsel. Trodde jag skulle dö. Då slutade jag med den medicinen på en gång. Så ja, långsam upptrappning är oftast helt nödvändigt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Blue_Lugia]
2015-01-19 23:29
#13

Nej jag menar ingen koppling. I och med att jag får hjärtrusning av diabetes talade jag om att jag var orolig för diabetes därav läkarbesöket. När hon skulle lyssna på hjärta och lungor hördes ett litet blåsljud. Eftersom jag får extraslag vid anstränging skrev hon ut dessa tabletter. Så ursprunget till det hela var inte hjärtbesvären.

Annons:
[Blue_Lugia]
2015-01-19 23:30
#14

Hjärtrusning av socker menade jag såklart.

Upp till toppen
Annons: