Annons:
Etikettläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 1882 ggr
Milly82
12/21/14, 11:28 AM

Feber av febernedsättande?

Det låter konstigt men jag undrar om man kan få feber av febernedsättande tabletter? (Pronaxen)

Jag tar dom pga smärta. Hade ingen feber innan, inte som jag kände av iaf men någon timme efter tredje tabletten 250 mg så började jag kallsvettas, frysa och svettas om vartannat och jag är alldeles blöt på kroppen. Provar febern och ja 38,5 kl 04 imorse. Jag fick även kraftig hjärtklappning som gjorde att jag låg vaken hela natten.

Jag har aldrig ätit pronaxen tidigare så jag vet inte hur jag brukar reagera på dom heller så jag har inget att jämföra med.

Sedan så har dom inte alls hjälpt mot smärtan så jag undrar om man kan kombinera Pronaxen 250 mg med oxycontin 5 mg? Alternativt så slutar jag med pronaxen och går över till oxycontin.

Det enda jag ätit i smärtlindringssyfte förut är alvedon och dom hjälper inte alls nu.

Pronaxen har jag fått utskrivet av läkare mot smärta. Oxycontin har jag inte fått utskrivet men min mamma har en karta tabletter över sen hon opererades. Jag vet att man inte ska äta andras mediciner men när hon har över känns det onödigt att hämta ut ytterligare.

Jag läste på fass att oxycontin är kraftigt beroendeframkallande men hur beroendde kan man egentligen bli om man tar en tablett på kvällen för att helt enkelt få sova när man har kraftig smärta?

Annons:
Intehärutandär
12/21/14, 11:38 PM
#1

Jag fick hemska smärtor av Pronaxen. Magsmärtor som är rätt vanligt (mormor fick magsår av Pronaxen) och hjärtklappning. 

Oxycontin skulle jag inte rekommendera, det är ju morfin och som Du skriver beroendeframkallande. Jag fick sådana efter en operation, men åt bara de första dagarna för de gjorde mig hög och lullig. 

Vad för smärta har Du? Kronisk, tillfällig? Du kan kombinera andra receptfria istället om Du frågar på Apoteket där de har bättre koll.

Chestnut
12/25/14, 4:02 PM
#2

Du ska ABSOLUT INTE ta din mammas oxycontin! Det är beroendeframkallande som du själv skriver och just därför ska en läkare hålla uppsikt över dem som tar oxycontin. Man kan få feber av värktabletter ja men det bästa är väl om du kontaktar vården (t ex 1177) och rådfrågar?

Med vänliga hälsningar
Chess

Milly82
12/27/14, 4:02 PM
#3

Tack för svar, det är mycket bättre nu. Nej det var inget kroniskt utan akut plötslig smärta. Jag tog 2 st oxycontin iaf en varje kväll i två kvällar bara för att kunna sova och de var MYCKET bättre än pronaxen på mig iaf. Nu tar jag inga värktabletter alls då jag bara känner av lite smärta.

Upp till toppen
Annons: