Annons:
Etikettläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 6430 ggr
Honestyisdead
2014-12-20 18:58

Utslag av antibiotika

Jag fick clindamycin mot en infektion för en vecka sedan. Nu har jag fått hemskt utslag i ansiktet, halsen, bröstet, ryggen och armarna.  Ser fruktansvärt ut och jag måste till stan på måndag.

Ska man fortsätta de sista dagarna eller avsluta?

  • Redigerat 2022-03-23 10:49 av DesK
Annons:
VildaVittra
2014-12-20 19:03
#1

När man reagerar allergiskt på en medicin ska man genast rådfråga en läkare, inte ett forum på nätet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Honestyisdead
2014-12-20 19:15
#2

Går inte att få tag på en läkare en lördag. Har pratat med en sjuksköterska. Frågar på ett forum för att se hur andra som reagerat på antibiotikan gjort.

OlgaMaria
2014-12-20 19:34
#3

Ringde du 1177, och vad sa de isåfall? Vad har du för infektion och hur har den utvecklats nu när du tagit antibiotika?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Honestyisdead
2014-12-20 19:39
#4

Att jag skulle sluta ta den om det började klia.

En visdomstand skavde i kinden så det blev hål och infekterat. Först i onsdags fick jag tanden slipad innan dess blev det inte bättre. 

Nu har såret minskat men det är kvar.Det är det som får mig osäker på hur jag ska göra.  Vill sluta eftersom detta är ett helvete.  Men jag vet att det inte är bra att sluta innan man ätit hela kuren.

Honestyisdead
2014-12-20 19:40
#5

Har dessutom konstant ont i magen, som kramper.

OlgaMaria
2014-12-20 19:44
#6

Isåfall hade nog jag slutat. Beror ju lite på vad det är för infektion osv. Du kan göra oil pulling med kokosolja flera gånger om dagen. Det hjälper läkningen och dödar bakterierna. Man tar en tesked kokosolja och sköljer runt i munnen (eller om det är jobbigt att skölja runt kan du ju bara låta det ligga mot såret) i en kvart gärna. Sen spottar du ut och sköljer med ljummet vatten så du får ut. Kokosoljan fångar upp bakterierna. Lite saltvatten i munnen är också bra mot bakterierna. Bikarbonat-vatten likaså.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
OlgaMaria
2014-12-20 19:47
#7

Sen måste jag ju också tipsa om probiotika som är ganska bra att ta efter en antibiotikakur om man fått jobbigt med magen. Det är ju mycket goda magbakterier som ryker när man tar antibiotika. Kan bli jobbigt att återhämta sig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Honestyisdead
2014-12-20 19:50
#8

Tack snälla för tipsen :)

Finns kokosolja i vanliga mataffärer?

OlgaMaria
2014-12-20 19:59
#9

Ja iaf i de större och många av de mindre också. Kan vara lite svårt att hitta då de kan stå lite här och där och sällan bland oljorna. Men du kan ju fråga personalen. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Honestyisdead
2014-12-20 20:06
#10

Får skicka någon annan att handla.  Jag kan inte visa mig som jag ser ut ;)

OlgaMaria
2014-12-20 20:09
#11

Okej. Hoppas du blir av med utslagen snabbt! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Honestyisdead
2014-12-20 20:09
#12

Tack :)

Ha en trevlig kväll :)

Ria74
2014-12-20 22:10
#13

Jag fick ungefär samma under en kur kåvepenin för en infekterad visdomstand i somras. Ringde till tandläkaren och fick akuttid, när hon såg mig skickade hon mig akut in till vårdcentralen där jag fick kortison att dricka och antihistaminer. Fick sluta med kåvepenin direkt och fick någon annan sorts antibiotika utskriven för allergiker. Skulle fortsätta äta antihistaminer i 5 dagar och undvika att sola och sminka mig.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Portie
2014-12-21 23:14
#14

Jag fick liknande av Heracillin när jag åt det mot en infektion i nagelbandet. Fick utslag över hela kroppen och svullnade under fötterna. Läkaren tyckte dock att jag skulle fortsätta vilket jag gjorde, var inte kul alls..

Upp till toppen
Annons: